Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen

Koulupudokkuuden taustalla olevien asioiden selvittäminen on tärkeää, sillä koulupudokkuudella on suuret haitat niin yksilölle kuin yhteisölle. Tämän vuoksi on tärkeää löytää ne tekijät, jotka vaikuttavat siihen, että toisen asteen koulutus on suorittamatta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yläkoul...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Varjus, Annakaisa
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49308
_version_ 1826225761331183616
author Varjus, Annakaisa
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Varjus, Annakaisa Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Varjus, Annakaisa Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Varjus, Annakaisa
datasource_str_mv jyx
description Koulupudokkuuden taustalla olevien asioiden selvittäminen on tärkeää, sillä koulupudokkuudella on suuret haitat niin yksilölle kuin yhteisölle. Tämän vuoksi on tärkeää löytää ne tekijät, jotka vaikuttavat siihen, että toisen asteen koulutus on suorittamatta. Tässä tutkimuksessa tarkastellaan yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja erilaisten suoritusstrategioiden yhteyttä myöhempään koulupudokkuuteen. Tutkimus on osa Suomen Akatemian SkidiKids-hanketta, jossa tutkitaan lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveyttä. Hanke on jatkoa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) -tutkimusprojektille, jossa on tutkittu lasten kehitystä syntymästä lähtien. Tutkimuksen aineistoa on kerätty 7. ja 9. luokan keväältä sekä sen vuoden syksyltä, jolloin tutkittavat ovat täyttäneet 20 vuotta. Seitsemännellä luokalla osallistujia oli 1246, yhdeksännellä luokalla 1612 ja 20-vuotiaana 616. Kaiken kaikkiaan 400 vastaajaa osallistui pitkittäistutkimukseen jokaisella mittauskerralla. Tutkittavista 72 (12 %) oli koulupudokkaita eli heillä ei ollut toisen asteen tutkintoa yli neljä vuotta peruskoulun päättymisen jälkeen. Tässä tutkimuksessa havaittiin nuorten koulu-uupumuksen lisääntyvän yläkoulun aikana: he kokivat yhdeksännen luokan keväällä itsensä kyynisemmiksi koulua kohtaan sekä kokivat enemmän uupumusasteista väsymystä sekä riittämättömyyden tunnetta opiskelijana kuin seitsemännen luokan keväällä. Lisäksi nuoret välttelivät tehtäviä enemmän ja menestyivät koulussa heikommin kuin seitsemännellä luokalla. Koulupudokkaat erosivat jo seitsemännellä luokalla toisen asteen tutkinnon suorittaneista ja eroa oli yhdeksännellä luokalla yhä useammassa muuttujassa. Logistisella regressioanalyysilla havaittiin seitsemännellä luokalla koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden vaikuttavan koulupudokkuuteen vain, jos ne heijastuivat koulumenestymiseen. Yhdeksännellä luokalla sen sijaan selittävinä tekijöinä olivat keskiarvon lisäksi riittämättömyyden tunne, tehtävän välttely ja epäonnistumisodotukset. Yläkoulun aikana koulupudokkailla tapahtunut muutos oli erilaista kuin tutkinnon suorittaneilla: koulupudokkaiden keskiarvo laski ja riittämättömyyden tunne kasvoi voimakkaammin kuin tutkinnon suorittaneilla. Lisäksi koulupudokkailla hallintasuuntautuneisuus väheni, kun tutkinnon suorittaneilla ei tapahtunut muutosta siinä. Yläkoulun alussa koulupudokkaat eivät eronneet epäonnistumisodotusten määrässä tutkinnon suorittaneista, mutta yläkoulun aikana koulupudokkaiden epäonnistumisodotukset kasvoivat, kun tutkinnon suorittaneilla ne vähenivät. Tämä tutkimus osoittaa, että jo 7. luokan keväällä koulupudokkaat erosivat tutkinnon suorittaneista, jolloin tukitoimet pitäisi ajoittaa jo 7. luokalle tai aiemmin. Lisäksi yläkoulussa tulisi tarjota lisää tukea epäonnistumiskierteessä oleville nuorille.
