Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä

Asikainen, A. & Kalkkila, P. 2016. Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä. Jyväskylän yliopisto. Liikuntakasvatuksen laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 78 sivua. 3 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koululaisten viihtymistä koulupäivän aikana...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Asikainen, Anna-Kaisa, Kalkkila, Petri
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49295
_version_ 1826225725139582976
author Asikainen, Anna-Kaisa Kalkkila, Petri
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Asikainen, Anna-Kaisa Kalkkila, Petri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Asikainen, Anna-Kaisa Kalkkila, Petri Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Asikainen, Anna-Kaisa
datasource_str_mv jyx
description Asikainen, A. & Kalkkila, P. 2016. Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä. Jyväskylän yliopisto. Liikuntakasvatuksen laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu –tutkielma. 78 sivua. 3 liitettä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää koululaisten viihtymistä koulupäivän aikana järjestetyssä seikkailupäivässä. Tavoitteena oli kuvata, selittää ja ymmärtää oppilaiden kokemuksia ja merkityksellisinä pitämiä asioita. Lisäksi haluttiin selvittää, onko sukupuolella merkitystä seikkailutoiminnassa viihtymiseen. Tutkimus on tutkimukselliselta luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Siinä käytettiin fenomenologis-hermeneuttista lähestymistapaa. Tutkimukseen osallistui Pirkanmaalta erään alakoulun viidennen luokan 23 oppilasta, joista tyttöjä oli 10 ja poikia 13. Seikkailupäivä järjestettiin syksyllä 2015 oppilaiden koulupäivän aikana. Aineisto koostui oppilaiden kirjoittamista ainekirjoituksista, tutkijoiden tekemistä havainnoinnista seikkailupäivän aikana sekä luokan opettajan haastattelusta. Oppilaat kirjoittivat aineen otsikolla ”Minun seikkailupäiväni”. Aineisto analysoitiin laadullisella, teorialähtöisellä sisällönanalyysillä ja teemoittelulla. Taustateoriana käytettiin Decin ja Ryanin (2000) itsemääräämisteoriaa. Oppilaat kuvasivat ainekirjoituksissaan ennen kaikkea sosiaalista yhteenkuuluvuutta, mutta he kirjoittivat runsaasti myös pätevyyden kokemuksista. Ainekirjoituksissaan oppilaat eivät maininneet autonomiaa. Luokan opettaja ja tutkijat havaitsivat seikkailupäivässä paljon sosiaalista yhteenkuuluvuutta, koettua pätevyyttä, mutta myös autonomiaa. Sekä tytöt että pojat kirjoittivat seikkailupäivästä myönteisesti. Tytöt kirjoittivat poikia enemmän sosiaalisista rooleista sekä tehtävien haastavuudesta. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että viidesluokkalaiset viihtyivät hyvin seikkailupäivässä. Tulosten perusteella voidaan olettaa, että seikkailutoiminta sopii kouluopetukseen. Seikkailu- ja elämyspedagogiikan avulla näyttäisi olevan hyvä mahdollisuus opettaa liikunnan lisäksi myös muita kouluaineita. Avainsanat: seikkailu- ja elämyspedagogiikka, itsemääräämisteoria, laadullinen tutkimus, sisällönanalyysi Asikainen, A. and Kalkkila, P. 2015. Fifth grade pupils’ enjoyment in an adventure day. Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Master’s thesis, 78 pp, 3 appendices. The purpose of this study was to study how elementary school pupils enjoyed themselves in an adventure day that was held on their school day. The aim was to describe, explain and understand the students’ experiences and things they felt were meaningful. The aim was also to find out if gender was a factor behind a pupil’s enjoyment in an adventure day. The present study is a qualitative case study. Hermeneutic phenomenological research approach was used to explore the narrative identities of the participants, who were pupils from a certain Finland elementary school. There were 23 pupils, of which 10 were girls and 13 were boys. The adventure day was held on October 2015. The data was generated from the instructors’ observations and the pupils’ essays that they wrote the day after the adventure day. The topic of the essay was “My adventure day”. The data was analyzed using qualitative content analysis and thematic analysis. Background theory used was Deci’s and Ryan’s (2000) self-determination theory. The pupils described especially experiences of relatedness and they also wrote a lot about competence. The instructors’ observations were likewise. The pupils did not mention autonomy but the instructors observed a lot of it. Girls and boys wrote about the day in an almost similar way. Both girls and boys were highly positive about adventure sports. Girls wrote more about different roles and boys less about tasks being difficult. The findings of the present study suggest that adventure sport is fits well into the schools’ physical education. Pupils have good possibilities to enjoy adventure sports, therefore it is possible to add other school subjects to be a part of adventure sports. Key words: adventure education, self-determination theory, qualitative research, content analysis
