"Write in English on your notebook" analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook

Vaikka luovalla kirjoittamisella on tutkittu olevan paljon etuja vieraan ja toisen kielen oppimisessa, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) ei tarjoa täsmällisiä ohjeita luovan kirjoittamisen opetukseen englannin kielen oppiaineessa. Täten luovan kirjoittamisen tehtävien suunnittelu o...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Karjalainen, Reeta
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:eng
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49226
_version_ 1826225807374155776
author Karjalainen, Reeta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Karjalainen, Reeta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Karjalainen, Reeta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Karjalainen, Reeta
datasource_str_mv jyx
description Vaikka luovalla kirjoittamisella on tutkittu olevan paljon etuja vieraan ja toisen kielen oppimisessa, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) ei tarjoa täsmällisiä ohjeita luovan kirjoittamisen opetukseen englannin kielen oppiaineessa. Täten luovan kirjoittamisen tehtävien suunnittelu on opettajien ja oppimateriaalien valmistajien vastuulla. Oppikirjat ovat edelleen hyvin laajasti käytettyjä oppimateriaaleja, joten niiden tutkiminen tarjoaa tietoa myös opetuksesta yleensä. Tutkielman päämääränä on selvittää luovan kirjoittamisen tehtävien esiintymistä yhdessä suomalaisessa englannin kielen tehtäväkirjassa. Tätä tutkittiin kahden tutkimuskysymyksen avulla, joista ensimmäinen koski luovan kirjoittamisen tehtävien osuutta kaikista tehtäväkirjan tehtävistä. Toisen tutkimuskysymyksen kautta pyrittiin selvittämään, miten luovan kirjoittamisen tehtävät liittyivät oppikirjan muuhun sisältöön. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin suomalaisesta seitsemännen luokan englannin kielen tehtäväkirjasta. Aineistoa tutkittiin tutkimuskysymysten kautta sekä määrällisesti että laadullisesti, mutta aineiston kategorisointi ja analyysi oli enimmäkseen laadullista. Tulokset osoittavat, että luovan kirjoittamisen tehtäviä on kyseisessä oppikirjassa vain niukasti enemmän verrattuna aikaisempiin tutkimuksiin ja että suurin osa näistä tehtävistä edusti ainekirjoitustehtäviä. Näistä valtaosa oli sijoitettu kirjan loppuun. Tutkielma osoittaa myös, että luovan kirjoittamisen tehtävissä oli selkeitä painopisteitä. Myös tehtävien esittämistä ja sijoittamista kirjassa kritisoitiin. Tutkimuksessa rohkaistaan jatkotutkimuksen tekemistä muun muassa luovan kirjoittamisen tehtävien käytöstä ja soveltamisesta itse opetustilanteissa. Oppilaiden henkilökohtaiset näkemykset luovasta kirjoittamisesta auttaisivat myös oppimateriaalisuunnittelussa.
