Summary: | Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää varhaiskasvatusikäisten lasten näkemyksiä
isistä ja isyydestä. Vanhemmuustutkimuksessa on kuultu vasta vähän
lapsia ja alle kouluikäisten lasten näkökulman huomioiminen on ollut harvinaista.
Varhaiskasvatusikäisten lasten kuuleminen kuitenkin auttaa luomaan
isyydestä moniulotteisempaa kokonaiskuvaa. Tässä tutkimuksessa aihetta lähestyttiin
seuraavien tutkimuskysymysten kautta: 1) Millaisia ominaispiirteitä
lapset liittävät isiin? 2) Millaista tekemistä ja toimintaa lapset liittävät isyyteen?
Tämän tutkimuksen aineisto on kerätty pohjoissavolaisessa kaupungissa
haastattelemalla 6-vuotiaita lapsia. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina,
joista kahdeksan oli parihaastatteluja ja yksi kolmen hengen ryhmähaastattelu.
Yhteensä haastatteluihin osallistui 19 lasta. Haastattelut tallennettiin nauhurilla
ja litteroitiin sanatarkasti analyysia varten. Tutkimuksen aineiston käsittelyssä
ja tulkinnassa sovellettiin hermeneuttista tieteenfilosofiaa.
Isiin liittyvät ominaisuudet luokiteltiin isämäisiin piirteisiin, isään perheenjäsenenä
sekä isiin liittyviin myönteisiin adjektiiveihin. Isiin liittyvä tekeminen
ja toiminta käsittää isän velvollisuudet, vapaa-ajan sekä ”muut”-
kategorian. Se sisältää auktoriteettina toimimisen ja isiin liittyvät huonot tavat.
Lasten näkemysten mukaan isät olivat miesvanhempia, merkittäviä perheelle
ja kodille, aktiivisia, lepäileviä sekä joskus huonotapaisia. Lasten näkemys
isistä oli pitkälti linjassa isyystutkimuksissa esille tuodun osallistuvan
isyyden kanssa. Isän kanssa vietetty aika oli lapsille tärkeää ja isillä oli tärkeä
rooli lastensa rohkaisemisessa sekä heistä huolehtimisessa. Toisaalta isän ansiotyö
oli lasten mukaan isälle kuuluva velvollisuus, mikä viittaa myös perinteisen
isyyden kuvastamaan elättäjyyteen.
|