Under samma tak en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten

Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa opettajien kokemuksia syksyllä 2013 yhteenmuuttaneiden suomen- ja ruotsinkielisten lukioiden yhteiselosta. Tarkoituksena on selvittää miten opettajat suhtautuvat koulujen yhteenmuuttoon sekä mitä mahdollisuuksia ja haasteita he näkevät siinä, että lukiot...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kotkavuori, Ella
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49548
_version_ 1826225813692874752
author Kotkavuori, Ella
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kotkavuori, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kotkavuori, Ella Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kotkavuori, Ella
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tavoitteena on kartoittaa opettajien kokemuksia syksyllä 2013 yhteenmuuttaneiden suomen- ja ruotsinkielisten lukioiden yhteiselosta. Tarkoituksena on selvittää miten opettajat suhtautuvat koulujen yhteenmuuttoon sekä mitä mahdollisuuksia ja haasteita he näkevät siinä, että lukiot toimivat samoissa tiloissa. Lisäksi selvitetään ilmeneekö koulujen välillä jonkinasteista yhteistyötä, ja miltä oppilaskieliryhmien välinen kanssakäyminen vaikuttaa opettajien näkökulmasta. Kyseessä on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena ei ole yleistää saatuja tutkimustuloksia vaan lisätä ymmärrystä ajankohtaisen ilmiön ympärillä. Tutkimusmateriaali pohjautuu elektroniseen kyselyyn, joka lähetettiin molempien koulujen opettajille, ja johon vastasi yhteensä 24 opettajaa. Tulosten analysoinnissa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimustulokset osoittavat että opettajien suhtautuminen koulujen yhteiseloon on toisaalta positiivista ja toisaalta negatiivista. Molempien koulujen opettajien vastauksissa näkyy paljon samankaltaisuuksia. Osa opettajista suhtautuu tulevaan myötämielisen jännittyneesti ja uteliaasti kun taas toiset ilmaisevat huolensa muutosta kohtaan. Negatiivissävytteisten vastausten taustalla näkyvät kiireellinen aikataulu, tilojen puute, vallitseva epätietoisuus tilanteesta ja tunne siitä, ettei opettajia kuunneltu, kun päätös koulujen yhteenmuutosta tehtiin. Uusi tilanne koetaan kuitenkin jännittävänä ja haastavana. Koulujen saman katon alla asumisessa nähdään useita mahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen, kieliryhmien välillä vallitsevien ennakkoluulojen hälvenemisestä yhteisiin tilaisuuksiin ja projekteihin, mutta vielä ei merkittävää yhteistyötä lukioiden opettajien välille ole syntynyt. Opettajat ovat yhtä mieltä siitä, että käytännön asiat kaipaavat ensin ratkaisuja. Opettajien mukaan myös oppilaskieliryhmien välinen vuorovaikutus on toistaiseksi varovaista. Jotta yhteiset tilat jakavien suomen- ja ruotsinkielisten koulujen yhteiselon vaikutuksista yksilöön ja yhteiskuntaan voitaisiin tehdä tarkempia johtopäätöksiä, tarvitaan pitkäaikaistutkimusta koulujen toiminnasta ja yhteistyön kehittymisestä koulujen välillä.
first_indexed 2016-04-25T20:00:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kolu, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotkavuori, Ella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-25T19:48:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-25T19:48:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49548", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tavoitteena on kartoittaa opettajien kokemuksia syksyll\u00e4 2013\r\nyhteenmuuttaneiden suomen- ja ruotsinkielisten lukioiden yhteiselosta. Tarkoituksena on\r\nselvitt\u00e4\u00e4 miten opettajat suhtautuvat koulujen yhteenmuuttoon sek\u00e4 mit\u00e4 mahdollisuuksia ja\r\nhaasteita he n\u00e4kev\u00e4t siin\u00e4, ett\u00e4 lukiot toimivat samoissa tiloissa. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n\r\nilmeneek\u00f6 koulujen v\u00e4lill\u00e4 jonkinasteista yhteisty\u00f6t\u00e4, ja milt\u00e4 oppilaskieliryhmien v\u00e4linen\r\nkanssak\u00e4yminen vaikuttaa opettajien n\u00e4k\u00f6kulmasta.\r\nKyseess\u00e4 on laadullinen tapaustutkimus, jonka tarkoituksena ei ole yleist\u00e4\u00e4 saatuja\r\ntutkimustuloksia vaan lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 ajankohtaisen ilmi\u00f6n ymp\u00e4rill\u00e4. Tutkimusmateriaali\r\npohjautuu elektroniseen kyselyyn, joka l\u00e4hetettiin molempien koulujen opettajille, ja johon\r\nvastasi yhteens\u00e4 24 opettajaa. Tulosten analysoinnissa k\u00e4ytettiin laadullista\r\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\nTutkimustulokset osoittavat ett\u00e4 opettajien suhtautuminen koulujen yhteiseloon on toisaalta\r\npositiivista ja toisaalta negatiivista. Molempien koulujen opettajien vastauksissa n\u00e4kyy\r\npaljon samankaltaisuuksia. Osa opettajista suhtautuu tulevaan my\u00f6t\u00e4mielisen j\u00e4nnittyneesti\r\nja uteliaasti kun taas toiset ilmaisevat huolensa muutosta kohtaan. Negatiiviss\u00e4vytteisten\r\nvastausten