„Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung

Saksan kielen monikon muodostus tuottaa vieraskielisille kielenkäyttäjille usein ongel-mia muun muassa sanojen erilaisten merkitysten ja siitä johtuvan monikonmuodostus-kyvyn vuoksi. Tämä kandidaatintutkielma keskittyy lekseemin Werbung eli mainonta, mainos merkitysvariantteihin ja niiden käyttöön....

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hirvikoski, Ville
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:deu
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49579
_version_ 1828193214829428736
author Hirvikoski, Ville
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Hirvikoski, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Hirvikoski, Ville Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Hirvikoski, Ville
datasource_str_mv jyx
description Saksan kielen monikon muodostus tuottaa vieraskielisille kielenkäyttäjille usein ongel-mia muun muassa sanojen erilaisten merkitysten ja siitä johtuvan monikonmuodostus-kyvyn vuoksi. Tämä kandidaatintutkielma keskittyy lekseemin Werbung eli mainonta, mainos merkitysvariantteihin ja niiden käyttöön. Tekijä itse oli kohdannut kielenkäyt-täjänä monikkomuodon Werbungen, jonka olemassaolon sanakirjat järjestelmällisesti kieltävät. Tästä johtuen tutkielmassa selvitetään, onko ko. lekseemillä monikkoa, jos on, niin miten sitä käytetään ja vastaako se suomen lekseemiä mainos, -et. Koska ongelma perustuu sanojen monikonmuodostukseen, pohjaa tutkielma teoria-taustansa monikonmuodostukseen. Erityisemmin käsitellään sanoja, jotka esiintyvät vain yksikössä ja ovat siis singulariatantum –ilmiön esiintymiä. Koska tutkittava leksee-mi on sananmuodostustavaltaan deverbaalinen johdos, perehdytään tutkimuksessa tähän sananmuodostustapaan ja sen avulla syntyneiden sanojen merkityksiin. Ongelmaa tarkastellaan laadullisen ja määrällisen korpustutkimuksen avulla. Saksan-kielisestä DeReKo-korpusaineistosta muodostettiin tutkimuskorpus, joka rajattiin vuo-sien 1990 ja 2014 välille sijoittuviin sanoma- ja aikakauslehtiteksteihin. Siitä etsittiin hakulausekkeella osumia, joita sitten tarkemmin analysoitiin kontekstissa ja metatie-tojen pohjalta rajattiin esiintymispaikka ja -aika. Tuloksista selviää, että toisinkuin sanakirjat väittävät, on lekseemillä Werbung monik-komuoto, joka esiintyy tutkimusaineistossa. Yksi sen merkityksistä viittaa yksittäisiin mainoksiin, joilla mainontaa tehdään. Esiintymiä on koko saksankielisellä kielialueella ja lekseemiä käytetään niin yksittäin, yhdyssanojen osana kuin erilaisissa rakenteissa. Tutkimustuloksien pohjalta voidaan todeta, että sanakirjat vaativat tutkitun lekseemin osalta päivitystä. Lisäksi voidaan olettaa, että tutkitun lekseemin edustama sananmuodostustapa ja sen vaikutus sanojen merkityksiin ja sitä kautta monikonmuodostamiseen tarjoaa laajan tutkimusalueen korpustutkimukselle.
