"Write in English on your notebook" analysis of creative writing exercises in a Finnish EFL workbook

Vaikka luovalla kirjoittamisella on tutkittu olevan paljon etuja vieraan ja toisen kielen oppimisessa, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) ei tarjoa täsmällisiä ohjeita luovan kirjoittamisen opetukseen englannin kielen oppiaineessa. Täten luovan kirjoittamisen tehtävien suunnittelu o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Karjalainen, Reeta
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Bachelor's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49226
Description
Summary:Vaikka luovalla kirjoittamisella on tutkittu olevan paljon etuja vieraan ja toisen kielen oppimisessa, Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (2004) ei tarjoa täsmällisiä ohjeita luovan kirjoittamisen opetukseen englannin kielen oppiaineessa. Täten luovan kirjoittamisen tehtävien suunnittelu on opettajien ja oppimateriaalien valmistajien vastuulla. Oppikirjat ovat edelleen hyvin laajasti käytettyjä oppimateriaaleja, joten niiden tutkiminen tarjoaa tietoa myös opetuksesta yleensä. Tutkielman päämääränä on selvittää luovan kirjoittamisen tehtävien esiintymistä yhdessä suomalaisessa englannin kielen tehtäväkirjassa. Tätä tutkittiin kahden tutkimuskysymyksen avulla, joista ensimmäinen koski luovan kirjoittamisen tehtävien osuutta kaikista tehtäväkirjan tehtävistä. Toisen tutkimuskysymyksen kautta pyrittiin selvittämään, miten luovan kirjoittamisen tehtävät liittyivät oppikirjan muuhun sisältöön. Tutkimuksessa käytetty aineisto kerättiin suomalaisesta seitsemännen luokan englannin kielen tehtäväkirjasta. Aineistoa tutkittiin tutkimuskysymysten kautta sekä määrällisesti että laadullisesti, mutta aineiston kategorisointi ja analyysi oli enimmäkseen laadullista. Tulokset osoittavat, että luovan kirjoittamisen tehtäviä on kyseisessä oppikirjassa vain niukasti enemmän verrattuna aikaisempiin tutkimuksiin ja että suurin osa näistä tehtävistä edusti ainekirjoitustehtäviä. Näistä valtaosa oli sijoitettu kirjan loppuun. Tutkielma osoittaa myös, että luovan kirjoittamisen tehtävissä oli selkeitä painopisteitä. Myös tehtävien esittämistä ja sijoittamista kirjassa kritisoitiin. Tutkimuksessa rohkaistaan jatkotutkimuksen tekemistä muun muassa luovan kirjoittamisen tehtävien käytöstä ja soveltamisesta itse opetustilanteissa. Oppilaiden henkilökohtaiset näkemykset luovasta kirjoittamisesta auttaisivat myös oppimateriaalisuunnittelussa.