Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden

Mainonta on tärkeässä roolissa yrityksien näkyvyyden ja maineen rakentumisessa. Onnistunut ja tehokas mainonta vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksiin ja mielikuvaan yrityksestä ja sen tuotteista. Tässä tutkielmassa vertaillaan Lidlin suomalaisen ja ruotsalaisen mainosvideota Mainosvideot on valittu m...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Minkkinen, Roosa-Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:deu
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49536
_version_ 1826225808780296192
author Minkkinen, Roosa-Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Minkkinen, Roosa-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Minkkinen, Roosa-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Minkkinen, Roosa-Maria
datasource_str_mv jyx
description Mainonta on tärkeässä roolissa yrityksien näkyvyyden ja maineen rakentumisessa. Onnistunut ja tehokas mainonta vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksiin ja mielikuvaan yrityksestä ja sen tuotteista. Tässä tutkielmassa vertaillaan Lidlin suomalaisen ja ruotsalaisen mainosvideota Mainosvideot on valittu mainoskampanjoista, jotka toteutettiin Suomessa ja Ruotsissa vuosien 2013 ja 2014 aikana. Mainosvideot ovat sisällöltään erityyppisiä, ja tutkielmalla haluttiin selvittää mainosten samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Tutkielmassa tarkastellaan multimodaalisen diskurssientutkimuksen metodein, miten mainokset toimivat ja millaisia identiteettejä ne representoivat. Tutkielman myötä selvisi, että mainokset ovat sidoksissa kansalliseen kulttuuriin ja identiteettiin. Mainoksissa käytetyt kielelliset ja visuaaliset valinnat vahvistavat mainosten yhteyttä kansalliseen identiteettiin. Suomalaisessa mainoksessa käytettiin arkipäiväistä tyyliä ja mainoksessa korostettiin suomalaisuutta, yhteenkuuluvuutta ja mehenkeä. Mainos on muodostettu niin, että katsojan suhde mainoksessa oleviin henkilöihin on etäinen, ikään kuin ulkopuolinen tarkastelija. Ruotsalaisessa mainoksessa puolestaan puhuteltiin katsojaa modernien keinojen kuten sosiaalisen median avulla sekä luotettiin ammattilaisen suoraan katsekontaktiin ja puheeseen. Tutkielman tulokset osoittivat, että mainoksista nousi esille useita diskursseja, joista valittujen ja nimettyjen diskurssien avulla mainosten takaa löytyivät erilaiset tarinat. Vaikka mainosten tarinat ovat erilaisia, on silti molempien mainosten sanoma sama; pyrkiä muuttamaan katsojan ennakkoluuloja Lidlin tuotteita kohtaan ja vakuuttamaan, että Lidlin tuotteet ovat kotimaisia.
first_indexed 2016-04-25T20:00:15Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Minkkinen, Roosa-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-25T09:33:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-25T09:33:59Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49536", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Mainonta on t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 roolissa yrityksien n\u00e4kyvyyden ja maineen rakentumisessa. Onnistunut ja tehokas mainonta\r\nvaikuttaa kuluttajan ostop\u00e4\u00e4t\u00f6ksiin ja mielikuvaan yrityksest\u00e4 ja sen tuotteista. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa vertaillaan Lidlin\r\nsuomalaisen ja ruotsalaisen mainosvideota Mainosvideot on valittu mainoskampanjoista, jotka toteutettiin\r\nSuomessa ja Ruotsissa vuosien 2013 ja 2014 aikana. Mainosvideot ovat sis\u00e4ll\u00f6lt\u00e4\u00e4n erityyppisi\u00e4, ja tutkielmalla\r\nhaluttiin selvitt\u00e4\u00e4 mainosten samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Tutkielmassa tarkastellaan multimodaalisen\r\ndiskurssientutkimuksen metodein, miten mainokset toimivat ja millaisia identiteettej\u00e4 ne representoivat.\r\nTutkielman my\u00f6t\u00e4 selvisi, ett\u00e4 mainokset ovat sidoksissa kansalliseen kulttuuriin ja identiteettiin. Mainoksissa\r\nk\u00e4ytetyt kielelliset ja visuaaliset valinnat vahvistavat mainosten yhteytt\u00e4 kansalliseen identiteettiin. Suomalaisessa\r\nmainoksessa k\u00e4ytettiin arkip\u00e4iv\u00e4ist\u00e4 tyyli\u00e4 ja mainoksessa korostettiin suomalaisuutta, yhteenkuuluvuutta ja mehenke\u00e4.\r\nMainos on muodostettu niin, ett\u00e4 katsojan suhde mainoksessa oleviin henkil\u00f6ihin on et\u00e4inen, ik\u00e4\u00e4n kuin\r\nulkopuolinen tarkastelija. Ruotsalaisessa mainoksessa puolestaan puhuteltiin katsojaa modernien keinojen kuten\r\nsosiaalisen median avulla sek\u00e4 luotettiin ammattilaisen suoraan katsekontaktiin ja puheeseen. Tutkielman tulokset\r\nosoittivat, ett\u00e4 mainoksista nousi esille useita diskursseja, joista valittujen ja nimettyjen diskurssien avulla\r\nmainosten takaa l\u00f6ytyiv\u00e4t erilaiset tarinat. Vaikka mainosten tarinat ovat erilaisia, on silti molempien mainosten\r\nsanoma sama; pyrki\u00e4 muuttamaan katsojan ennakkoluuloja Lidlin tuotteita kohtaan ja vakuuttamaan, ett\u00e4 Lidlin\r\ntuotteet ovat kotimaisia.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Roosa Minkkinen (rominkki) on 2016-04-25 09:33:59.329731. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-25T09:33:59Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604252304.pdf: 616177 bytes, checksum: 26ce534dc6e17e5585ba3a7da9be3a2b (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 76d4d8a22539f3c92f016aba1a2efa3e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-25T09:33:59Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604252304.pdf: 616177 bytes, checksum: 26ce534dc6e17e5585ba3a7da9be3a2b (MD5)\r\nlicense.html: 4861 bytes, checksum: 76d4d8a22539f3c92f016aba1a2efa3e (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "30", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "deu", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ep\u00e4ilev\u00e4 Tuomas und Bosses mj\u00f6lk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604252304", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "German language and culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Saksan kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-25T09:34:00Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49536
language deu
last_indexed 2025-02-18T10:55:21Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c96f119c-c484-4a25-bfb7-ae0f69dc1925\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604252304.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Minkkinen, Roosa-Maria Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri
title Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden
title_full Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden
title_fullStr Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden
title_full_unstemmed Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden
title_short Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk
title_sort epäilevä tuomas und bosses mjölk diskursiver vergleich der werbekampagnen von lidl in finnland und in schweden
title_sub diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden
title_txtP Epäilevä Tuomas und Bosses mjölk : diskursiver Vergleich der Werbekampagnen von Lidl in Finnland und in Schweden
topic German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri
topic_facet German language and culture Saksan kieli ja kulttuuri
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49536 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604252304
work_keys_str_mv AT minkkinenroosamaria epäilevätuomasundbossesmjölkdiskursiververgleichderwerbekampagnenvonlidlinfi