Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan

Aaltonen, Tuuli & Simola, Titta. 2016. Luontoliikunnan toteutuminen ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan lukiossa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 48 sivua, 2 liitettä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvi...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Aaltonen, Tuuli, Simola, Titta
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49541
_version_ 1826225775853961216
author Aaltonen, Tuuli Simola, Titta
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aaltonen, Tuuli Simola, Titta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aaltonen, Tuuli Simola, Titta Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aaltonen, Tuuli
datasource_str_mv jyx
description Aaltonen, Tuuli & Simola, Titta. 2016. Luontoliikunnan toteutuminen ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan lukiossa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyväskylän yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 48 sivua, 2 liitettä. Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvittää keskisuuren eteläsuomalaisen kaupungin lukioiden luontoliikuntaa. Tarkastelun olivat luontoliikunnan sisällöt, opetusmäärät sekä luontoliikunnan opetusta mahdollistavat ja estävät tekijät. Lisäksi kartoitettiin opiskelijoiden asenteita luontoliikuntaa kohtaan vapaa-ajalla ja lukion liikuntatunneilla. Tämän lisäksi tutkimus selvitti, miten opiskelijoiden sukupuoli, oppilaitos, vuosikurssi, liikunnan pakollisten kurssien keskiarvo, harrastuneisuus ja omat luontoliikuntataidot olivat yhteydessä luontoliikunta-asenteisiin. Tutkimuksen aineisto kerättiin kolmessa eri lukiossa kolmea opettajaa haastattelemalla ja opiskelijoille osoitetun kyselyn avulla. Opettajien haastattelujen aiheena oli luontoliikunnan toteutuminen heidän lukioissaan. Opiskelijoille suunnattuun luontoliikuntakyselyyn vastasi 394 ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijaa. Tässä tutkimuksessa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusotetta. Tutkimuksen laadullinen osuus toteutettiin haastattelemalla lukioiden liikunnanopettajia. Haastatteluista tehtiin sisällönanalyysi, jonka pohjalta eriteltiin jokaisen oppilaitoksen luontoliikunnan opetusmäärät ja -sisällöt. Lisäksi luokiteltiin ja pelkistettiin luontoliikunnan opetuksen mahdollistavat sekä estävät tekijät. Tutkimuksen määrällinen osio toteutettiin kyselylomakkeella lukioiden ensimmäisen ja toisen vuosikurssin opiskelijoille. Opiskelijoiden luontoliikunta-asenteita ja niihin yhteydessä olevia tekijöitä tutkittiin aineiston jakaumien, ristiintaulukoinnin, t-testin sekä yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Korrelaatioiden avulla tarkasteltiin miten pakollisten liikuntakurssien keskiarvo, liikkujatyyppi, vapaa-ajan harrastuneisuus sekä omat luontoliikuntataidot ovat yhteydessä luontoliikunta-asenteisiin. Tutkimuksen perusteella lukioissa luontoliikuntaa opetettiin melko vähän ja yksipuolisesti. Ainoat pakollisilla liikuntakursseilla opetetut luontoliikuntalajit olivat suunnistus ja luonnossa lenkkeily. Liikunnanopettajat kokivat, että luontoliikunnan opetuksen toteutumista mahdollistivat erityisesti lukion sijainti luontoympäristöjen lähellä, opettajan oma mielenkiinto ja luontoliikuntaharrastuneisuus sekä koulun myönteinen ilmapiiri. Luontoliikunnan opetuksen toteutumista estivät olennaisesti lukion sijainti kaupunkiympäristössä, totutut tavat ja lukujärjestystekniset seikat. Naisopiskelijat toivoivat useammin kuin miehet, että lukion liikunta sisältäisi enemmän luontoliikuntaa, mutta miehet suhtautuivat naisia myönteisemmin luontoliikuntatunteihin. Mitä korkeampi opiskelijan keskiarvo oli, sitä myönteisemmin hän suhtautui lukion luontoliikuntaan. Myönteisimmin luontoliikuntatunteihin suhtautuivat luontoliikuntalajeista maastohiihtoa ja suunnistusta harrastavat opiskelijat. Tutkimuksen johtopäätöksenä voidaan todeta, että näissä lukioissa luontoliikuntaa opetetaan vähän ja luontoliikunnan lajivalikoima on suppea. Liikunnanopettajat kokivat, että lukion sijainnilla ja käytettävissä olevalla ajalla on suuri merkitys luontoliikunnan toteuttamiseen. Luontoliikunta ei ollut opiskelijoiden keskuudessa suosittu harrastus, mutta he kokivat taitonsa luontoliikuntalajeissa varsin hyviksi. Aaltonen, Tuuli & Simola, Titta. 