first_indexed 2023-03-22T09:59:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Varjus, Annakaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-12T19:50:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-12T19:50:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1525618", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49308", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koulupudokkuuden taustalla olevien asioiden selvitt\u00e4minen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 koulupudokkuudella on suuret haitat niin yksil\u00f6lle kuin yhteis\u00f6lle. T\u00e4m\u00e4n vuoksi on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 l\u00f6yt\u00e4\u00e4 ne tekij\u00e4t, jotka vaikuttavat siihen, ett\u00e4 toisen asteen koulutus on suorittamatta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastellaan yl\u00e4kouluaikaisen koulu-uupumuksen ja erilaisten suoritusstrategioiden yhteytt\u00e4 my\u00f6hemp\u00e4\u00e4n koulupudokkuuteen. Tutkimus on osa Suomen Akatemian SkidiKids-hanketta, jossa tutkitaan lasten ja nuorten hyvinvointia ja terveytt\u00e4. Hanke on jatkoa Lapsen Kielen Kehitys ja suvussa kulkeva lukivaikeusriski (LKK) -tutkimusprojektille, jossa on tutkittu lasten kehityst\u00e4 syntym\u00e4st\u00e4 l\u00e4htien. Tutkimuksen aineistoa on ker\u00e4tty 7. ja 9. luokan kev\u00e4\u00e4lt\u00e4 sek\u00e4 sen vuoden syksylt\u00e4, jolloin tutkittavat ovat t\u00e4ytt\u00e4neet 20 vuotta. Seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla osallistujia oli 1246, yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla 1612 ja 20-vuotiaana 616. Kaiken kaikkiaan 400 vastaajaa osallistui pitkitt\u00e4istutkimukseen jokaisella mittauskerralla. Tutkittavista 72 (12 %) oli koulupudokkaita eli heill\u00e4 ei ollut toisen asteen tutkintoa yli nelj\u00e4 vuotta peruskoulun p\u00e4\u00e4ttymisen j\u00e4lkeen. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa havaittiin nuorten koulu-uupumuksen lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n yl\u00e4koulun aikana: he kokivat yhdeks\u00e4nnen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 itsens\u00e4 kyynisemmiksi koulua kohtaan sek\u00e4 kokivat enemm\u00e4n uupumusasteista v\u00e4symyst\u00e4 sek\u00e4 riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunnetta opiskelijana kuin seitsem\u00e4nnen luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi nuoret v\u00e4ltteliv\u00e4t teht\u00e4vi\u00e4 enemm\u00e4n ja menestyiv\u00e4t koulussa heikommin kuin seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Koulupudokkaat erosivat jo seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla toisen asteen tutkinnon suorittaneista ja eroa oli yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla yh\u00e4 useammassa muuttujassa. Logistisella regressioanalyysilla havaittiin seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden vaikuttavan koulupudokkuuteen vain, jos ne heijastuivat koulumenestymiseen. Yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla sen sijaan selitt\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 olivat keskiarvon lis\u00e4ksi riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunne, teht\u00e4v\u00e4n v\u00e4lttely ja ep\u00e4onnistumisodotukset. Yl\u00e4koulun aikana koulupudokkailla tapahtunut muutos oli erilaista kuin tutkinnon suorittaneilla: koulupudokkaiden keskiarvo laski ja riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunne kasvoi voimakkaammin kuin tutkinnon suorittaneilla. Lis\u00e4ksi koulupudokkailla hallintasuuntautuneisuus v\u00e4heni, kun tutkinnon suorittaneilla ei tapahtunut muutosta siin\u00e4. Yl\u00e4koulun alussa koulupudokkaat eiv\u00e4t eronneet ep\u00e4onnistumisodotusten m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4 tutkinnon suorittaneista, mutta yl\u00e4koulun aikana koulupudokkaiden ep\u00e4onnistumisodotukset kasvoivat, kun tutkinnon suorittaneilla ne v\u00e4heniv\u00e4t. T\u00e4m\u00e4 tutkimus osoittaa, ett\u00e4 jo 7. luokan kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 koulupudokkaat erosivat tutkinnon suorittaneista, jolloin tukitoimet pit\u00e4isi ajoittaa jo 7. luokalle tai aiemmin. Lis\u00e4ksi yl\u00e4koulussa tulisi tarjota lis\u00e4\u00e4 tukea ep\u00e4onnistumiskierteess\u00e4 oleville nuorille.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annakaisa Varjus (ankavarj) on 2016-04-12 19:50:14.506419. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-12T19:50:14Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604122179.pdf: 288221 bytes, checksum: fcc9d819530eea5ddaee26d0c6cd3620 (MD5)\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: 5cc2c2eb6eee73f149fd49b5215c16c8 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-12T19:50:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201604122179.pdf: 288221 bytes, checksum: fcc9d819530eea5ddaee26d0c6cd3620 (MD5)\nlicense.html: 4860 bytes, checksum: 5cc2c2eb6eee73f149fd49b5215c16c8 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (45 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suoritusstrategiat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4kouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys my\u00f6hemp\u00e4\u00e4n koulupudokkuuteen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604122179", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-12T19:50:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulupudokkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49308
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:28Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/010ee296-5b5d-45bb-83d7-9315e861d0d1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604122179.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Varjus, Annakaisa Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen suoritusstrategiat Psykologia Psychology 202 koulupudokkaat uupumus nuoret yläkoulu
title Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen
title_full Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen
title_fullStr Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen
title_full_unstemmed Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen
title_short Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen
title_sort yläkouluaikaisen koulu uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen
title_txtP Yläkouluaikaisen koulu-uupumuksen ja suoritusstrategioiden yhteys myöhempään koulupudokkuuteen
topic suoritusstrategiat Psykologia Psychology 202 koulupudokkaat uupumus nuoret yläkoulu
topic_facet 202 Psychology Psykologia koulupudokkaat nuoret suoritusstrategiat uupumus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49308 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604122179
work_keys_str_mv AT varjusannakaisa yläkouluaikaisenkouluuupumuksenjasuoritusstrategioidenyhteysmyöhempäänkoulupudok