fullrecord |
[{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kasila, Kirsti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haatainen, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-27T08:43:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-27T08:43:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1526319", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49568", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Hanna Haatainen (2016). Oppilaiden toimijuuden kehittyminen terveystiedon oppituntien luokkahuonevuorovaikutuksessa. Terveystieteiden laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, terveyskasvatuksen pro gradu-tutkielma, 99 s., 4 liitett\u00e4.\n\nOppituntivuorovaikutuksen avulla voidaan vaikuttaa oppilaiden toimijuuden rakentumiseen. Toimijuus viittaa yksil\u00f6n aloitteelliseen toimintaan, kykyyn ottaa toimijan ja tekij\u00e4n paikka sek\u00e4 jakaa osaamistaan ja ottaa sit\u00e4 muilta vastaan. Terveystiedon opetussuunnitelma ohjaa oppilaiden toimijuuden kehitt\u00e4miseen, sill\u00e4 terveystieto on oppiaineena oppilasl\u00e4ht\u00f6inen, toiminnallisuutta ja osallistuvuutta tukeva. Opetussuunnitelman mukaan terveystiedon teht\u00e4v\u00e4n\u00e4 on kehitt\u00e4\u00e4 oppilaiden tiedollisia, sosiaalisia, tunteiden s\u00e4\u00e4tely\u00e4 ohjaavia, toiminnallisia ja eettisi\u00e4 valmiuksia. T\u00e4m\u00e4n pro gradu- tutkielman tarkoituksena on tutkia, millaisin vuorovaikutuksellisin keinoin oppilaiden toimijuutta rakennetaan terveystiedon ensiapuoppitunneilla. \n\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin maalis-huhtikuussa 2012 videoimalla er\u00e4\u00e4n keskisuomalaisen yl\u00e4koulun yhdeks\u00e4nnen luokan terveystiedon ensiapuoppitunteja (3x45 min). Aineisto litteroitiin sanatarkasti ja analysoitiin soveltaen diskurssianalyysi\u00e4 ja keskustelunanalyysi\u00e4. Aineisto jaoteltiin 47 episodiin, joista tunnistettiin puhetapoja ja vuorovaikutuksellisia tunnuspiirteit\u00e4. Puhetavat ja tunnuspiirteet jaoteltiin kahteen ryhm\u00e4\u00e4n, jotka olivat opettajan puhetavat vuorovaikutuksen rakentajana ja oppilaiden puhetavat vuorovaikutuksen rakentajina. Episodeista tarkasteltiin my\u00f6s puheenvuorojen jakautumista ja keskustelujen aloittajia sis\u00e4ll\u00f6nerittelyn avulla.\n\nOppilaiden toimijuus rakentui ja sit\u00e4 vahvistettiin ensiaputunneilla erilaisin vuorovaikutuksellisin keinoin. Oppilaiden puhetavoista toimijuuden kannalta nousi esiin erityisesti oma-aloitteinenpuhe ja kokemuksellisuuspuhe. Merkityksellisi\u00e4 vuorovaikutuksen tunnuspiirteit\u00e4 olivat tilan antaminen oppilaiden kokemuksille ja puheenvuoroille, innostaminen, erilaisten ratkaisuvaihtoehtojen l\u00f6yt\u00e4minen ja asioiden problematisointi, joka ilmeni opettajan haastamisena ja oppilaiden esitt\u00e4min\u00e4 mit\u00e4 jos -kysymyksin\u00e4. Episodeissa esiintyi yhteens\u00e4 997 puheenvuoroa, joista opettaja k\u00e4ytti 479 ja oppilaat 519 puheenvuoroa. Oppilaiden puheenvuorot jakautuivat ep\u00e4tasaisesti, sill\u00e4 yksi oppilas k\u00e4ytti 149 puheenvuoroa, mutta nelj\u00e4 oppilasta ei k\u00e4ytt\u00e4nyt kolmen ensiapuoppitunnin aikana yht\u00e4\u00e4n puheenvuoroa. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkielman perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 oppilaiden toimijuuden tukemiseksi oppilaiden puheenvuoroille ja ajatuksille tulee antaa luokkahuoneessa tilaa. Vuorovaikutus ja puheenvuorot jakautuivat luokassa ep\u00e4tasaisesti, mink\u00e4 takia my\u00f6s hiljaisten oppilaiden toimijuuden rakentumiseen tulee kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota. Toimijuuden rakentumisen kannalta oppilaiden osallistaminen, esimerkiksi erilaisten toiminnallisten menetelmien kautta on t\u00e4rke\u00e4\u00e4. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 keskusteltaessa luokkahuoneen vuorovaikutuksen vaikutuksesta oppilaiden toimijuuteen, oppimiseen ja osallistumiseen. Lis\u00e4ksi tutkimusta voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 opettajankoulutuksessa. \n\nAsiasanat: toimijuus, luokkahuonevuorovaikutus, diskurssianalyysi, keskustelunanalyysi", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Haatainen (hamahaat) on 2016-04-27 08:43:53.297549. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-27T08:43:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604272331.pdf: 548215 bytes, checksum: b77cb84d6dc08e5d247988f9e6e80155 (MD5)\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 3893b249fe5bce6db03a3e93b786ed94 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-27T08:43:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604272331.pdf: 548215 bytes, checksum: b77cb84d6dc08e5d247988f9e6e80155 (MD5)\nlicense.html: 4851 bytes, checksum: 3893b249fe5bce6db03a3e93b786ed94 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (116 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luokkahuonevuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "keskustelunanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilaiden toimijuuden kehittyminen terveystiedon oppituntien luokkahuonevuorovaikutuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604272331", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Terveyskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Health Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-27T08:43:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50411", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokkaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "terveystieto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
|