Yläkoululaisten koulu-uupumus koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon

Tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoululaisten koulu-uupumusta eli kokonaiskoulu-uupumusta, uupumusasteista väsymistä, kyynistymistä sekä riittämättömyyden tunteita. Nuorten koulu-uupumusta tarkasteltiin sekä seitsemännellä että yhdeksännellä luokalla, ja tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita koulu-uupum...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Parviainen, Milja
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Education, Faculty of Social Sciences, Kasvatustieteiden laitos, Psykologian laitos, Department of Education, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49234
_version_ 1826225682403819521
author Parviainen, Milja
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Kasvatustieteiden laitos Psykologian laitos Department of Education Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Parviainen, Milja Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Kasvatustieteiden laitos Psykologian laitos Department of Education Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Parviainen, Milja Kasvatustieteiden tiedekunta Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Education Faculty of Social Sciences Kasvatustieteiden laitos Psykologian laitos Department of Education Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Parviainen, Milja
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkasteltiin yläkoululaisten koulu-uupumusta eli kokonaiskoulu-uupumusta, uupumusasteista väsymistä, kyynistymistä sekä riittämättömyyden tunteita. Nuorten koulu-uupumusta tarkasteltiin sekä seitsemännellä että yhdeksännellä luokalla, ja tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita koulu-uupumuksen mahdollisista yläkoulun aikaisista muutoksista. Koulu-uupumuksen oireiden voimakkuutta verrattiin suomalaisen normiaineiston riskirajoihin, ja osalla nuorista määriteltiin olevan riski kokea koulu-uupumusta. Tutkimuksessa selvitettiin lisäksi sukupuolten välisiä eroja koulu-uupumuksessa ja tarkasteltiin akateemisten taitojen eli lukemisen taitojen ja matematiikan taitojen sekä itsetunnon yhteyksiä koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa mahdollisesti tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuskysymyksiin vastattiin tilastollisilla menetelmillä (riippumattomien otosten t-testi, toistomittausten monimuuttujainen varianssianalyysi, Pearsonin korrelaatiokerroin, ristiintaulukointi ja Khiin neliö -testi). Tutkimuksen aineisto (n = 1054) on kerätty osana Jyväskylä Longitudinal Study of Dyslexia -tutkimusprojektia. Tulokset osoittivat nuorten oireilevan jo seitsemännellä luokalla, ja koulu-uupumuksen oireet lisääntyivät entisestään yläkoulun aikana sekä tytöillä että pojilla. Tytöillä kokonaiskoulu-uupumuksen ja uupumusasteisen väsymisen oireet lisääntyivät kuitenkin voimakkaammin kuin pojilla, ja tytöt raportoivatkin yhdeksännellä luokalla poikia enemmän uupumusasteisen väsymisen oireita. Pojat sen sijaan kokivat sekä seitsemännellä että yhdeksännellä luokalla tyttöjä enemmän kyynistymisen oireita, ja riski kokea kyynistymistä kosketti erityisesti poikia. Tutkimuksessa havaittiin, että jos nuorella oli jo seitsemännellä luokalla riski kokea koulu-uupumusta, oli hänellä tyypillisesti riski myös yhdeksännellä luokalla. Tutkimus osoitti myös, että valtaosalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta jossain vaiheessa yläkoulua. Lisäksi akateemisten taitojen sekä itsetunnon havaittiin olevan osittain yhteydessä koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa yläkoulun aikana tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimus lisäsi ymmärrystä yläkoululaisten koulu-uupumuksesta, josta on vain vähän aiempaa tutkimustietoa. Tutkimuksessa tarkasteltiinkin tiedettävästi ensimmäistä kertaa koulu-uupumusta seitsemänneltä luokalta yhdeksännelle luokalle ulottuvalla pitkittäisasetelmalla. Koulu-uupumus kosketti nuoria erityisesti yhdeksännellä luokalla, mutta varhaisen puuttumisen vuoksi koulu-uupumukseen olisi kiinnitettävä huomioita jo yläkoulun alussa. Koulu-uupumuksen ennaltaehkäisy olisi mielekästä kohdistaa koko ikäryhmälle, sillä huomattavalla osalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta.
