Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa

Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien kertomuksia merkittäviksi kokemistaan ammatilliseen kasvuun johtaneista tilanteista eli situaatioista ja pyritään tulkitsemaan niiden kautta syntyneitä opettajuuden oivalluksia. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät yksilön ympäristösuhteessa sekä toimintaym...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Aho-Pynttäri, Hanna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49393
_version_ 1826225764719132672
author Aho-Pynttäri, Hanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Aho-Pynttäri, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Aho-Pynttäri, Hanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Aho-Pynttäri, Hanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien kertomuksia merkittäviksi kokemistaan ammatilliseen kasvuun johtaneista tilanteista eli situaatioista ja pyritään tulkitsemaan niiden kautta syntyneitä opettajuuden oivalluksia. Lisäksi selvitetään, mitkä tekijät yksilön ympäristösuhteessa sekä toimintaympäristössä tukevat luokanopettajien ammatillista kasvua. Tilannekuvaksia tarkastelemalla pyritään myös hahmottamaan luokanopettajien asiantuntijuuden kehittymisen laatua. Luokanopettajien kertomuksista nousseita merkityksiä tarkastellaan alan aiempien tutkimusten, tutkijan tulkintojen ja vastaajien taustatietojen valossa. Merkittävimpiä taustatietoja ovat vastaajien kuvaamat työyhteisöt toimintaympäristöinä sekä vastaajien rooli niissä, joka kuvaa tässä tutkimuksessa vastaajien ympäristösuhdetta. Tutkimus on toteutettu laadullisena fenomenologis-hermeneuttisen lähestymistavan ja narratiivisen menetelmän avulla. Tutkimuksen aineiston muodostavat luokanopettajien (n=22) kirjalliset kertomukset oman ammatillisen kasvunsa kannalta merkittävistä tilanteista (n=44) sekä tutkittavien taustoja kartoittavat lisäkysymykset. Tutkittavien taustatiedoissa on paljon varianssia. Taustatiedot tarjoavat melko laajaa kuvaa opettajan työstä erilaisissa elämäntilanteissa olevien ja eripituisia aikoja työelämässä olleiden opettajien välityksellä. Aineiston analyysissä on pyritty ymmärtämään ja tulkitsemaan vastaajien antamia merkityksiä ja tätä kautta tavoittamaan opettajien syvempiä kokemuksia, sekä muodostamaan synteesiä merkitysten kautta esiin nousseista teemoista. Tutkimuksen teoriaosan muodostavat opettajan ammatillisen kasvun tarkastelu sekä elinikäisen että situationaalisen oppimisen näkökulmista ja luokanopettajien ympäristösuhteen sekä toimintaympäristöjen merkitysten tarkastelu osana ammatillista kasvua. Lisäksi teoriaosassa esitellään asiantuntijuuden kehittymisen malli. Aineisto koostuu opettajien oivalluksista hyvän opettajuuden ominaisuuksista ja erilaisista tavoista olla persoonallisesti hyvä luokanopettaja ja asiantuntija. Merkittävimpiä opettajan ammatillisessa kasvussa ovat vastaantulevien tilanteiden sattumanvaraisuus ja ennalta-arvaamattomuus. Merkittäviä ovat myös ne ominaisuudet yksilöissä ja toimintaympäristöissä, jotka toimivat tilanteissa opettajan ammatillista kasvua mahdollistavina ja tukevina tekijöinä. Tutkimuksen avulla lukija voi tavoittaa opettajuuden olemusta eri tavoin tulkittuna ja laajentaa ymmärrystään siitä, miten monin eri tavoin opettajan työtä voidaan toteuttaa sen ytimen ollessa sidottuna opettajan persoonaan. Tutkimukseni on hyödyllinen kaikille opettajille, opettajien esimiehille ja opettajankouluttajille, joilla on mahdollisuus vaikuttaa luokanopettajien ammatillisen kasvun tukemiseen sen eri vaiheissa. Tutkimuksestani hyötyvät myös ne aloittelevat opettajat, jotka pohtivat, mitä tuleva työ saattaa tuoda tullessaan. Opettajan työhön kohdistuu jatkuvat kehittämisen paineet yhteiskunnan muuttuessa. Myös tämän vuoksi tutkimukseni on ajankohtainen ja tärkeä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:43Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Moilanen, Pentti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Aho-Pyntt\u00e4ri, Hanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-21T14:21:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-21T14:21:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1526042", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49393", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan luokanopettajien kertomuksia merkitt\u00e4viksi kokemistaan ammatilliseen kasvuun johtaneista tilanteista eli situaatioista ja pyrit\u00e4\u00e4n tulkitsemaan niiden kautta syntyneit\u00e4 opettajuuden oivalluksia. Lis\u00e4ksi selvitet\u00e4\u00e4n, mitk\u00e4 tekij\u00e4t yksil\u00f6n ymp\u00e4rist\u00f6suhteessa sek\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 tukevat luokanopettajien ammatillista kasvua. Tilannekuvaksia tarkastelemalla pyrit\u00e4\u00e4n my\u00f6s hahmottamaan luokanopettajien asiantuntijuuden kehittymisen laatua. Luokanopettajien kertomuksista nousseita merkityksi\u00e4 tarkastellaan alan aiempien tutkimusten, tutkijan tulkintojen ja vastaajien taustatietojen valossa. Merkitt\u00e4vimpi\u00e4 taustatietoja ovat vastaajien kuvaamat ty\u00f6yhteis\u00f6t toimintaymp\u00e4rist\u00f6in\u00e4 sek\u00e4 vastaajien rooli niiss\u00e4, joka kuvaa t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa vastaajien ymp\u00e4rist\u00f6suhdetta. \nTutkimus on toteutettu laadullisena fenomenologis-hermeneuttisen l\u00e4hestymistavan ja narratiivisen menetelm\u00e4n avulla. Tutkimuksen aineiston muodostavat luokanopettajien (n=22) kirjalliset kertomukset oman ammatillisen kasvunsa kannalta merkitt\u00e4vist\u00e4 tilanteista (n=44) sek\u00e4 tutkittavien taustoja kartoittavat lis\u00e4kysymykset. Tutkittavien taustatiedoissa on paljon varianssia. Taustatiedot tarjoavat melko laajaa kuvaa opettajan ty\u00f6st\u00e4 erilaisissa el\u00e4m\u00e4ntilanteissa olevien ja eripituisia aikoja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 olleiden opettajien v\u00e4lityksell\u00e4. Aineiston analyysiss\u00e4 on pyritty ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n ja tulkitsemaan vastaajien antamia merkityksi\u00e4 ja t\u00e4t\u00e4 kautta tavoittamaan opettajien syvempi\u00e4 kokemuksia, sek\u00e4 muodostamaan synteesi\u00e4 merkitysten kautta esiin nousseista teemoista.