Kultur der deutschsprachigen Länder in finnischen Lehrbüchern Gemeinsamkeiten und Unterschiede zwischen zwei DaF-Lehrbüchern des gymnasialen Niveaus B2

Kulttuurilla on tärkeä rooli vieraiden kielten opetuksessa, sillä kieli ja kulttuuri ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Kulttuuritietous on olennainen osa kulttuurienvälistä viestintää ja yhteisymmärrystä, joten on tärkeää, että kielenoppija oppii tuntemaan myös kohdekielisen alueen kulttuuria. T...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karppinen, Susanne
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49547
Description
Summary:Kulttuurilla on tärkeä rooli vieraiden kielten opetuksessa, sillä kieli ja kulttuuri ovat vahvasti sidoksissa toisiinsa. Kulttuuritietous on olennainen osa kulttuurienvälistä viestintää ja yhteisymmärrystä, joten on tärkeää, että kielenoppija oppii tuntemaan myös kohdekielisen alueen kulttuuria. Tässä tutkielmassa tarkastellaan saksankielisten maiden kulttuuria kahdessa suomalaisessa lukion B2-tason saksan kielen oppikirjassa. Vuoden 2003 lukion opetussuunnitelman mukaan B2-tason saksan kielen viides kurssi keskittyy saksankielisten maiden kulttuuriin, joten tässä tutkielmassa tarkastellaan viidennen kurssin oppikirjoja. Tarkoituksena oli selvittää, millaisia kulttuuriteemoja kirjoissa tulee esiin sekä millaisia eroja ja yhtäläisyyksiä niiden välillä on. Tutkimuksessa selvisi, että oppikirjojen kulttuuriteemat olivat osittain samoja, mutta joitakin teemoja käsiteltiin vain toisessa oppikirjassa. Oppikirjojen välillä oli myös eroavaisuuksia siinä, kuinka syvällisesti teemoja käsiteltiin. Kummassakin kirjassa käsiteltiin kuitenkin monipuolisesti erilaisia kulttuuriteemoja, ja myös monikulttuurisuus otettiin huomioon.