first_indexed 2024-09-11T08:52:02Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ahonen, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eklund, Kenneth", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Parviainen, Milja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-04-01T14:49:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-04-01T14:49:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1525245", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49234", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkasteltiin yl\u00e4koululaisten koulu-uupumusta eli kokonaiskoulu-uupumusta, uupumusasteista v\u00e4symist\u00e4, kyynistymist\u00e4 sek\u00e4 riitt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyden tunteita. Nuorten koulu-uupumusta tarkasteltiin sek\u00e4 seitsem\u00e4nnell\u00e4 ett\u00e4 yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla, ja tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita koulu-uupumuksen mahdollisista yl\u00e4koulun aikaisista muutoksista. Koulu-uupumuksen oireiden voimakkuutta verrattiin suomalaisen normiaineiston riskirajoihin, ja osalla nuorista m\u00e4\u00e4riteltiin olevan riski kokea koulu-uupumusta. Tutkimuksessa selvitettiin lis\u00e4ksi sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja koulu-uupumuksessa ja tarkasteltiin akateemisten taitojen eli lukemisen taitojen ja matematiikan taitojen sek\u00e4 itsetunnon yhteyksi\u00e4 koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa mahdollisesti tapahtuneisiin muutoksiin. Tutkimuskysymyksiin vastattiin tilastollisilla menetelmill\u00e4 (riippumattomien otosten t-testi, toistomittausten monimuuttujainen varianssianalyysi, Pearsonin korrelaatiokerroin, ristiintaulukointi ja Khiin neli\u00f6 -testi). Tutkimuksen aineisto (n = 1054) on ker\u00e4tty osana Jyv\u00e4skyl\u00e4 Longitudinal Study of Dyslexia -tutkimusprojektia. \r\n\r\nTulokset osoittivat nuorten oireilevan jo seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla, ja koulu-uupumuksen oireet lis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t entisest\u00e4\u00e4n yl\u00e4koulun aikana sek\u00e4 tyt\u00f6ill\u00e4 ett\u00e4 pojilla. Tyt\u00f6ill\u00e4 kokonaiskoulu-uupumuksen ja uupumusasteisen v\u00e4symisen oireet lis\u00e4\u00e4ntyiv\u00e4t kuitenkin voimakkaammin kuin pojilla, ja tyt\u00f6t raportoivatkin yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla poikia enemm\u00e4n uupumusasteisen v\u00e4symisen oireita. Pojat sen sijaan kokivat sek\u00e4 seitsem\u00e4nnell\u00e4 ett\u00e4 yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla tytt\u00f6j\u00e4 enemm\u00e4n kyynistymisen oireita, ja riski kokea kyynistymist\u00e4 kosketti erityisesti poikia. Tutkimuksessa havaittiin, ett\u00e4 jos nuorella oli jo seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla riski kokea koulu-uupumusta, oli h\u00e4nell\u00e4 tyypillisesti riski my\u00f6s yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Tutkimus osoitti my\u00f6s, ett\u00e4 valtaosalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta jossain vaiheessa yl\u00e4koulua. Lis\u00e4ksi akateemisten taitojen sek\u00e4 itsetunnon havaittiin olevan osittain yhteydess\u00e4 koulu-uupumuksen oireisiin ja oireissa yl\u00e4koulun aikana tapahtuneisiin muutoksiin.\r\n \r\nTutkimus lis\u00e4si ymm\u00e4rryst\u00e4 yl\u00e4koululaisten koulu-uupumuksesta, josta on vain v\u00e4h\u00e4n aiempaa tutkimustietoa. Tutkimuksessa tarkasteltiinkin tiedett\u00e4v\u00e4sti ensimm\u00e4ist\u00e4 kertaa koulu-uupumusta seitsem\u00e4nnelt\u00e4 luokalta yhdeks\u00e4nnelle luokalle ulottuvalla pitkitt\u00e4isasetelmalla. Koulu-uupumus kosketti nuoria erityisesti yhdeks\u00e4nnell\u00e4 luokalla, mutta varhaisen puuttumisen vuoksi koulu-uupumukseen olisi kiinnitett\u00e4v\u00e4 huomioita jo yl\u00e4koulun alussa. Koulu-uupumuksen ennaltaehk\u00e4isy olisi mielek\u00e4st\u00e4 kohdistaa koko ik\u00e4ryhm\u00e4lle, sill\u00e4 huomattavalla osalla nuorista oli riski kokea koulu-uupumusta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Milja Parviainen (milmaapa) on 2016-04-01 14:49:05.881001. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-04-01T14:49:06Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604011989.pdf: 827402 bytes, checksum: 97f30fbf4bec41efe6cec6dea72f32ce (MD5)\r\nlicense.html: 1197 bytes, checksum: e87103dcac84e786b43270481a6caafb (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-04-01T14:49:06Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201604011989.pdf: 827402 bytes, checksum: 97f30fbf4bec41efe6cec6dea72f32ce (MD5)\r\nlicense.html: 1197 bytes, checksum: e87103dcac84e786b43270481a6caafb (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (45 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulu-uupumus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikan taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "itsetunto", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Yl\u00e4koululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sek\u00e4 itsetuntoon", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sek\u00e4 itsetuntoon", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201604011989", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-04-01T14:49:06Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "itsetunto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49234
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:44Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Parviainen, Milja Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon koulu-uupumus yläkoulu lukemisen taidot matematiikan taidot itsetunto Erityispedagogiikka Psykologia Special Education Psychology 101 202 koulu koululaiset uupumus lukeminen matemaattiset taidot
title Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
title_alt Koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
title_full Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
title_fullStr Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
title_full_unstemmed Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
title_short Yläkoululaisten koulu-uupumus
title_sort yläkoululaisten koulu uupumus koulu uupumuksen muutokset sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
title_sub koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
title_txtP Yläkoululaisten koulu-uupumus : koulu-uupumuksen muutokset, sukupuolierot ja yhteydet akateemisiin taitoihin sekä itsetuntoon
topic koulu-uupumus yläkoulu lukemisen taidot matematiikan taidot itsetunto Erityispedagogiikka Psykologia Special Education Psychology 101 202 koulu koululaiset uupumus lukeminen matemaattiset taidot
topic_facet 101 202 Erityispedagogiikka Psychology Psykologia Special Education itsetunto koulu koulu-uupumus koululaiset lukeminen lukemisen taidot matemaattiset taidot matematiikan taidot uupumus yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49234 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201604011989
work_keys_str_mv AT parviainenmilja yläkoululaistenkouluuupumuskouluuupumuksenmuutoksetsukupuolierotjayhteydetakatee