Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on seikkailukasvatuksen aikuisopiskelijoiden ammatillinen kasvu. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusjoukko koostui erään Suomessa järjestetyn seikkailukasvatusohjaajakurssin osallistujista, joilla oli omakohtainen kokemus...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kivinen, Mauno
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49227
_version_ 1828193104053665792
author Kivinen, Mauno
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kivinen, Mauno Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kivinen, Mauno Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kivinen, Mauno
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista on seikkailukasvatuksen aikuisopiskelijoiden ammatillinen kasvu. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusjoukko koostui erään Suomessa järjestetyn seikkailukasvatusohjaajakurssin osallistujista, joilla oli omakohtainen kokemus ohjaajana kehittymisestä. Myös kurssin opettaja osallistui tutkimukseen. Tutkimuksen aineisto koostui viidentoista kurssilaisen pohdiskelevasta kirjoitelmasta sekä opettajan ja viiden kurssilaisen haastattelusta. Analyysi toteutettiin aineistolähtöisesti ja sisällön analyysin avulla pyrittiin kuvaamaan kurssilaisten ohjaustaidossa ja -ajattelussa tapahtuneita muutoksia sekä selvittämään mitkä tekijät näihin muutoksiin vaikuttivat. Tulkinnan osista pyrittiin muodostamaan kokonaiskuva muutokseen johtaneesta prosessista. Syntynyttä tulkintaa seikkailukasvatusohjaajan kehittymisestä syvennettiin teorian avulla. Tutkimus osoitti, että seikkailukasvatusta opiskelevien ammatillinen kasvu on monitahoinen ja useasta tekijästä riippuva prosessi. Kurssin merkitys ilmeni seikkailukasvatuksellisen menetelmän haltuunottona, ohjaajan pehmeiden taitojen ja kovien taitojen kehittymisenä sekä henkilökohtaisena kasvuprosessina. Kurssilla kehittymistä kuvattiin kokemuksellisen oppimisen teoriaan peilaten. Kehittymiseen vaikuttaneita tekijöitä olivat kurssilaisten lähtökohdat kehittymiselle, kurssilta saadut kokemukset, niiden prosessointi sekä ohjauksien harjoittelu turvallisessa ja rohkaisevassa sosiaalisessa ilmapiirissä. Kurssin käytännönläheinen toteutus tuki henkilökohtaista kasvua tarjoamalla mahdollisuuden löytää omia rajojaan. Pehmeiden ja kovien taitojen, kuten johtamis- ja lajitaitojen kehittymistä tuki käytännön harjoittelu sekä ryhmältä saatu tuki. Seikkailukasvatusohjaajakoulutuksella näytti olevan potentiaalia edistää kurssilaisten ammatillista kasvua. Sen varmistamiseksi tulisi kurssilaisten olla tietoisia omista tavoitteistaan koulutukselle sekä koulutuksen järjestäjän olla korostamatta liikaa lajitaidon osuutta seikkailukasvatuksessa. The objective of the study was to resesarch the professional growth of adults who study adventure education. The study was conducted by qualitative research methods. The study group comprised of the participants of a finnish adventure education leader course who had a personal experience of development as a leader. The teacher of the course also took part of the study. The research material consisted of fifteen contemplative essays from participants and of interwiews of five participants and the teacher. The analysis of the material was carried out as data-based. The aim of interpreting the data was to describe the changes in leadership skills and thoughts about leadership and also to find out the factors influencing these changes. An overall view of the process that led to the change was build from the parts of interpretation. Final interpretation of the growth of adventure educator was deepened with theory. The study showed that the professional development of adventure educator is a complex process and is dependant of many factors. The signifance of the course came up as getting grip of adventure education, development of soft and hard skills and as personal process of growth. The development during the course was reflected on the theory of experiential learning. Factors influencing the development was starting points of participants' development, experiences from the course, processing these experiences and practicing leadership in safe and encouraging social environment. Practical implementation of the course promoted personal growth by offering chance to find personal limits. Practice and support from the group promoted the development of soft and hard skills, such as leadership- and technical skills. Adventure education leader course had potential to promote participants professional development. To ensure that, participants should be aware of their own goals for the course and course organizers shouldn't over-emphasize role of technical skills in adventure education.