first_indexed 2016-03-31T20:06:04Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kyt\u00f6l\u00e4, Samu.", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Karjalainen, Reeta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-31T13:45:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-31T13:45:39Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49226", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Vaikka luovalla kirjoittamisella on tutkittu olevan paljon etuja vieraan ja toisen kielen oppimisessa, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) ei tarjoa t\u00e4sm\u00e4llisi\u00e4 ohjeita luovan kirjoittamisen opetukseen englannin kielen oppiaineessa. T\u00e4ten luovan kirjoittamisen teht\u00e4vien suunnittelu on opettajien ja oppimateriaalien valmistajien vastuulla. Oppikirjat ovat edelleen hyvin laajasti k\u00e4ytettyj\u00e4 oppimateriaaleja, joten niiden tutkiminen tarjoaa tietoa my\u00f6s opetuksesta yleens\u00e4. Tutkielman p\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4r\u00e4n\u00e4 on selvitt\u00e4\u00e4 luovan kirjoittamisen teht\u00e4vien esiintymist\u00e4 yhdess\u00e4 suomalaisessa englannin kielen teht\u00e4v\u00e4kirjassa. T\u00e4t\u00e4 tutkittiin kahden tutkimuskysymyksen avulla, joista ensimm\u00e4inen koski luovan kirjoittamisen teht\u00e4vien osuutta kaikista teht\u00e4v\u00e4kirjan teht\u00e4vist\u00e4. Toisen tutkimuskysymyksen kautta pyrittiin selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten luovan kirjoittamisen teht\u00e4v\u00e4t liittyiv\u00e4t oppikirjan muuhun sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n.\r\n\r\nTutkimuksessa k\u00e4ytetty aineisto ker\u00e4ttiin suomalaisesta seitsem\u00e4nnen luokan englannin kielen teht\u00e4v\u00e4kirjasta. Aineistoa tutkittiin tutkimuskysymysten kautta sek\u00e4 m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti ett\u00e4 laadullisesti, mutta aineiston kategorisointi ja analyysi oli enimm\u00e4kseen laadullista. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 luovan kirjoittamisen teht\u00e4vi\u00e4 on kyseisess\u00e4 oppikirjassa vain niukasti enemm\u00e4n verrattuna aikaisempiin tutkimuksiin ja ett\u00e4 suurin osa n\u00e4ist\u00e4 teht\u00e4vist\u00e4 edusti ainekirjoitusteht\u00e4vi\u00e4. N\u00e4ist\u00e4 valtaosa oli sijoitettu kirjan loppuun. Tutkielma osoittaa my\u00f6s, ett\u00e4 luovan kirjoittamisen teht\u00e4viss\u00e4 oli selkeit\u00e4 painopisteit\u00e4. My\u00f6s teht\u00e4vien esitt\u00e4mist\u00e4 ja sijoittamista kirjassa kritisoitiin. Tutkimuksessa rohkaistaan jatkotutkimuksen tekemist\u00e4 muun muassa luovan kirjoittamisen teht\u00e4vien k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 ja soveltamisesta itse opetustilanteissa. Oppilaiden henkil\u00f6kohtaiset n\u00e4kemykset luovasta kirjoittamisesta auttaisivat my\u00f6s oppimateriaalisuunnittelussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Reeta Karjalainen (readkarj) on 2016-03-31 13:45:39.515018. Form: Kandidaatintutkielma -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/kandin-tutkielma-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-31T13:45:39Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603311973.pdf: 327664 bytes, checksum: 9bfae225c6a33862bfe22e04f951f136 (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 614fac1a00643dbaa0f5f07e055348ec (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-31T13:45:39Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603311973.pdf: 327664 bytes, checksum: 9bfae225c6a33862bfe22e04f951f136 (MD5)\r\nlicense.html: 4853 bytes, checksum: 614fac1a00643dbaa0f5f07e055348ec (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "25", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "EFL", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "learning materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "schoolbook analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "creative writing", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "creative writing exercises", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Write in English on your notebook\" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603311973", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.dcmitype", "value": "Text", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "dcmitype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatintutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-31T13:45:40Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49226
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:10Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9027a76a-d076-414c-b75b-7252c0ca6bbd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603311973.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Karjalainen, Reeta "Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook EFL learning materials schoolbook analysis creative writing creative writing exercises English Englannin kieli
title "Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook
title_full "Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook
title_fullStr "Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook "Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook
title_full_unstemmed "Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook "Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook
title_short "Write in English on your notebook"
title_sort write in english on your notebook analysis of creative writing exercises in a finnish efl workbook
title_sub analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook
title_txtP "Write in English on your notebook" : analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook
topic EFL learning materials schoolbook analysis creative writing creative writing exercises English Englannin kieli
topic_facet EFL Englannin kieli English creative writing creative writing exercises learning materials schoolbook analysis
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49226 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603311973
work_keys_str_mv AT karjalainenreeta writeinenglishonyournotebookanalysisofcreativewritingexercisesinafinnisheflwork