Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäjää kotikielenään puhuvien oppilaiden suomen ja venäjän kielen kirjallisten taitojen diagnosointia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten venäjä äidinkielenä ja suomi toisena kielenä opettajat ottavat oppilaan taustan huomioon, miten he diagnosoiv...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kyyhkynen, Sanna
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49284
_version_ 1826225760224935936
author Kyyhkynen, Sanna
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kyyhkynen, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kyyhkynen, Sanna Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kyyhkynen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan venäjää kotikielenään puhuvien oppilaiden suomen ja venäjän kielen kirjallisten taitojen diagnosointia. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää miten venäjä äidinkielenä ja suomi toisena kielenä opettajat ottavat oppilaan taustan huomioon, miten he diagnosoivat heidän kielellisiä vahvuuksia sekä heikkouksia ja kuinka he auttavat oppilaitaan vaikeuksien ilmetessä. Aihe on ajankohtainen, sillä venäjänkielisten määrä Suomessa on kasvanut viime vuosina nopeasti. Tilanne näkyy myös koulumaailmassa: venäjänkielisten oppilaiden määrä Suomen kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimisvaikeuksien diagnosoinnista äidinkielen osalta on jo paljon tutkimustietoa, mutta vieraiden kielten kohdalla vastaavanlainen tieto puuttuu. Uutta tietoa tarvitaan, jotta opettajat voisivat ottaa opetuksessa oppilaiden omat tarpeet paremmin huomioon. Opettajan on helpompi löytää sopivat tukikeinot oppilaan auttamiseksi tunnistettuaan ensin vaikeudet. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen sisällönanalyysi. Aineistona käytetään suomi toisena kielenä ja venäjä äidinkielenä opettajien puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka on kerätty Jyväskylän yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen DIALUKI-hankkeen puitteissa. Tutkimuksen kohteena on yhteensä 13 opettajaa. Heistä 5 ovat venäjä äidinkielenä opettajia ja 8 suomi toisena kielenä opettajia, ja heillä kaikilla on kokemusta venäjänkielisten oppilaiden opettamisesta. Tulokset osoittivat, että tutkimukseen osallistujat yrittävät tutustua oppilaiden taustoihin, diagnosoida oppilaiden vahvuuksia ja heikkouksia sekä auttaa heikkoja oppilaita. Yhteistyö muiden ihmisten kanssa osoittautui suosituimmaksi keinoksi sekä oppilaiden taustojen selvittämisessä että heidän vahvuuksien ja heikkouksien diagnosoimisessa. Yleisin apukeino heikoille oppilaille oli opetuksen erityttäminen. Analyysin tulokset osoittivat myös, että tutkimukseen osallistuneet opettajat eivät usko kykyihinsä tehdä diagnoosia oppimisvaikeuksista tai he eivät aina tunnista käyttämiään diagnostisia välineitä. Lisäksi opettajat pitävät mm. opetusryhmien heterogeenisyyttä, kulttuurieroja, riittämätöntä tietoa diagnosoimisprosessista ja resurssien vähäisyyttä haasteena diagnosoinnille. Tulosten perusteella voidaan sanoa, että opettajat tarvitsevat edelleen enemmän tietoa diagnosoinnista, erityisesti maahanmuuttajaoppilaiden kielitaidon diagnosoimisesta. Tämä pro gradu -tutkielma koostuu johdanto mukaan lukien kuudesta luvusta. Toisessa osassa keskitytään määrittelemään diagnosointi ja sen merkitys kielenopetuksessa. Se sisältää myös DIALUKI-hankkeen esittelyn. Työn kolmas luku kuvaa venäjä äidinkielenä opetuksen ja suomi toisena kielenä opetuksen tilaa Suomessa. Neljännessä luvussa esitellään tutkimuksen metodi ja koehenkilöt ja analyysin tulokset esitellään luvussa viisi. Viimeinen luku sisältää yhteenvedon.