2016. The Implementation of Outdoor Exercise in Nature and Students´ Attitudes to Outdoor Exercise in Nature in Upper Secondary School. Department of Sport Pedagogy, University of Jyväskylä, Master´s Thesis in Sport Sciences, 48 pages, 2 appendices. The purpose of this Master’s thesis was to study outdoor exercise in nature in upper secondary schools of a medium large city located in the south of Finland. The contents of outdoor exercise in nature, the amount of material taught, and factors contributing to and hindering the teaching of outdoor exercise in nature were discussed. In addition, the students’ attitudes to outdoor exercise in nature in leisure time and in upper secondary school physical education classes were charted. Moreover, the study discussed the connections, on one hand, between the students’ gender, school, class, average of compulsory physical education courses, range of hobbies and personal skills in outdoor exercise in nature and, on the other hand, their attitudes to outdoor exercise in nature. The material for the study was gathered in three upper secondary schools by interviewing three teachers and an enquiry addressed to students. The topic of the teachers’ interviews was the implementation of outdoor exercise in nature in their upper secondary schools. 394 first and second class students responded to the enquiry on outdoor exercise in nature addressed to the students. In this study, both a qualitative and quantitative approach were used. The first approach consisted of interviews of upper secondary school teachers of physical education. The interviews were subjected to a content analysis, on the basis of which the amount of material taught and contents of teaching of outdoor exercise in nature in each school were analysed. Furthermore, the factors contributing to and hindering the teaching of outdoor exercise in nature were classified and simplified. The quantitative part of the study was implemented by using a questionnaire addressed to the upper secondary school first and second class students. Data distributions, cross tabulation, a t-test and a one-way analysis of variance were used to study the students’ attitudes to outdoor exercise in nature and factors linked to them. A correlation test was employed to find out how the average of compulsory courses of physical education, the type of the person taking exercise, leisure time hobbies and the students’ personal skills in outdoor exercise in nature are connected to attitudes to outdoor exercise in nature. The study showed that in the upper secondary schools the teaching of outdoor exercise in nature was rather scanty and one-sided. Orienteering and outdoor jogging in nature were the only sports taught in compulsory physical education classes. The teachers of physical education felt that the implementation of outdoor exercise in nature was contributed to particularly by the upper secondary school’s location close to natural environments, the teacher’s personal interest and hobbies related to outdoor exercise in nature as well as by the school’s positive atmosphere. The upper secondary school’s location in an urban environment, fixed habits and customs, and things related to school timetables essentially hindered the implementation of outdoor exercise in nature. Female students hoped more often than male students that upper secondary school physical education would include more outdoor exercise in nature. The latter had a more positive attitude to classes in outdoor exercise in nature than the former. The higher the student’s school subject average was, the more positive was his/her attitude to outdoor exercise in nature arranged by the upper secondary school. Those students who, of outdoor sports in nature, went in for cross country skiing and orienteering had the most positive attitude to classes provided in outdoor exercise in nature. It can be concluded from the study that, in the upper secondary schools discussed, outdoor exercise in nature is taught only a little and that the course selection is rather limited. The teachers of physical education felt that the location of the upper secondary school and the time available play a big part in the implementation of outdoor exercise in nature. Among students this form of exercise was not a popular hobby, but they felt fairly good at practicing outdoor sports in nature.
