Opettajan viha

Piironen, Anni. 2016. Opettajan viha. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 105 sivua. Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten opettajien kokemuksia työhönsä liittyvistä vihan tunteista. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus oli kuvata opettajien kokemuk...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Piironen, Anni
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49228
Kuvaus
Yhteenveto:Piironen, Anni. 2016. Opettajan viha. Kasvatustieteen pro gradu -tutkielma. Jyväskylän yliopisto. Opettajankoulutuslaitos. 105 sivua. Tämä tutkimus tarkastelee suomalaisten opettajien kokemuksia työhönsä liittyvistä vihan tunteista. Tutkimuksen ensisijainen tarkoitus oli kuvata opettajien kokemuksia vihasta ja siten laajentaa ymmärrystä vähän tutkitusta ilmiöstä. Tutkimusprosessin edetessä kiinnostuttiin tulkitsemaan opettajan vihan sääntöjä sekä vihakokemusten näkökulmasta hahmottuvaa kuvaa opettajuudesta yleisemmin. Tutkimusaineisto kerättiin kirjoituspyynnön ja kahden haastattelun avulla tammi-kesäkuussa 2014. Lopulliseksi tutkimuskohteeksi muodostuivat 13 eri koulutusasteilla työskentelevän opettajan kirjoitukset sekä toteutetut haastattelut. Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisesti. Tulkinnassa keskityttiin tarkastelemaan opettajien vihakokemuksia ns. sanomattomien sääntöjen näkökulmasta, joiden ajateltiin tekevän ymmärrettäväksi opettajien kokemuksia vihan tunteista ja toisaalta paljastavan jotain opettajuuteen liittyvistä uskomuksista. Tutkimuksen tuloksia tarkasteltiin kahdella tasolla. Kehystason muodostivat opettajien vihakokemukset, joita jäsennettiin neljän teeman avulla. Kehystason sisällä teemojen sisältämiä merkityksiä käsitteellistettiin kahdesta rajatusta näkökulmasta: aineistosta tulkittiin viisi opettajan vihan tunnesääntöä ja lisäksi kolme opettajuuden ideaaliksi nimettyä opettajan ihannekuvaa. Teoreettinen pohja vihan tunnesäännöille oli Hochschildin (1983) teoria tunnetyöstä ja tunnesäännöistä. Aineistosta tulkittuja opettajuuden ideaaleja puolestaan tarkasteltiin suhteessa kirjallisuudessa esitettyihin opettajuuden myytteihin. Tutkimuksessa tultiin siihen johtopäätökseen, että opettajan vihaa koskevat säännöt ja opettajuuden ideaalit muodostuvat tiiviisti toisiinsa kietoutuneissa prosesseissa. Uskomukset opettajuudesta vaikuttavat siihen, miten viha opettajana koetaan ja toisaalta opettajan vihan säännöt ylläpitävät tietynlaista käsitystä opettajuudesta. Tämän vuoksi raportissa tuodaan esille opettajan vi han tunnesääntöjen kriittisen tarkastelun tarpeellisuus sekä pohditaan mahdollisuuksia opettajuuden perusteellisemmalle, tieteelliseen analyysiin tukeutuvalle määritelmälle.