Näkemyksiä arvoista ja niiden toteutumisesta Ikea Kuopio

Tässä tutkielmassa tarkastellaan työntekijöiden käsityksiä arvoista, arvojen toteutumis-ta ja niiden käyttämistä organisaation toiminnassa. Tutkittava organisaatio on Ikean Kuopion toimipiste. Tutkimusta varten haastateltiin kolmeatoista työntekijää, seitse-män esimiestä ja kuusi työntekijää....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tolonen, Mikko
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49275
Description
Summary:Tässä tutkielmassa tarkastellaan työntekijöiden käsityksiä arvoista, arvojen toteutumis-ta ja niiden käyttämistä organisaation toiminnassa. Tutkittava organisaatio on Ikean Kuopion toimipiste. Tutkimusta varten haastateltiin kolmeatoista työntekijää, seitse-män esimiestä ja kuusi työntekijää. Tutkimuksen kohteena oli tarkastella työntekijöiden käsityksiä arvoista ja niiden toteutumisesta. Tutkittavassa organisaatiossa suositaan epävirallista ja avointa kom-munikointia ja esimiesten ja työtovereiden välillä hierarkian sijasta. Tutkimuskohteena olivat näkemykset siitä, mitkä Ikean arvoista näkyvät, toteutuvat ja ovat helpoimmin tunnistettavista organisaatiossa. Lisäksi tutkittiin johtamisen tyylejä tiimien sisällä, kun organisaatiossa on käytössään arvot ja arvoilla johtaminen. Organisaatiokulttuuri kertoo ja määrittelee miten organisaatiossa ajatellaan ja toimi-taan. Se perustuu epäviralliseen yhteisymmärrykseen siitä, mikä on organisaatiossa hy-väksyttyä ja toivottua käytöstä Arvot ihanteita ja tavoitteina ohjaavat ihmisten tekoja ja toimintaa. Arvot voidaan organisaatiossa myös nähdä keinona vaikuttaa ihmisten toi-mintaan ja käytökseen ilman muodollisia rakenteita ja kontrollimekanismeja. Niiden avulla voidaan johtaa organisaatiota haluttuun suuntaan ilman autoritääristä johtamis-ta. Arvoilla johtaminen on vaikuttamista sanojen, tekojen ja esimerkin avulla, jolloin työntekijät saadaan työskentelemään motivoituneesti kohti yhteistä tavoitetta. Pitkällä aikavälillä arvojen mukainen toiminta itsessään muodostaa vastuullisuuden kulttuurin ilman, että sitä tarvitsee erityisemmin jalkauttaa. Haastateltavien työntekijöiden mielestä arvoista on hyötyä organisaatiossa ja ne toimivat ohjeina taustalla, kuinka organisaatiossa tulisi työskennellä. Arvojen jalkaut-tamisen kannalta on tärkeää, että arvot ymmärretään niin työntekijöiden kuin esimies-tenkin toimesta. Arvojen sisäistämiseen höydyllisiä välineitä ovat keskustelu, yhdessä tekeminen, arkipäiväinen toiminta ja esimerkin avulla näyttäminen, mutta myös se, että työntekijälle selitettäisiin miksi jokin asia tehdään tietyllä tavalla. Oikeanlainen tapa informoida on tärkeää arvojen omaksumisessa. Ikean arvoista nousi esille tärkeimpinä yhteenkuuluvuus ja innostuneisuus, esimerkin avulla johtaminen ja vastuun saaminen ja antaminen.