Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kansainvälisen autoalan organisaation yhden Suomen yksikön työhyvinvoinnin tilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhyvinvoinnin käsitteiden sekä siihen liittyvien tekijöiden, kuten esimiestyö ja tiedonkulku kautta, miten työhyvinvointi on kohdeorganisaatioss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Oksanen, Teija
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49309
_version_ 1826225737380659200
author Oksanen, Teija
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Oksanen, Teija Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Oksanen, Teija Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Oksanen, Teija
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kansainvälisen autoalan organisaation yhden Suomen yksikön työhyvinvoinnin tilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää työhyvinvoinnin käsitteiden sekä siihen liittyvien tekijöiden, kuten esimiestyö ja tiedonkulku kautta, miten työhyvinvointi on kohdeorganisaatiossa otettu huomioon. Tutkimusaineisto kerättiin marras- joulukuussa 2015 haastattelemalla kohdeorganisaation työntekijöitä. Haastateltavat tutkimukseen valittiin käyttämällä harkitsevaa otantaa. Aineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä, koska se sopii tämänkaltaisen aineiston analysointiin. Sisällönanalyysi on tekstianalyysia, jossa tarkastellaan jo valmiiksi tekstimuotoisia dokumentteja, kuten kirjoja tai haastatteluita. Sisällönanalyysin avulla pyritään saamaan tutkittavasta ilmiöstä tiivistetty kuvaus, joka kytkee tulokset ilmiön laajempaan kontekstiin ja aihetta koskeviin muihin tutkimustuloksiin (Tuomi & Sarajärvi 2002, 105). Kun tarkasteltiin työhyvinvointia kokonaisuutena eli sen positiivista (työ imu, työtyytyväisyys) ja negatiivista puolta (työuupumus, työstressi) sekä työhyvinvointiin liittyviä muita tekijöitä yhdessä, todettiin, että tekijät kuten työn sisältö, työturvallisuus ja työntekijöiden terveys ja fyysinen kunto olivat kunnossa, mutta sen sijaan aikapaineiden huomioinnissa, esimiestyössä ja tiedonkulussa on vielä paljon parannettavaa. Kohdeorganisaatiossa onkin otettava nämä parannettavat asiat suurennuslasin alle ja pyrittävä korjaamaan tilanne kiinnittämällä huomiota työjärjestykseen ja aikataulutukseen, esimiesten vuorovaikutukseen alaisten kanssa sekä tiedonkulun parantamiseen monipuolistamalla tiedon jakamisen keinoja esimerkiksi ilmoitustauluilla, viikoittaisilla tai päivittäisillä ”tietoiskuilla” ja keskustelemalla avoimemmin asioista. Tutkimus koski vain yhtä kansainvälisen autoalan organisaation Suomen yksikköä, joten tulosten perusteella ei voi tehdä kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä koko organisaation työhyvinvoinnin tilasta. Tutkimus antaa kuitenkin melko kattavan kuvan tarkastelun alla olleen yksikön hyvinvoinnin tilasta eli mitkä asiat oli otettu huomioon ja mitä pitäisi parantaa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:06Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sajasalo, Pasi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Oksanen, Teija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-13T04:44:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-13T04:44:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1525619", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49309", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin kansainv\u00e4lisen autoalan organisaation yhden Suomen\nyksik\u00f6n ty\u00f6hyvinvoinnin tilaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 ty\u00f6hyvinvoinnin\nk\u00e4sitteiden sek\u00e4 siihen liittyvien tekij\u00f6iden, kuten esimiesty\u00f6 ja tiedonkulku kautta, miten\nty\u00f6hyvinvointi on kohdeorganisaatiossa otettu huomioon. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin\nmarras- joulukuussa 2015 haastattelemalla kohdeorganisaation ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4. Haastateltavat\ntutkimukseen valittiin k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 harkitsevaa otantaa. Aineiston analyysimenetelm\u00e4n\u00e4\nk\u00e4ytettiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4, koska se sopii t\u00e4m\u00e4nkaltaisen aineiston analysointiin.\nSis\u00e4ll\u00f6nanalyysi on tekstianalyysia, jossa tarkastellaan jo valmiiksi tekstimuotoisia\ndokumentteja, kuten kirjoja tai haastatteluita. Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla pyrit\u00e4\u00e4n\nsaamaan tutkittavasta ilmi\u00f6st\u00e4 tiivistetty kuvaus, joka kytkee tulokset ilmi\u00f6n laajempaan\nkontekstiin ja aihetta koskeviin muihin tutkimustuloksiin (Tuomi & Saraj\u00e4rvi 2002, 105).