Yhteenveto: | Mainonta on tärkeässä roolissa yrityksien näkyvyyden ja maineen rakentumisessa. Onnistunut ja tehokas mainonta
vaikuttaa kuluttajan ostopäätöksiin ja mielikuvaan yrityksestä ja sen tuotteista. Tässä tutkielmassa vertaillaan Lidlin
suomalaisen ja ruotsalaisen mainosvideota Mainosvideot on valittu mainoskampanjoista, jotka toteutettiin
Suomessa ja Ruotsissa vuosien 2013 ja 2014 aikana. Mainosvideot ovat sisällöltään erityyppisiä, ja tutkielmalla
haluttiin selvittää mainosten samankaltaisuuksia ja eroavaisuuksia. Tutkielmassa tarkastellaan multimodaalisen
diskurssientutkimuksen metodein, miten mainokset toimivat ja millaisia identiteettejä ne representoivat.
Tutkielman myötä selvisi, että mainokset ovat sidoksissa kansalliseen kulttuuriin ja identiteettiin. Mainoksissa
käytetyt kielelliset ja visuaaliset valinnat vahvistavat mainosten yhteyttä kansalliseen identiteettiin. Suomalaisessa
mainoksessa käytettiin arkipäiväistä tyyliä ja mainoksessa korostettiin suomalaisuutta, yhteenkuuluvuutta ja mehenkeä.
Mainos on muodostettu niin, että katsojan suhde mainoksessa oleviin henkilöihin on etäinen, ikään kuin
ulkopuolinen tarkastelija. Ruotsalaisessa mainoksessa puolestaan puhuteltiin katsojaa modernien keinojen kuten
sosiaalisen median avulla sekä luotettiin ammattilaisen suoraan katsekontaktiin ja puheeseen. Tutkielman tulokset
osoittivat, että mainoksista nousi esille useita diskursseja, joista valittujen ja nimettyjen diskurssien avulla
mainosten takaa löytyivät erilaiset tarinat. Vaikka mainosten tarinat ovat erilaisia, on silti molempien mainosten
sanoma sama; pyrkiä muuttamaan katsojan ennakkoluuloja Lidlin tuotteita kohtaan ja vakuuttamaan, että Lidlin
tuotteet ovat kotimaisia.
|