first_indexed 2023-03-22T09:58:22Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Rintala, Pauli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aaltonen, Tuuli", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Simola, Titta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-25T11:49:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-25T11:49:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1526282", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49541", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aaltonen, Tuuli & Simola, Titta. 2016. Luontoliikunnan toteutuminen ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan lukiossa. Liikuntakasvatuksen laitos, Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto, liikuntapedagogiikan pro gradu -tutkielma, 48 sivua, 2 liitett\u00e4.\n\nT\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 keskisuuren etel\u00e4suomalaisen kaupungin lukioiden luontoliikuntaa. Tarkastelun olivat luontoliikunnan sis\u00e4ll\u00f6t, opetusm\u00e4\u00e4r\u00e4t sek\u00e4 luontoliikunnan opetusta mahdollistavat ja est\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t. Lis\u00e4ksi kartoitettiin opiskelijoiden asenteita luontoliikuntaa kohtaan vapaa-ajalla ja lukion liikuntatunneilla. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tutkimus selvitti, miten opiskelijoiden sukupuoli, oppilaitos, vuosikurssi, liikunnan pakollisten kurssien keskiarvo, harrastuneisuus ja omat luontoliikuntataidot olivat yhteydess\u00e4 luontoliikunta-asenteisiin. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin kolmessa eri lukiossa kolmea opettajaa haastattelemalla ja opiskelijoille osoitetun kyselyn avulla. Opettajien haastattelujen aiheena oli luontoliikunnan toteutuminen heid\u00e4n lukioissaan. Opiskelijoille suunnattuun luontoliikuntakyselyyn vastasi 394 ensimm\u00e4isen ja toisen vuosikurssin opiskelijaa. \n\nT\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin sek\u00e4 laadullista ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llist\u00e4 tutkimusotetta. Tutkimuksen laadullinen osuus toteutettiin haastattelemalla lukioiden liikunnanopettajia. Haastatteluista tehtiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi, jonka pohjalta eriteltiin jokaisen oppilaitoksen luontoliikunnan opetusm\u00e4\u00e4r\u00e4t ja -sis\u00e4ll\u00f6t. Lis\u00e4ksi luokiteltiin ja pelkistettiin luontoliikunnan opetuksen mahdollistavat sek\u00e4 est\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t. Tutkimuksen m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen osio toteutettiin kyselylomakkeella lukioiden ensimm\u00e4isen ja toisen vuosikurssin opiskelijoille. Opiskelijoiden luontoliikunta-asenteita ja niihin yhteydess\u00e4 olevia tekij\u00f6it\u00e4 tutkittiin aineiston jakaumien, ristiintaulukoinnin, t-testin sek\u00e4 yksisuuntaisen varianssianalyysin avulla. Korrelaatioiden avulla tarkasteltiin miten pakollisten liikuntakurssien keskiarvo, liikkujatyyppi, vapaa-ajan harrastuneisuus sek\u00e4 omat luontoliikuntataidot ovat yhteydess\u00e4 luontoliikunta-asenteisiin. \n\nTutkimuksen perusteella lukioissa luontoliikuntaa opetettiin melko v\u00e4h\u00e4n ja yksipuolisesti. Ainoat pakollisilla liikuntakursseilla opetetut luontoliikuntalajit olivat suunnistus ja luonnossa lenkkeily. Liikunnanopettajat kokivat, ett\u00e4 luontoliikunnan opetuksen toteutumista mahdollistivat erityisesti lukion sijainti luontoymp\u00e4rist\u00f6jen l\u00e4hell\u00e4, opettajan oma mielenkiinto ja luontoliikuntaharrastuneisuus sek\u00e4 koulun my\u00f6nteinen ilmapiiri. Luontoliikunnan opetuksen toteutumista estiv\u00e4t olennaisesti lukion sijainti kaupunkiymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, totutut tavat ja lukuj\u00e4rjestystekniset seikat. Naisopiskelijat toivoivat useammin kuin miehet, ett\u00e4 lukion liikunta sis\u00e4lt\u00e4isi enemm\u00e4n luontoliikuntaa, mutta miehet suhtautuivat naisia my\u00f6nteisemmin luontoliikuntatunteihin. Mit\u00e4 korkeampi opiskelijan keskiarvo oli, sit\u00e4 my\u00f6nteisemmin h\u00e4n suhtautui lukion luontoliikuntaan. My\u00f6nteisimmin luontoliikuntatunteihin suhtautuivat luontoliikuntalajeista maastohiihtoa ja suunnistusta harrastavat opiskelijat. \n\nTutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 voidaan todeta, ett\u00e4 n\u00e4iss\u00e4 lukioissa luontoliikuntaa opetetaan v\u00e4h\u00e4n ja luontoliikunnan lajivalikoima on suppea. Liikunnanopettajat kokivat, ett\u00e4 lukion sijainnilla ja k\u00e4ytett\u00e4viss\u00e4 olevalla ajalla on suuri merkitys luontoliikunnan toteuttamiseen. Luontoliikunta ei ollut opiskelijoiden keskuudessa suosittu harrastus, mutta he kokivat taitonsa luontoliikuntalajeissa varsin hyviksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Aaltonen, Tuuli & Simola, Titta. 2016. The Implementation of Outdoor Exercise in Nature and Students\u00b4 Attitudes to Outdoor Exercise in Nature in Upper Secondary School. Department of Sport Pedagogy, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u00b4s Thesis in Sport Sciences, 48 pages, 2 appendices.\n\nThe purpose of this Master\u2019s thesis was to study outdoor exercise in nature in upper secondary schools of a medium large city located in the south of Finland. The contents of outdoor exercise in nature, the amount of material taught, and factors contributing to and hindering the teaching of outdoor exercise in nature were discussed. In addition, the students\u2019 attitudes to outdoor exercise in nature in leisure time and in upper secondary school physical education classes were charted. Moreover, the study discussed the connections, on one hand, between the students\u2019 gender, school, class, average of compulsory physical education courses, range of hobbies and personal skills in outdoor exercise in nature and, on the other hand, their attitudes to outdoor exercise in nature. The material for the study was gathered in three upper secondary schools by interviewing three teachers and an enquiry addressed to students. The topic of the teachers\u2019 interviews was the implementation of outdoor exercise in nature in their upper secondary schools. 