first_indexed 2023-03-22T09:59:33Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Huotari, Pertti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Asikainen, Anna-Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalkkila, Petri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-11T07:22:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-11T07:22:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1525437", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49295", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asikainen, A. & Kalkkila, P. 2016. Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailup\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. Liikuntakasvatuksen laitos. Liikuntapedagogiikan pro gradu \u2013tutkielma. 78 sivua. 3 liitett\u00e4.\r\n\r\nTutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 koululaisten viihtymist\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4n aikana j\u00e4rjestetyss\u00e4 seikkailup\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. Tavoitteena oli kuvata, selitt\u00e4\u00e4 ja ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 oppilaiden kokemuksia ja merkityksellisin\u00e4 pit\u00e4mi\u00e4 asioita. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, onko sukupuolella merkityst\u00e4 seikkailutoiminnassa viihtymiseen.\r\n\r\nTutkimus on tutkimukselliselta luonteeltaan laadullinen tapaustutkimus. Siin\u00e4 k\u00e4ytettiin fenomenologis-hermeneuttista l\u00e4hestymistapaa. Tutkimukseen osallistui Pirkanmaalta er\u00e4\u00e4n alakoulun viidennen luokan 23 oppilasta, joista tytt\u00f6j\u00e4 oli 10 ja poikia 13. Seikkailup\u00e4iv\u00e4 j\u00e4rjestettiin syksyll\u00e4 2015 oppilaiden koulup\u00e4iv\u00e4n aikana. Aineisto koostui oppilaiden kirjoittamista ainekirjoituksista, tutkijoiden tekemist\u00e4 havainnoinnista seikkailup\u00e4iv\u00e4n aikana sek\u00e4 luokan opettajan haastattelusta. Oppilaat kirjoittivat aineen otsikolla \u201dMinun seikkailup\u00e4iv\u00e4ni\u201d. Aineisto analysoitiin laadullisella, teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 ja teemoittelulla. Taustateoriana k\u00e4ytettiin Decin ja Ryanin (2000) itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoriaa.\r\n\r\nOppilaat kuvasivat ainekirjoituksissaan ennen kaikkea sosiaalista yhteenkuuluvuutta, mutta he kirjoittivat runsaasti my\u00f6s p\u00e4tevyyden kokemuksista. Ainekirjoituksissaan oppilaat eiv\u00e4t maininneet autonomiaa. Luokan opettaja ja tutkijat havaitsivat seikkailup\u00e4iv\u00e4ss\u00e4 paljon sosiaalista yhteenkuuluvuutta, koettua p\u00e4tevyytt\u00e4, mutta my\u00f6s autonomiaa. Sek\u00e4 tyt\u00f6t ett\u00e4 pojat kirjoittivat seikkailup\u00e4iv\u00e4st\u00e4 my\u00f6nteisesti. Tyt\u00f6t kirjoittivat poikia enemm\u00e4n sosiaalisista rooleista sek\u00e4 teht\u00e4vien haastavuudesta. \r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 viidesluokkalaiset viihtyiv\u00e4t hyvin seikkailup\u00e4iv\u00e4ss\u00e4. Tulosten perusteella voidaan olettaa, ett\u00e4 seikkailutoiminta sopii kouluopetukseen. Seikkailu- ja el\u00e4myspedagogiikan avulla n\u00e4ytt\u00e4isi olevan hyv\u00e4 mahdollisuus opettaa liikunnan lis\u00e4ksi my\u00f6s muita kouluaineita.\r\n\r\nAvainsanat: seikkailu- ja el\u00e4myspedagogiikka, itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria, laadullinen tutkimus, sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asikainen, A. and Kalkkila, P. 2015. Fifth grade pupils\u2019 enjoyment in an adventure day. Department of Sport Sciences, University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, Master\u2019s thesis, 78 pp, 3 appendices.\r\n\r\nThe purpose of this study was to study how elementary school pupils enjoyed themselves in an adventure day that was held on their school day. The aim was to describe, explain and understand the students\u2019 experiences and things they felt were meaningful. The aim was also to find out if gender was a factor behind a pupil\u2019s enjoyment in an adventure day.