Yhteiskunnallisen vaikuttajaviestinnän kriittiset elementit case study: opiskelija- ja nuorisojärjestöjen eläkeuudistuslobbaus

Viestintä on oleellinen osa yhteiskunnallista vaikuttamista. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu sitä, mitkä viestinnälliset seikat ovat kriittisiä etujärjestöjen (interest groups) yhteiskunnallisen vaikuttajaviestinnän tavoitteiden toteutumisen kannalta. Tutkimus on toteutettu aiemman tutkimustiedon...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Väkeväinen, Riitta
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Viestintätieteiden laitos, Department of Communication, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49586
Description
Summary:Viestintä on oleellinen osa yhteiskunnallista vaikuttamista. Tässä tutkimuksessa on tarkasteltu sitä, mitkä viestinnälliset seikat ovat kriittisiä etujärjestöjen (interest groups) yhteiskunnallisen vaikuttajaviestinnän tavoitteiden toteutumisen kannalta. Tutkimus on toteutettu aiemman tutkimustiedon ja haastattelujen avulla. Haastatteluaineisto käsittelee opiskelija- ja nuorisojärjestöjen vaikuttajaviestintää, joka kohdistui 2017 voimaan tulevan eläkeuudistuksen päätöksentekoon. Haastatteluissa on käytetty perinteisen teemahaastattelun ohella Critical Incident Technique –metodia. Teorian mukaan lobbauksen keinot ja kanavat voidaan valita strategisesti oikein vain, kun tavoite on selkeä. Haastatteluissa nuorisojärjestöjen eläkelobbauksen kriittisiksi elementeiksi havaittiin kolme seikkaa: oma sisäinen valmistelu, suorat keskustelut päättäjien kanssa ja medianäkyvyys. Tämän tutkimuksen anti on kahtalainen, se esittelee etujärjestöjen lobbauksen teoriaa ja käytäntöä sekä auttaa etujärjestöjä jäsentämään omaa vaikuttajaviestintäänsä. Päätelmissä esitellään teorian ja haastatteluiden pohjalta strategiset elementit, joiden pohjalta etujärjestöjen lobbausta voi käytännössä suunnitella. Strategiset elementit etenevät kaiken perustana olevasta sisäisestä valmistelusta kohti keinojen ja kanavien valintaa ja toteutusta. Strategisissa elementeissä on myös muutama pysyvä perusasia, kuten keskustelu sidosryhmien kanssa ja tulosten analysointi. Vaikuttajaviestinnän onnistumista on vaikea osoittaa toteen, eikä sitä pyritä tässä työssä osoittamaan. Onnistumista on syytä arvioida aina suhteessa siihen, mitä lobbauksella on tavoiteltu.