first_indexed 2024-09-11T08:51:43Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hirvikoski, Ville", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-27T12:10:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-27T12:10:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49579", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Saksan kielen monikon muodostus tuottaa vieraskielisille kielenk\u00e4ytt\u00e4jille usein ongel-mia muun muassa sanojen erilaisten merkitysten ja siit\u00e4 johtuvan monikonmuodostus-kyvyn vuoksi. T\u00e4m\u00e4 kandidaatintutkielma keskittyy lekseemin Werbung eli mainonta, mainos merkitysvariantteihin ja niiden k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tekij\u00e4 itse oli kohdannut kielenk\u00e4yt-t\u00e4j\u00e4n\u00e4 monikkomuodon Werbungen, jonka olemassaolon sanakirjat j\u00e4rjestelm\u00e4llisesti kielt\u00e4v\u00e4t. T\u00e4st\u00e4 johtuen tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n, onko ko. lekseemill\u00e4 monikkoa, jos on, niin miten sit\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n ja vastaako se suomen lekseemi\u00e4 mainos, -et.\n\nKoska ongelma perustuu sanojen monikonmuodostukseen, pohjaa tutkielma teoria-taustansa monikonmuodostukseen. Erityisemmin k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n sanoja, jotka esiintyv\u00e4t vain yksik\u00f6ss\u00e4 ja ovat siis singulariatantum \u2013ilmi\u00f6n esiintymi\u00e4. Koska tutkittava leksee-mi on sananmuodostustavaltaan deverbaalinen johdos, perehdyt\u00e4\u00e4n tutkimuksessa t\u00e4h\u00e4n sananmuodostustapaan ja sen avulla syntyneiden sanojen merkityksiin. \n\nOngelmaa tarkastellaan laadullisen ja m\u00e4\u00e4r\u00e4llisen korpustutkimuksen avulla. Saksan-kielisest\u00e4 DeReKo-korpusaineistosta muodostettiin tutkimuskorpus, joka rajattiin vuo-sien 1990 ja 2014 v\u00e4lille sijoittuviin sanoma- ja aikakauslehtiteksteihin. Siit\u00e4 etsittiin hakulausekkeella osumia, joita sitten tarkemmin analysoitiin kontekstissa ja metatie-tojen pohjalta rajattiin esiintymispaikka ja -aika.\n\nTuloksista selvi\u00e4\u00e4, ett\u00e4 toisinkuin sanakirjat v\u00e4itt\u00e4v\u00e4t, on lekseemill\u00e4 Werbung monik-komuoto, joka esiintyy tutkimusaineistossa. Yksi sen merkityksist\u00e4 viittaa yksitt\u00e4isiin mainoksiin, joilla mainontaa tehd\u00e4\u00e4n. Esiintymi\u00e4 on koko saksankielisell\u00e4 kielialueella ja lekseemi\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n niin yksitt\u00e4in, yhdyssanojen osana kuin erilaisissa rakenteissa.\n\nTutkimustuloksien pohjalta voidaan todeta, ett\u00e4 sanakirjat vaativat tutkitun lekseemin osalta p\u00e4ivityst\u00e4. Lis\u00e4ksi voidaan olettaa, ett\u00e4 tutkitun lekseemin edustama sananmuodostustapa ja sen vaikutus sanojen merkityksiin ja sit\u00e4 kautta monikonmuodostamiseen tarjoaa laajan tutkimusalueen korpustutkimukselle.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ville Hirvikoski (juvitahi) on 2016-04-27 12:10:27.078143. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-27T12:10:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604272339.pdf: 978896 bytes, checksum: 5abc4ae01332e609104dfc94e48574c2 (MD5)\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: acb197827a843614a2556b247f8ad0bb (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-27T12:10:27Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604272339.pdf: 978896 bytes, checksum: 5abc4ae01332e609104dfc94e48574c2 (MD5)\nlicense.html: 4868 bytes, checksum: acb197827a843614a2556b247f8ad0bb (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Monikko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "derivaatiosemantiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanasemantiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korpuslingvistiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "korpustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "saksan kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u201eWerbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt h\u00e4lt.\u201c: Eine Studie \u00fcber die Pluralbildung des Lexems Werbung", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604272339", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German language and culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-27T12:10:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49579
language deu
last_indexed 2025-03-31T20:03:21Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8404f5e6-9a6c-4dcb-b4c5-47bbac58f33d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604272339.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hirvikoski, Ville „Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung Monikko derivaatiosemantiikka sanasemantiikka korpuslingvistiikka korpustutkimus saksan kieli German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri
title „Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung
title_full „Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung
title_fullStr „Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung „Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung
title_full_unstemmed „Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung „Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung
title_short „Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung
title_sort werbungen versprechen ja oft mehr als das produkt hält eine studie über die pluralbildung des lexems werbung
title_txtP „Werbungen versprechen ja oft mehr, als das Produkt hält.“: Eine Studie über die Pluralbildung des Lexems Werbung
topic Monikko derivaatiosemantiikka sanasemantiikka korpuslingvistiikka korpustutkimus saksan kieli German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri
topic_facet German language and culture Monikko Saksan kieli ja kulttuuri derivaatiosemantiikka korpuslingvistiikka korpustutkimus saksan kieli sanasemantiikka
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49579 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604272339
work_keys_str_mv AT hirvikoskiville werbungenversprechenjaoftmehralsdasprodukthälteinestudieuberdiepluralbildungdesl