\r\n\r\nThe present study is a qualitative case study. Hermeneutic phenomenological research approach was used to explore the narrative identities of the participants, who were pupils\r\nfrom a certain Finland elementary school. There were 23 pupils, of which 10 were girls and 13 were boys. The adventure day was held on October 2015. The data was generated from the instructors\u2019 observations and the pupils\u2019 essays that they wrote the day after the adventure day. The topic of the essay was \u201cMy adventure day\u201d. The data was analyzed using qualitative content analysis and thematic analysis. Background theory used was Deci\u2019s and Ryan\u2019s (2000) self-determination theory.\r\n\r\nThe pupils described especially experiences of relatedness and they also wrote a lot about competence. The instructors\u2019 observations were likewise. The pupils did not mention autonomy but the instructors observed a lot of it. Girls and boys wrote about the day in an almost similar way. Both girls and boys were highly positive about adventure sports. Girls wrote more about different roles and boys less about tasks being difficult.\r\n\r\nThe findings of the present study suggest that adventure sport is fits well into the schools\u2019 physical education. Pupils have good possibilities to enjoy adventure sports, therefore it is possible to add other school subjects to be a part of adventure sports.\r\n\r\nKey words: adventure education, self-determination theory, qualitative research, content analysis", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Petri Kalkkila (petakalk) on 2016-04-11 07:22:55.326600. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-11T07:22:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604112038.pdf: 780850 bytes, checksum: 2e565aa74ec8ce9ce61a44b35316d50d (MD5)\r\nlicense.html: 5145 bytes, checksum: 83ccbeecce7252abfc928025d95b9b06 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-11T07:22:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604112038.pdf: 780850 bytes, checksum: 2e565aa74ec8ce9ce61a44b35316d50d (MD5)\r\nlicense.html: 5145 bytes, checksum: 83ccbeecce7252abfc928025d95b9b06 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (78 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seikkailu- ja el\u00e4myspedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4misteoria", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laadullinen tutkimus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailup\u00e4iv\u00e4ss\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604112038", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Kvalitatiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-11T07:22:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "el\u00e4myspedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsem\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luontoliikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49295
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:36Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/f280160a-3f46-4ef9-aed3-556ca09ba4cc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604112038.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Asikainen, Anna-Kaisa Kalkkila, Petri Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä seikkailu- ja elämyspedagogiikka itsemääräämisteoria laadullinen tutkimus sisällönanalyysi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 502 elämyspedagogiikka seikkailukasvatus itsemäärääminen koululiikunta luontoliikunta motivaatio lapset nuoret
title Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä
title_full Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä
title_fullStr Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä
title_full_unstemmed Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä
title_short Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä
title_sort viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä
title_txtP Viidennen luokan oppilaiden viihtyminen seikkailupäivässä
topic seikkailu- ja elämyspedagogiikka itsemääräämisteoria laadullinen tutkimus sisällönanalyysi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Kvalitatiivinen tutkimus 502 elämyspedagogiikka seikkailukasvatus itsemäärääminen koululiikunta luontoliikunta motivaatio lapset nuoret
topic_facet 502 Kvalitatiivinen tutkimus Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education elämyspedagogiikka itsemäärääminen itsemääräämisteoria koululiikunta laadullinen tutkimus lapset luontoliikunta motivaatio nuoret seikkailu- ja elämyspedagogiikka seikkailukasvatus sisällönanalyysi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49295 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604112038
work_keys_str_mv AT asikainenannakaisa viidennenluokanoppilaidenviihtyminenseikkailupäivässä