394 first and second class students responded to the enquiry on outdoor exercise in nature addressed to the students.\n\nIn this study, both a qualitative and quantitative approach were used. The first approach consisted of interviews of upper secondary school teachers of physical education. The interviews were subjected to a content analysis, on the basis of which the amount of material taught and contents of teaching of outdoor exercise in nature in each school were analysed. Furthermore, the factors contributing to and hindering the teaching of outdoor exercise in nature were classified and simplified. The quantitative part of the study was implemented by using a questionnaire addressed to the upper secondary school first and second class students. Data distributions, cross tabulation, a t-test and a one-way analysis of variance were used to study the students\u2019 attitudes to outdoor exercise in nature and factors linked to them. A correlation test was employed to find out how the average of compulsory courses of physical education, the type of the person taking exercise, leisure time hobbies and the students\u2019 personal skills in outdoor exercise in nature are connected to attitudes to outdoor exercise in nature.\n\nThe study showed that in the upper secondary schools the teaching of outdoor exercise in nature was rather scanty and one-sided. Orienteering and outdoor jogging in nature were the only sports taught in compulsory physical education classes. The teachers of physical education felt that the implementation of outdoor exercise in nature was contributed to particularly by the upper secondary school\u2019s location close to natural environments, the teacher\u2019s personal interest and hobbies related to outdoor exercise in nature as well as by the school\u2019s positive atmosphere. The upper secondary school\u2019s location in an urban environment, fixed habits and customs, and things related to school timetables essentially hindered the implementation of outdoor exercise in nature. Female students hoped more often than male students that upper secondary school physical education would include more outdoor exercise in nature. The latter had a more positive attitude to classes in outdoor exercise in nature than the former. The higher the student\u2019s school subject average was, the more positive was his/her attitude to outdoor exercise in nature arranged by the upper secondary school. Those students who, of outdoor sports in nature, went in for cross country skiing and orienteering had the most positive attitude to classes provided in outdoor exercise in nature.\n\nIt can be concluded from the study that, in the upper secondary schools discussed, outdoor exercise in nature is taught only a little and that the course selection is rather limited. The teachers of physical education felt that the location of the upper secondary school and the time available play a big part in the implementation of outdoor exercise in nature. Among students this form of exercise was not a popular hobby, but they felt fairly good at practicing outdoor sports in nature.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuuli Aaltonen (tuinaalt) on 2016-04-25 11:49:24.201780. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-25T11:49:24Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604252306.pdf: 199791 bytes, checksum: a9a1805afe2407782ee383cce61b5f82 (MD5)\nlicense.html: 5157 bytes, checksum: ad0ebf8687aeb358c46496eb88d863a5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-25T11:49:24Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604252306.pdf: 199791 bytes, checksum: a9a1805afe2407782ee383cce61b5f82 (MD5)\nlicense.html: 5157 bytes, checksum: ad0ebf8687aeb358c46496eb88d863a5 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (61 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "luontoliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppisis\u00e4ll\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604252306", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-25T11:49:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunnanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontoliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppisis\u00e4ll\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49541
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/fb13d5a5-ffb5-4e3e-8033-1bcfd3be96da\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604252306.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aaltonen, Tuuli Simola, Titta Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan luontoliikunta lukio asenteet oppisisällöt Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta opetus liikunnanopettajat opiskelijat
title Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan
title_full Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan
title_fullStr Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan
title_full_unstemmed Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan
title_short Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan
title_sort luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan
title_txtP Luontoliikunnan toteutuminen lukiossa ja opiskelijoiden asenteet luontoliikuntaa kohtaan
topic luontoliikunta lukio asenteet oppisisällöt Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta opetus liikunnanopettajat opiskelijat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education asenteet liikunnanopettajat liikunta lukio luontoliikunta opetus opiskelijat oppisisällöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49541 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604252306
work_keys_str_mv AT aaltonentuuli luontoliikunnantoteutuminenlukiossajaopiskelijoidenasenteetluontoliikuntaakohtaan