Yhteenveto: | Tässä tutkielmassa selvitettiin vokseleiden käyttöä tietokonepeleissä ja
kartoitettiin yleisesti vokselitekniikan hyötyjä, mahdollisuuksia ja ongelmia reaaliaikaisen grafiikan tuottamisessa. Vokseleita verrattiin perinteiseen polygonipohjaiseen esitystapaan ja esiteltiin kuinka vokselitekniikka saattaisi ratkaista joitain polygonipiirron ongelmakohtia. Vokselipiirron todettiin monista hyvistä teknisistä ratkaisuistaan huolimatta kaipaavan yhä huomattavasti lisää tutkimusta, sillä yleinen työkalujen puute, animoinnin vaikeus, muistinkäyttö ja muut ongelmat rajoittavat vokseleiden käyttöä tietokonepeleissä vielä ainakin toistaiseksi.
This study examined the usage of voxel technology in video games. The
benefits and limitations of voxels for interactive graphics were investigated. Voxels were compared to the more traditional polygon technology and some of the beneficial effects from voxel usage were introduced. Despite of these positive features it was determined that the voxel technique still requires a lot of improvement on the memory usage and general tools, before it can be truly useful for video games.
|