first_indexed 2023-03-22T09:58:07Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ullakonoja, Riikka", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kyyhkynen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-07T18:19:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-07T18:19:28Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1525356", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49284", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastellaan ven\u00e4j\u00e4\u00e4 kotikielen\u00e4\u00e4n puhuvien oppilaiden suomen ja ven\u00e4j\u00e4n kielen kirjallisten taitojen diagnosointia. Tutkimuksen tavoitteena on selvitt\u00e4\u00e4 miten ven\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4 ja suomi toisena kielen\u00e4 opettajat ottavat oppilaan taustan huomioon, miten he diagnosoivat heid\u00e4n kielellisi\u00e4 vahvuuksia sek\u00e4 heikkouksia ja kuinka he auttavat oppilaitaan vaikeuksien ilmetess\u00e4. Aihe on ajankohtainen, sill\u00e4 ven\u00e4j\u00e4nkielisten m\u00e4\u00e4r\u00e4 Suomessa on kasvanut viime vuosina nopeasti. Tilanne n\u00e4kyy my\u00f6s koulumaailmassa: ven\u00e4j\u00e4nkielisten oppilaiden m\u00e4\u00e4r\u00e4 Suomen kouluissa kasvaa jatkuvasti. Oppimisvaikeuksien diagnosoinnista \u00e4idinkielen osalta on jo paljon tutkimustietoa, mutta vieraiden kielten kohdalla vastaavanlainen tieto puuttuu. Uutta tietoa tarvitaan, jotta opettajat voisivat ottaa opetuksessa oppilaiden omat tarpeet paremmin huomioon. Opettajan on helpompi l\u00f6yt\u00e4\u00e4 sopivat tukikeinot oppilaan auttamiseksi tunnistettuaan ensin vaikeudet.\r\nTutkimus on luonteeltaan laadullinen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi. Aineistona k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n suomi toisena kielen\u00e4 ja ven\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4 opettajien puolistrukturoituja teemahaastatteluita, jotka on ker\u00e4tty Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Soveltavan kielentutkimuksen keskuksen DIALUKI-hankkeen puitteissa. Tutkimuksen kohteena on yhteens\u00e4 13 opettajaa. Heist\u00e4 5 ovat ven\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4 opettajia ja 8 suomi toisena kielen\u00e4 opettajia, ja heill\u00e4 kaikilla on kokemusta ven\u00e4j\u00e4nkielisten oppilaiden opettamisesta.\r\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 tutkimukseen osallistujat yritt\u00e4v\u00e4t tutustua oppilaiden taustoihin, diagnosoida oppilaiden vahvuuksia ja heikkouksia sek\u00e4 auttaa heikkoja oppilaita. Yhteisty\u00f6 muiden ihmisten kanssa osoittautui suosituimmaksi keinoksi sek\u00e4 oppilaiden taustojen selvitt\u00e4misess\u00e4 ett\u00e4 heid\u00e4n vahvuuksien ja heikkouksien diagnosoimisessa. Yleisin apukeino heikoille oppilaille oli opetuksen eritytt\u00e4minen. Analyysin tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 tutkimukseen osallistuneet opettajat eiv\u00e4t usko kykyihins\u00e4 tehd\u00e4 diagnoosia oppimisvaikeuksista tai he eiv\u00e4t aina tunnista k\u00e4ytt\u00e4mi\u00e4\u00e4n diagnostisia v\u00e4lineit\u00e4. Lis\u00e4ksi opettajat pit\u00e4v\u00e4t mm. opetusryhmien heterogeenisyytt\u00e4, kulttuurieroja, riitt\u00e4m\u00e4t\u00f6nt\u00e4 tietoa diagnosoimisprosessista ja resurssien v\u00e4h\u00e4isyytt\u00e4 haasteena diagnosoinnille. Tulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 opettajat tarvitsevat edelleen enemm\u00e4n tietoa diagnosoinnista, erityisesti maahanmuuttajaoppilaiden kielitaidon diagnosoimisesta.\r\nT\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma koostuu johdanto mukaan lukien kuudesta luvusta. Toisessa osassa keskityt\u00e4\u00e4n m\u00e4\u00e4rittelem\u00e4\u00e4n diagnosointi ja sen merkitys kielenopetuksessa. Se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 my\u00f6s DIALUKI-hankkeen esittelyn. Ty\u00f6n kolmas luku kuvaa ven\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4 opetuksen ja suomi toisena kielen\u00e4 opetuksen tilaa Suomessa. Nelj\u00e4nness\u00e4 luvussa esitell\u00e4\u00e4n tutkimuksen metodi ja koehenkil\u00f6t ja analyysin tulokset esitell\u00e4\u00e4n luvussa viisi. Viimeinen luku sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 yhteenvedon.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Kyyhkynen (sasukyyh) on 2016-04-07 18:19:28.287709. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-07T18:19:28Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604072029.pdf: 715345 bytes, checksum: f5628ccccd0603a62246e5999cc0b7be (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 825e7d5d4e4bf6d17608a2283c8de577 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-07T18:19:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604072029.pdf: 715345 bytes, checksum: f5628ccccd0603a62246e5999cc0b7be (MD5)\r\nlicense.html: 4873 bytes, checksum: 825e7d5d4e4bf6d17608a2283c8de577 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (83 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Kielenoppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diagnosointi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4j\u00e4nkieliset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Diagnostika vladenia\u0302 finskim i russkim pis'mennym a\u0302zykom russkoa\u0302zyc\u030cnymi uc\u030cenikami, z\u030civus\u0302imi v Finla\u0302ndii", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604072029", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-07T18:19:29Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diagnoosi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ven\u00e4j\u00e4nkieliset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomi toisena kielen\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49284
language rus
last_indexed 2025-02-18T10:54:48Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/65492325-c9ec-4e79-b61f-5af95156bdf9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201604072029.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kyyhkynen, Sanna Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii Kielenoppiminen diagnosointi venäjänkieliset venäjä äidinkielenä suomi toisena kielenä Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielen oppiminen diagnoosi äidinkieli
title Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii
title_full Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii
title_fullStr Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii
title_full_unstemmed Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii
title_short Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii
title_sort diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami živuŝimi v finlândii
title_txtP Diagnostika vladeniâ finskim i russkim pis'mennym âzykom russkoâzyčnymi učenikami, živuŝimi v Finlândii
topic Kielenoppiminen diagnosointi venäjänkieliset venäjä äidinkielenä suomi toisena kielenä Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 kielen oppiminen diagnoosi äidinkieli
topic_facet 312 Kielenoppiminen Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri diagnoosi diagnosointi kielen oppiminen suomi toisena kielenä venäjä äidinkielenä venäjänkieliset äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49284 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604072029
work_keys_str_mv AT kyyhkynensanna diagnostikavladeniafinskimirusskimpismennymazykomrusskoazycnymiucenikamizivusimiv