first_indexed 2023-03-22T09:58:29Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Varstala, V\u00e4in\u00f6", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kivinen, Mauno", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-31T14:54:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-31T14:54:04Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1525176", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49227", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista on seikkailukasvatuksen aikuisopiskelijoiden ammatillinen kasvu. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin. Tutkimusjoukko koostui er\u00e4\u00e4n Suomessa j\u00e4rjestetyn seikkailukasvatusohjaajakurssin osallistujista, joilla oli omakohtainen kokemus ohjaajana kehittymisest\u00e4. My\u00f6s kurssin opettaja osallistui tutkimukseen. Tutkimuksen aineisto koostui viidentoista kurssilaisen pohdiskelevasta kirjoitelmasta sek\u00e4 opettajan ja viiden kurssilaisen haastattelusta. Analyysi toteutettiin aineistol\u00e4ht\u00f6isesti ja sis\u00e4ll\u00f6n analyysin avulla pyrittiin kuvaamaan kurssilaisten ohjaustaidossa ja -ajattelussa tapahtuneita muutoksia sek\u00e4 selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mitk\u00e4 tekij\u00e4t n\u00e4ihin muutoksiin vaikuttivat. Tulkinnan osista pyrittiin muodostamaan kokonaiskuva muutokseen johtaneesta prosessista. Syntynytt\u00e4 tulkintaa seikkailukasvatusohjaajan kehittymisest\u00e4 syvennettiin teorian avulla.\n\nTutkimus osoitti, ett\u00e4 seikkailukasvatusta opiskelevien ammatillinen kasvu on monitahoinen ja useasta tekij\u00e4st\u00e4 riippuva prosessi. Kurssin merkitys ilmeni seikkailukasvatuksellisen menetelm\u00e4n haltuunottona, ohjaajan pehmeiden taitojen ja kovien taitojen kehittymisen\u00e4 sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaisena kasvuprosessina. Kurssilla kehittymist\u00e4 kuvattiin kokemuksellisen oppimisen teoriaan peilaten. Kehittymiseen vaikuttaneita tekij\u00f6it\u00e4 olivat kurssilaisten l\u00e4ht\u00f6kohdat kehittymiselle, kurssilta saadut kokemukset, niiden prosessointi sek\u00e4 ohjauksien harjoittelu turvallisessa ja rohkaisevassa sosiaalisessa ilmapiiriss\u00e4. Kurssin k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heinen toteutus tuki henkil\u00f6kohtaista kasvua tarjoamalla mahdollisuuden l\u00f6yt\u00e4\u00e4 omia rajojaan. Pehmeiden ja kovien taitojen, kuten johtamis- ja lajitaitojen kehittymist\u00e4 tuki k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n harjoittelu sek\u00e4 ryhm\u00e4lt\u00e4 saatu tuki. \n\nSeikkailukasvatusohjaajakoulutuksella n\u00e4ytti olevan potentiaalia edist\u00e4\u00e4 kurssilaisten ammatillista kasvua. Sen varmistamiseksi tulisi kurssilaisten olla tietoisia omista tavoitteistaan koulutukselle sek\u00e4 koulutuksen j\u00e4rjest\u00e4j\u00e4n olla korostamatta liikaa lajitaidon osuutta seikkailukasvatuksessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The objective of the study was to resesarch the professional growth of adults who study adventure education. The study was conducted by qualitative research methods. The study group comprised of the participants of a finnish adventure education leader course who had a personal experience of development as a leader. The teacher of the course also took part of the study. The research material consisted of fifteen contemplative essays from participants and of interwiews of five participants and the teacher. The analysis of the material was carried out as data-based. The aim of interpreting the data was to describe the changes in leadership skills and thoughts about leadership and also to find out the factors influencing these changes. An overall view of the process that led to the change was build from the parts of interpretation. Final interpretation of the growth of adventure educator was deepened with theory.\n\nThe study showed that the professional development of adventure educator is a complex process and is dependant of many factors. The signifance of the course came up as getting grip of adventure education, development of soft and hard skills and as personal process of growth. The development during the course was reflected on the theory of experiential learning. Factors influencing the development was starting points of participants' development, experiences from the course, processing these experiences and practicing leadership in safe and encouraging social environment. Practical implementation of the course promoted personal growth by offering chance to find personal limits. Practice and support from the group promoted the development of soft and hard skills, such as leadership- and technical skills.\n\nAdventure education leader course had potential to promote participants professional development. To ensure that, participants should be aware of their own goals for the course and course organizers shouldn't over-emphasize role of technical skills in adventure education.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Mauno Kivinen (mauhenki) on 2016-03-31 14:54:04.216183. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-31T14:54:04Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603311974.pdf: 411940 bytes, checksum: 7c5073933f49bb736c756540fa2e1425 (MD5)\nlicense.html: 4795 bytes, checksum: ee3043fa86b44c6abb09ac0d28823e79 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-31T14:54:04Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603311974.pdf: 411940 bytes, checksum: 7c5073933f49bb736c756540fa2e1425 (MD5)\nlicense.html: 4795 bytes, checksum: ee3043fa86b44c6abb09ac0d28823e79 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (85 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "seikkailukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kokemuksellinen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kasvu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603311974", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-31T14:54:05Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "seikkailukasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemusoppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49227
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:40Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ff46cfae-fc77-434b-9493-12a9d81e3b27\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603311974.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kivinen, Mauno Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu seikkailukasvatus kokemuksellinen oppiminen ammatillinen kasvu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kokemusoppiminen ammatillinen kehitys
title Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu
title_full Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu
title_fullStr Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu
title_full_unstemmed Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu
title_short Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu
title_sort seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu
title_txtP Seikkailukasvattajan ammatillinen kasvu
topic seikkailukasvatus kokemuksellinen oppiminen ammatillinen kasvu Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 kokemusoppiminen ammatillinen kehitys
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ammatillinen kasvu ammatillinen kehitys kokemuksellinen oppiminen kokemusoppiminen seikkailukasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49227 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603311974
work_keys_str_mv AT kivinenmauno seikkailukasvattajanammatillinenkasvu