Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjauskäytänteitä alkuopetuksessa. Syksyllä 2016 astuu voimaan uusi opetussuunnitelma, joka korostaa lapsikeskeistä ohjauskäytäntöä. Tämän takia tutkimuksessa haluttiin tutkia, millaisia ohjauskäytänteitä opettajat soveltavat opetuksessaan ennen uuden opet...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Polvinen, Outi
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49196
_version_ 1826225704763654144
author Polvinen, Outi
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Polvinen, Outi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Polvinen, Outi Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Polvinen, Outi
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjauskäytänteitä alkuopetuksessa. Syksyllä 2016 astuu voimaan uusi opetussuunnitelma, joka korostaa lapsikeskeistä ohjauskäytäntöä. Tämän takia tutkimuksessa haluttiin tutkia, millaisia ohjauskäytänteitä opettajat soveltavat opetuksessaan ennen uuden opetussuunnitelman käyttöönottoa. Tarkoituksena oli tutkia, mitä ohjauskäytännettä sovelletaan alkuopetuksessa eniten ja millä ulottuvuuksilla sekä millaisia nämä ohjauskäytänteet ovat. Tutkimukseen osallistui viisi alkuopetuksen luokanopettajaa. Aineiston ensimmäinen osa kerättiin havainnoimalla jokaiselta opettajalta neljä oppituntia. Tämä aineisto analysoitiin teorialähtöisesti hyödyntämällä ECCOM-havainnointi-instrumenttia. Aineiston toisena osana videokuvattiin viisi 45 minuutin mittaista oppituntia ja ne analysoitiin teorialähtöisellä sisällönanalyysillä hyödyntäen ECCOM-havainnointi-instrumenttia. Tutkimuksen tulokseksi saatiin, että opetuksessa sovellettiin eniten lapsikeskeistä ohjauskäytännettä. Tutkimuksessa saatiin myös selville tiettyjä opetuksen osa-alueita, jotka ovat vähiten lapsikeskeisiä. Näitä olivat vastuun jakaminen, valinnan mahdollisuudet sekä sosiaalisten taitojen tukeminen. Näistä tuloksista voidaan päätellä, että opetuksessa on havaittavissa 2016 syksyllä voimaan tulevan opetussuunnitelman korostamia lapsikeskeisiä ohjauskäytänteitä. Tutkimuksen tuloksista selvisi myös, millä osa-alueilla opetusta voidaan vielä kehittää lapsikeskeisemmäksi. Esimerkiksi lapsille voitaisiin antaa enemmän vastuuta ja valinnan mahdollisuuksia sekä heidän sosiaalisia taitojaan voitaisiin tukea tarjoamalla heille oppitunneilla enemmän vuorovaikutuksellista toimintaa.
first_indexed 2023-03-22T09:56:47Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kaartinen, Sinikka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valleala, Ulla Maija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Polvinen, Outi", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-24T11:00:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-24T11:00:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524775", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49196", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 alkuopetuksessa. Syksyll\u00e4 2016 astuu voimaan uusi opetussuunnitelma, joka korostaa lapsikeskeist\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nt\u00f6\u00e4. T\u00e4m\u00e4n takia tutkimuksessa haluttiin tutkia, millaisia ohjausk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 opettajat soveltavat opetuksessaan ennen uuden opetussuunnitelman k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa. Tarkoituksena oli tutkia, mit\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nnett\u00e4 sovelletaan alkuopetuksessa eniten ja mill\u00e4 ulottuvuuksilla sek\u00e4 millaisia n\u00e4m\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nteet ovat.\nTutkimukseen osallistui viisi alkuopetuksen luokanopettajaa. Aineiston ensimm\u00e4inen osa ker\u00e4ttiin havainnoimalla jokaiselta opettajalta nelj\u00e4 oppituntia. T\u00e4m\u00e4 aineisto analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isesti hy\u00f6dynt\u00e4m\u00e4ll\u00e4 ECCOM-havainnointi-instrumenttia. Aineiston toisena osana videokuvattiin viisi 45 minuutin mittaista oppituntia ja ne analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en ECCOM-havainnointi-instrumenttia.\nTutkimuksen tulokseksi saatiin, ett\u00e4 opetuksessa sovellettiin eniten lapsikeskeist\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nnett\u00e4. Tutkimuksessa saatiin my\u00f6s selville tiettyj\u00e4 opetuksen osa-alueita, jotka ovat v\u00e4hiten lapsikeskeisi\u00e4. N\u00e4it\u00e4 olivat vastuun jakaminen, valinnan mahdollisuudet sek\u00e4 sosiaalisten taitojen tukeminen.\nN\u00e4ist\u00e4 tuloksista voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 opetuksessa on havaittavissa 2016 syksyll\u00e4 voimaan tulevan opetussuunnitelman korostamia lapsikeskeisi\u00e4 ohjausk\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4. Tutkimuksen tuloksista selvisi my\u00f6s, mill\u00e4 osa-alueilla opetusta voidaan viel\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 lapsikeskeisemm\u00e4ksi. Esimerkiksi lapsille voitaisiin antaa enemm\u00e4n vastuuta ja valinnan mahdollisuuksia sek\u00e4 heid\u00e4n sosiaalisia taitojaan voitaisiin tukea tarjoamalla heille oppitunneilla enemm\u00e4n vuorovaikutuksellista toimintaa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Outi Polvinen (oumapolv) on 2016-03-24 11:00:34.107319. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-24T11:00:34Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603241944.pdf: 533116 bytes, checksum: 0b381863f9a3355c68e3515da9212945 (MD5)\nlicense.html: 4800 bytes, checksum: 123a504ba0f5cde78f51af8f0ecaa3f4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-24T11:00:34Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603241944.pdf: 533116 bytes, checksum: 0b381863f9a3355c68e3515da9212945 (MD5)\nlicense.html: 4800 bytes, checksum: 123a504ba0f5cde78f51af8f0ecaa3f4 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (76 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "havainnointi-instrumentti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjausk\u00e4yt\u00e4nne", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ohjausk\u00e4yt\u00e4nteet alkuopetuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603241944", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-24T11:00:35Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alkuopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "havainnointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49196
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:04Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3158b0a1-4831-4466-a810-64d6f7bd9a9f\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603241944.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Polvinen, Outi Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa alkuopetus havainnointi-instrumentti ohjauskäytänne opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 havainnointi ohjaus opettajat
title Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa
title_full Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa
title_fullStr Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa
title_full_unstemmed Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa
title_short Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa
title_sort opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa
title_txtP Opettajan ohjauskäytänteet alkuopetuksessa
topic alkuopetus havainnointi-instrumentti ohjauskäytänne opettaja Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 havainnointi ohjaus opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alkuopetus havainnointi havainnointi-instrumentti ohjaus ohjauskäytänne opettaja opettajat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49196 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603241944
work_keys_str_mv AT polvinenouti opettajanohjauskäytänteetalkuopetuksessa