Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsin ja englannin opettajien ajatuksia ja mielipiteitä suullisen kielitaidon sekä ääntämisvarianttien opettamisesta. Lisäksi kartoitettiin oppilaiden ajatuksia ja mielipiteitä suullisesta kielitaidosta sekä ääntämisvarianteista ja niiden opetta...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Härkönen, Pauliina, Markkanen, Katja
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49207
_version_ 1826225729426161664
author Härkönen, Pauliina Markkanen, Katja
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Härkönen, Pauliina Markkanen, Katja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Härkönen, Pauliina Markkanen, Katja Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Härkönen, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää lukion ruotsin ja englannin opettajien ajatuksia ja mielipiteitä suullisen kielitaidon sekä ääntämisvarianttien opettamisesta. Lisäksi kartoitettiin oppilaiden ajatuksia ja mielipiteitä suullisesta kielitaidosta sekä ääntämisvarianteista ja niiden opettamisesta. Tutkimusaineisto kerättiin haastattelemalla neljää ruotsin ja neljää englannin lukio-opettajaa sekä teettämällä kyselylomaketutkimus 47 lukiolaiselle. Aineisto analysoitiin käyttäen kvalitatiivista sisällönanalyysia. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että opettajat pitävät ääntämistä tärkeänä, mutta pääasia on ymmärtää, mitä muut sanovat ja tulla itse ymmärretyksi. Ääntämistä opetetaan suurimmaksi osaksi muun opetuksen ohella. Opettajat mainitsivat, ettei ääntämisen opettamiseen ole tarpeeksi aikaa eikä voimassaoleva lukion opetussuunnitelma tue ääntämisen opettamista. Ääntämisen opetus keskittyy suurimmaksi osaksi vaikeimpien äänteiden ja sanojen harjoitteluun. Oppitunneilla tehdään erilaisia ääntämisharjoituksia, mutta lähinnä oppimateriaalin pohjalta. Suurin osa opettajista koki, etteivät heidän tietonsa ja taitonsa ääntämisvarianteista ole riittävät opettamaan niistä enemmän. Kaksi ruotsin opettajista kertoi, että he kiinnittävät opetuksessaan erityistä huomiota ruotsin ääntämisvariantteihin. Englannin osalta ääntämisvariantteja käydään läpi silloin, kun ne tulevat vastaan oppimateriaaleissa. Opettajat mainitsivat, että britti- ja amerikanenglanti korostuvat oppimateriaaleissa, mutta myös muita englannin ääntämisvariantteja esitellään satunnaisesti. Opettajat ajattelivat oppilaiden suhtautuvat positiivisesti ääntämisharjoituksiin sekä kielten ääntämisvariantteihin. Lomaketutkimuksesta kävi ilmi, että oppilaat kokevat, että suullista kielitaitoa sekä ääntämistä harjoitellaan tunneilla tarpeeksi. Heillä on myös positiivinen suhtautuminen ääntämisharjoituksiin ja ääntämisvarianttien harjoitteluun ja he mieltävät ne tärkeiksi osiksi kielitaitoa. Oppilaat kokivat, että ruotsin ääntämisvariantteja esitellään ja harjoitellaan liian vähän. Myös englannin osalta oppilaat olivat sitä mieltä, että sen ääntämisvariantteja käydään läpi ja harjoitellaan liian vähän. Kommunikatiivisuus korostui opettajien sekä oppilaiden vastauksissa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:41Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4rk\u00f6nen, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Markkanen, Katja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-29T19:40:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-29T19:40:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1529442", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49207", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 lukion ruotsin ja englannin opettajien ajatuksia ja mielipiteit\u00e4 suullisen kielitaidon sek\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misvarianttien opettamisesta. Lis\u00e4ksi kartoitettiin oppilaiden ajatuksia ja mielipiteit\u00e4 suullisesta kielitaidosta sek\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4misvarianteista ja niiden opettamisesta. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla nelj\u00e4\u00e4 ruotsin ja nelj\u00e4\u00e4 englannin lukio-opettajaa sek\u00e4 teett\u00e4m\u00e4ll\u00e4 kyselylomaketutkimus 47 lukiolaiselle. Aineisto analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en kvalitatiivista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 opettajat pit\u00e4v\u00e4t \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 t\u00e4rke\u00e4n\u00e4, mutta p\u00e4\u00e4asia on ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4, mit\u00e4 muut sanovat ja tulla itse ymm\u00e4rretyksi. \u00c4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 opetetaan suurimmaksi osaksi muun opetuksen ohella. Opettajat mainitsivat, ettei \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamiseen ole tarpeeksi aikaa eik\u00e4 voimassaoleva lukion opetussuunnitelma tue \u00e4\u00e4nt\u00e4misen opettamista. \u00c4\u00e4nt\u00e4misen opetus keskittyy suurimmaksi osaksi vaikeimpien \u00e4\u00e4nteiden ja sanojen harjoitteluun. Oppitunneilla tehd\u00e4\u00e4n erilaisia \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoituksia, mutta l\u00e4hinn\u00e4 oppimateriaalin pohjalta. Suurin osa opettajista koki, etteiv\u00e4t heid\u00e4n tietonsa ja taitonsa \u00e4\u00e4nt\u00e4misvarianteista ole riitt\u00e4v\u00e4t opettamaan niist\u00e4 enemm\u00e4n. Kaksi ruotsin opettajista kertoi, ett\u00e4 he kiinnitt\u00e4v\u00e4t opetuksessaan erityist\u00e4 huomiota ruotsin \u00e4\u00e4nt\u00e4misvariantteihin. Englannin osalta \u00e4\u00e4nt\u00e4misvariantteja k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi silloin, kun ne tulevat vastaan oppimateriaaleissa. Opettajat mainitsivat, ett\u00e4 britti- ja amerikanenglanti korostuvat oppimateriaaleissa, mutta my\u00f6s muita englannin \u00e4\u00e4nt\u00e4misvariantteja esitell\u00e4\u00e4n satunnaisesti. Opettajat ajattelivat oppilaiden suhtautuvat positiivisesti \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoituksiin sek\u00e4 kielten \u00e4\u00e4nt\u00e4misvariantteihin.\r\n\r\nLomaketutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 oppilaat kokevat, ett\u00e4 suullista kielitaitoa sek\u00e4 \u00e4\u00e4nt\u00e4mist\u00e4 harjoitellaan tunneilla tarpeeksi. Heill\u00e4 on my\u00f6s positiivinen suhtautuminen \u00e4\u00e4nt\u00e4misharjoituksiin ja \u00e4\u00e4nt\u00e4misvarianttien harjoitteluun ja he mielt\u00e4v\u00e4t ne t\u00e4rkeiksi osiksi kielitaitoa. Oppilaat kokivat, ett\u00e4 ruotsin \u00e4\u00e4nt\u00e4misvariantteja esitell\u00e4\u00e4n ja harjoitellaan liian v\u00e4h\u00e4n. My\u00f6s englannin osalta oppilaat olivat sit\u00e4 mielt\u00e4, ett\u00e4 sen \u00e4\u00e4nt\u00e4misvariantteja k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi ja harjoitellaan liian v\u00e4h\u00e4n. Kommunikatiivisuus korostui opettajien sek\u00e4 oppilaiden vastauksissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina H\u00e4rk\u00f6nen (pamahark) on 2016-03-29 19:40:04.696073. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-29T19:40:05Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603291958.pdf: 871968 bytes, checksum: 5042e52213abb53107fc17b357f0eec9 (MD5)\r\nlicense.html: 5156 bytes, checksum: a7ccc2583ba8ee394136c8eea35aa881 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-29T19:40:05Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603291958.pdf: 871968 bytes, checksum: 5042e52213abb53107fc17b357f0eec9 (MD5)\r\nlicense.html: 5156 bytes, checksum: a7ccc2583ba8ee394136c8eea35aa881 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (109 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kielen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4misen oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4misvariantit", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603291958", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-29T19:40:05Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4\u00e4nt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49207
language swe
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/20a8b337-2a92-496b-becd-5bd57ed606f0\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603291958.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Härkönen, Pauliina Markkanen, Katja Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen kielen oppiminen ääntämisen oppiminen ääntämisvariantit Ruotsin kieli Swedish 306 ääntäminen ruotsin kieli
title Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen
title_full Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen
title_fullStr Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen
title_full_unstemmed Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen
title_short Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen
title_sort svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen
title_txtP Svenskt och engelskt uttal och uttalsvarianter i gymnasieundervisningen
topic kielen oppiminen ääntämisen oppiminen ääntämisvariantit Ruotsin kieli Swedish 306 ääntäminen ruotsin kieli
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish kielen oppiminen ruotsin kieli ääntäminen ääntämisen oppiminen ääntämisvariantit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49207 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603291958
work_keys_str_mv AT härkönenpauliina svensktochengelsktuttalochuttalsvarianterigymnasieundervisningen