\nKun tarkasteltiin ty\u00f6hyvinvointia kokonaisuutena eli sen positiivista (ty\u00f6 imu, ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys)\nja negatiivista puolta (ty\u00f6uupumus, ty\u00f6stressi) sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvointiin liittyvi\u00e4\nmuita tekij\u00f6it\u00e4 yhdess\u00e4, todettiin, ett\u00e4 tekij\u00e4t kuten ty\u00f6n sis\u00e4lt\u00f6, ty\u00f6turvallisuus ja ty\u00f6ntekij\u00f6iden\nterveys ja fyysinen kunto olivat kunnossa, mutta sen sijaan aikapaineiden\nhuomioinnissa, esimiesty\u00f6ss\u00e4 ja tiedonkulussa on viel\u00e4 paljon parannettavaa. Kohdeorganisaatiossa\nonkin otettava n\u00e4m\u00e4 parannettavat asiat suurennuslasin alle ja pyritt\u00e4v\u00e4\nkorjaamaan tilanne kiinnitt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 huomiota ty\u00f6j\u00e4rjestykseen ja aikataulutukseen, esimiesten\nvuorovaikutukseen alaisten kanssa sek\u00e4 tiedonkulun parantamiseen monipuolistamalla\ntiedon jakamisen keinoja esimerkiksi ilmoitustauluilla, viikoittaisilla tai p\u00e4ivitt\u00e4isill\u00e4\n\u201dtietoiskuilla\u201d ja keskustelemalla avoimemmin asioista. Tutkimus koski vain yht\u00e4\nkansainv\u00e4lisen autoalan organisaation Suomen yksikk\u00f6\u00e4, joten tulosten perusteella ei\nvoi tehd\u00e4 kovin pitk\u00e4lle menevi\u00e4 johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksi\u00e4 koko organisaation ty\u00f6hyvinvoinnin\ntilasta. Tutkimus antaa kuitenkin melko kattavan kuvan tarkastelun alla olleen yksik\u00f6n\nhyvinvoinnin tilasta eli mitk\u00e4 asiat oli otettu huomioon ja mit\u00e4 pit\u00e4isi parantaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2016-04-13 04:44:49.725930. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-13T04:44:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604132180.pdf: 719233 bytes, checksum: 1ab0ff50789595e1147ad7050f833e99 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-13T04:44:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604132180.pdf: 719233 bytes, checksum: 1ab0ff50789595e1147ad7050f833e99 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (71 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "esimiesty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pidet\u00e4\u00e4nk\u00f6 asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisist\u00e4? : ty\u00f6hyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604132180", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-13T04:44:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6tyytyv\u00e4isyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "stressi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "esimiesty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49309
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:47Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/2786aa29-8832-4044-b358-51b1624b25bd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604132180.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Oksanen, Teija Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa työhyvinvointi työn imu työtyytyväisyys työuupumus työstressi esimiestyö Johtaminen Management and Leadership 20424 työ uupumus stressi työyhteisöt työturvallisuus
title Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
title_full Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
title_fullStr Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
title_full_unstemmed Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
title_short Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä?
title_sort pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
title_sub työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
title_txtP Pidetäänkö asiakkaiden autoista parempaa huolta kuin ihmisistä? : työhyvinvointitutkimus autoalan organisaatiossa
topic työhyvinvointi työn imu työtyytyväisyys työuupumus työstressi esimiestyö Johtaminen Management and Leadership 20424 työ uupumus stressi työyhteisöt työturvallisuus
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership esimiestyö stressi työ työhyvinvointi työn imu työstressi työturvallisuus työtyytyväisyys työuupumus työyhteisöt uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49309 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604132180
work_keys_str_mv AT oksanenteija pidetäänköasiakkaidenautoistaparempaahuoltakuinihmisistätyöhyvinvointitutkimusautoa