\nTutkimuksen teoriaosan muodostavat opettajan ammatillisen kasvun tarkastelu sek\u00e4 elinik\u00e4isen ett\u00e4 situationaalisen oppimisen n\u00e4k\u00f6kulmista ja luokanopettajien ymp\u00e4rist\u00f6suhteen sek\u00e4 toimintaymp\u00e4rist\u00f6jen merkitysten tarkastelu osana ammatillista kasvua. Lis\u00e4ksi teoriaosassa esitell\u00e4\u00e4n asiantuntijuuden kehittymisen malli.\nAineisto koostuu opettajien oivalluksista hyv\u00e4n opettajuuden ominaisuuksista ja erilaisista tavoista olla persoonallisesti hyv\u00e4 luokanopettaja ja asiantuntija. Merkitt\u00e4vimpi\u00e4 opettajan ammatillisessa kasvussa ovat vastaantulevien tilanteiden sattumanvaraisuus ja ennalta-arvaamattomuus. Merkitt\u00e4vi\u00e4 ovat my\u00f6s ne ominaisuudet yksil\u00f6iss\u00e4 ja toimintaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4, jotka toimivat tilanteissa opettajan ammatillista kasvua mahdollistavina ja tukevina tekij\u00f6in\u00e4.\nTutkimuksen avulla lukija voi tavoittaa opettajuuden olemusta eri tavoin tulkittuna ja laajentaa ymm\u00e4rryst\u00e4\u00e4n siit\u00e4, miten monin eri tavoin opettajan ty\u00f6t\u00e4 voidaan toteuttaa sen ytimen ollessa sidottuna opettajan persoonaan. Tutkimukseni on hy\u00f6dyllinen kaikille opettajille, opettajien esimiehille ja opettajankouluttajille, joilla on mahdollisuus vaikuttaa luokanopettajien ammatillisen kasvun tukemiseen sen eri vaiheissa. Tutkimuksestani hy\u00f6tyv\u00e4t my\u00f6s ne aloittelevat opettajat, jotka pohtivat, mit\u00e4 tuleva ty\u00f6 saattaa tuoda tullessaan. Opettajan ty\u00f6h\u00f6n kohdistuu jatkuvat kehitt\u00e4misen paineet yhteiskunnan muuttuessa. My\u00f6s t\u00e4m\u00e4n vuoksi tutkimukseni on ajankohtainen ja t\u00e4rke\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna Aho-Pyntt\u00e4ri (haleviko) on 2016-04-21 14:21:07.709520. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-21T14:21:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604212291.pdf: 1212190 bytes, checksum: f30b4292ca89bfc3b3214ac8c32051b4 (MD5)\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 6575f115fac669fa132b5e5e2929e3c7 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-21T14:21:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604212291.pdf: 1212190 bytes, checksum: f30b4292ca89bfc3b3214ac8c32051b4 (MD5)\nlicense.html: 4859 bytes, checksum: 6575f115fac669fa132b5e5e2929e3c7 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (100 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kasvu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkitt\u00e4v\u00e4 oppimiskokemus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ymp\u00e4rist\u00f6suh-de", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "toimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "persoona", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillisen kasvun kannalta merkitt\u00e4viksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604212291", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-21T14:21:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimiskokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilmapiiri", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoona", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49393
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:20Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ca358bba-e20a-4b05-9e36-f0d966b65fb1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604212291.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Aho-Pynttäri, Hanna Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa ammatillinen kasvu opettajuus merkittävä oppimiskokemus ympäristösuh-de toimintaympäristö ilmapiiri persoona Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ammatillinen kehitys asiantuntijuus opettajat oppimiskokemukset
title Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
title_full Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
title_fullStr Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
title_full_unstemmed Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
title_short Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
title_sort ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
title_txtP Ammatillisen kasvun kannalta merkittäviksi koetut tilanteet luokanopettajien kertomuksissa
topic ammatillinen kasvu opettajuus merkittävä oppimiskokemus ympäristösuh-de toimintaympäristö ilmapiiri persoona Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 ammatillinen kehitys asiantuntijuus opettajat oppimiskokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ammatillinen kasvu ammatillinen kehitys asiantuntijuus ilmapiiri merkittävä oppimiskokemus opettajat opettajuus oppimiskokemukset persoona toimintaympäristö ympäristösuh-de
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49393 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604212291
work_keys_str_mv AT ahopynttärihanna ammatillisenkasvunkannaltamerkittäviksikoetuttilanteetluokanopettajienkertomuks