taustalla n\u00e4kyv\u00e4t kiireellinen aikataulu, tilojen puute, vallitseva ep\u00e4tietoisuus\r\ntilanteesta ja tunne siit\u00e4, ettei opettajia kuunneltu, kun p\u00e4\u00e4t\u00f6s koulujen yhteenmuutosta\r\ntehtiin. Uusi tilanne koetaan kuitenkin j\u00e4nnitt\u00e4v\u00e4n\u00e4 ja haastavana. Koulujen saman katon alla\r\nasumisessa n\u00e4hd\u00e4\u00e4n useita mahdollisuuksia tulevaisuutta ajatellen, kieliryhmien v\u00e4lill\u00e4\r\nvallitsevien ennakkoluulojen h\u00e4lvenemisest\u00e4 yhteisiin tilaisuuksiin ja projekteihin, mutta\r\nviel\u00e4 ei merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4 yhteisty\u00f6t\u00e4 lukioiden opettajien v\u00e4lille ole syntynyt. Opettajat ovat yht\u00e4\r\nmielt\u00e4 siit\u00e4, ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n asiat kaipaavat ensin ratkaisuja. Opettajien mukaan my\u00f6s\r\noppilaskieliryhmien v\u00e4linen vuorovaikutus on toistaiseksi varovaista.\r\nJotta yhteiset tilat jakavien suomen- ja ruotsinkielisten koulujen yhteiselon vaikutuksista\r\nyksil\u00f6\u00f6n ja yhteiskuntaan voitaisiin tehd\u00e4 tarkempia johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4, tarvitaan\r\npitk\u00e4aikaistutkimusta koulujen toiminnasta ja yhteisty\u00f6n kehittymisest\u00e4 koulujen v\u00e4lill\u00e4.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ella Kotkavuori (elheelko) on 2016-04-25 19:48:10.843662. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-25T19:48:11Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604252313.pdf: 728491 bytes, checksum: ac94d0b15c52b2eecd7186d2cb12f73a (MD5)\r\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: eee40178e9b0b467f5f97c67f278e0bd (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-25T19:48:11Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604252313.pdf: 728491 bytes, checksum: ac94d0b15c52b2eecd7186d2cb12f73a (MD5)\r\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: eee40178e9b0b467f5f97c67f278e0bd (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "47", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tv\u00e5spr\u00e5kighet", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tv\u00e5spr\u00e5kiga skolor", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samlokalisering", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "samlokaliserade skolor", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kpedagogik", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skoll\u00f6sningar", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skolspr\u00e5ksdebatten", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "debatten om tv\u00e5spr\u00e5kiga skolor", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skolkontext", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skolsystem", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Under samma tak : en fallstudie utifr\u00e5n l\u00e4rares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i \u00d6sterbotten", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604252313", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-25T19:48:11Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49548
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:01Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a0edab1a-2b40-4610-8b24-ca2424a1fa34\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604252313.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kotkavuori, Ella Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten tvåspråkighet tvåspråkiga skolor samlokalisering samlokaliserade skolor språkpedagogik skollösningar skolspråksdebatten debatten om tvåspråkiga skolor skolkontext fenomen skolsystem Swedish Ruotsin kieli
title Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten
title_full Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten
title_fullStr Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten
title_full_unstemmed Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten
title_short Under samma tak
title_sort under samma tak en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i österbotten
title_sub en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten
title_txtP Under samma tak : en fallstudie utifrån lärares erfarenheter av de samlokaliserade skolorna i Österbotten
topic tvåspråkighet tvåspråkiga skolor samlokalisering samlokaliserade skolor språkpedagogik skollösningar skolspråksdebatten debatten om tvåspråkiga skolor skolkontext fenomen skolsystem Swedish Ruotsin kieli
topic_facet Ruotsin kieli Swedish debatten om tvåspråkiga skolor fenomen samlokaliserade skolor samlokalisering skolkontext skollösningar skolspråksdebatten skolsystem språkpedagogik tvåspråkiga skolor tvåspråkighet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49548 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604252313
work_keys_str_mv AT kotkavuoriella undersammatakenfallstudieutifrånlärareserfarenheteravdesamlokaliseradeskolornaiös