Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL a content analysis on textbooks

Sanaston oppiminen on keskeisimpiä edellytyksiä vieraan kielen oppimiselle, jonka vuoksi vieraiden kielten oppikirjojen tulisi panostaa erityisesti tapoihin, joilla uutta sanastoa opetetaan oppijoille. Semanttinen klusterointi, eli saman-kaltaisen semanttisen sisällön omaavien sanojen ryhmittäminen,...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kujala, Jaakko
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49292
_version_ 1826225723415724032
author Kujala, Jaakko
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kujala, Jaakko Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kujala, Jaakko Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kujala, Jaakko
datasource_str_mv jyx
description Sanaston oppiminen on keskeisimpiä edellytyksiä vieraan kielen oppimiselle, jonka vuoksi vieraiden kielten oppikirjojen tulisi panostaa erityisesti tapoihin, joilla uutta sanastoa opetetaan oppijoille. Semanttinen klusterointi, eli saman-kaltaisen semanttisen sisällön omaavien sanojen ryhmittäminen, on perinteisesti ollut pääasiallinen tapa ryhmittää sanoja oppikirjoissa. Viimeaikainen tutkimus (Finkbeiner & Nicol 2003; Schneider et al. 2002; Papathanasiou 2009; Erten & Tekin 2008; Wilcox & Medina 2013) kuitenkin näyttää osoittavan, että semanttinen klusterointi heikentäisi uusien sanojen oppimista ja vaikeuttaisi niiden muistamista. Semanttisen klusteroinnin sijaan ehdotetaan temaattista klusterointia, jossa sanat kuuluvat jonkin yhteisen teeman alle jakamatta kuitenkaan samankaltaisia semanttisia merkityksiä. Tässä tutkimuksessa analysoitiin viittä yleisintä, eri ikätasoille suunnattua, suomalaista englannin oppikirjaa. Tarkoitus oli selvittää, millaisia klustereita kirjoissa esiintyy, ja onko kirjojen ikätasojen välillä eroja. Metodologiana oli sekä laadullinen että määrällinen sisällönanalyysi ja teemoittelu. Tutkimuksen tulokset osoittivat selvästi, että klustereiden käyttö vaihtelee merkittävästi kohdeyleisön taitotason perusteella. Mitä korkeampi kohdeyleisön taitotaso oli, sitä enemmän hyödynnettiin temaattisia klustereita ja vastaavasti vähemmän semanttisia klustereita. Jatkotutkimuksen tulisi erityisesti keskittyä arvioimaan klusteroinnin vaikutusta pitkällä aikavälillä, koska siitä on vielä vähän näyttöä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:53Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kujala, Jaakko", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-10T11:34:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-10T11:34:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1525393", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49292", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sanaston oppiminen on keskeisimpi\u00e4 edellytyksi\u00e4 vieraan kielen oppimiselle, jonka vuoksi vieraiden kielten oppikirjojen tulisi panostaa erityisesti tapoihin, joilla uutta sanastoa opetetaan oppijoille. Semanttinen klusterointi, eli saman-kaltaisen semanttisen sis\u00e4ll\u00f6n omaavien sanojen ryhmitt\u00e4minen, on perinteisesti ollut p\u00e4\u00e4asiallinen tapa ryhmitt\u00e4\u00e4 sanoja oppikirjoissa. Viimeaikainen tutkimus (Finkbeiner & Nicol 2003; Schneider et al. 2002; Papathanasiou 2009; Erten & Tekin 2008; Wilcox & Medina 2013) kuitenkin n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 osoittavan, ett\u00e4 semanttinen klusterointi heikent\u00e4isi uusien sanojen oppimista ja vaikeuttaisi niiden muistamista. Semanttisen klusteroinnin sijaan ehdotetaan temaattista klusterointia, jossa sanat kuuluvat jonkin yhteisen teeman alle jakamatta kuitenkaan samankaltaisia semanttisia merkityksi\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa analysoitiin viitt\u00e4 yleisint\u00e4, eri ik\u00e4tasoille suunnattua, suomalaista englannin oppikirjaa. Tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia klustereita kirjoissa esiintyy, ja onko kirjojen ik\u00e4tasojen v\u00e4lill\u00e4 eroja. Metodologiana oli sek\u00e4 laadullinen ett\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi ja teemoittelu. Tutkimuksen tulokset osoittivat selv\u00e4sti, ett\u00e4 klustereiden k\u00e4ytt\u00f6 vaihtelee merkitt\u00e4v\u00e4sti kohdeyleis\u00f6n taitotason perusteella. Mit\u00e4 korkeampi kohdeyleis\u00f6n taitotaso oli, sit\u00e4 enemm\u00e4n hy\u00f6dynnettiin temaattisia klustereita ja vastaavasti v\u00e4hemm\u00e4n semanttisia klustereita. Jatkotutkimuksen tulisi erityisesti keskitty\u00e4 arvioimaan klusteroinnin vaikutusta pitk\u00e4ll\u00e4 aikav\u00e4lill\u00e4, koska siit\u00e4 on viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4n n\u00e4ytt\u00f6\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jaakko Kujala (jaamatku) on 2016-04-10 11:34:11.443013. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-10T11:34:12Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604102036.pdf: 875998 bytes, checksum: cee15d4a3bd859f972d5d52c93dba9c8 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: ed34a78eb0653605b486d71d8998b759 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-10T11:34:12Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604102036.pdf: 875998 bytes, checksum: cee15d4a3bd859f972d5d52c93dba9c8 (MD5)\r\nlicense.html: 4862 bytes, checksum: ed34a78eb0653605b486d71d8998b759 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (62 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "semanttinen klusterointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "temaattinen klusterointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sanaston opettaminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "englanti vieraana kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "materiaalit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604102036", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-10T11:34:12Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "klusterit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanastot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49292
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:55:45Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/5d029b03-e375-4780-9952-2f9af10ad296\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604102036.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kujala, Jaakko Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks semanttinen klusterointi temaattinen klusterointi sanaston opettaminen englanti vieraana kielenä oppikirjat materiaalit Englannin kieli English 301 klusterit englannin kieli sanastot opetus kielen oppiminen
title Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks
title_full Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks
title_fullStr Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks
title_full_unstemmed Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks
title_short Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL
title_sort clustering of vocabulary for different levels of finnish learners of efl a content analysis on textbooks
title_sub a content analysis on textbooks
title_txtP Clustering of vocabulary for different levels of Finnish learners of EFL : a content analysis on textbooks
topic semanttinen klusterointi temaattinen klusterointi sanaston opettaminen englanti vieraana kielenä oppikirjat materiaalit Englannin kieli English 301 klusterit englannin kieli sanastot opetus kielen oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English englannin kieli englanti vieraana kielenä kielen oppiminen klusterit materiaalit opetus oppikirjat sanaston opettaminen sanastot semanttinen klusterointi temaattinen klusterointi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49292 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604102036
work_keys_str_mv AT kujalajaakko clusteringofvocabularyfordifferentlevelsoffinnishlearnersofeflacontentanalysisontex