ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien tapa asemoida itsensä yhteistyössä. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Sikala, Tiina
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49136
_version_ 1826225723413626880
author Sikala, Tiina
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Sikala, Tiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Sikala, Tiina Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Sikala, Tiina
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa tehtävästä yhteistyöstä. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sekä vanhempien tapa asemoida itsensä yhteistyössä. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa siitä, miten koulu voisi paremmin tukea ADHD-diagnoosin saaneita ja ylipäätään tukea tarvitsevia oppi-laita yhteistyössä vanhempien kanssa. Tutkimuksen aineistona oli 13 ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemman teemahaastettelua, joita tarkasteltiin laadulli-sen sisällönanalyysin keinoin. Tutkimus osoitti vanhempien kokemusten kodin ja koulun yhteistyöstä olevan pääosin kielteisiä. Kasvatuskumppanuuden näkökulmasta ihanteellista aitoa kump-panuutta kyllä koettiin, mutta sen toteutuminen oli sattumanvaraista ja monilta osin puutteellista. Suurimmat esteet kumppanuuden kokemiselle muodostuivat kodin ja koulun erilaisista tavoista nähdä lapsi ja lapsen tarpeet sekä opettajien haluttomuudes-ta tai kyvyttömyydestä nähdä vanhemmat kumppaneina työssään. Koetut yhteistyön haasteet saivat vanhemmat aktiivisesti kamppailemaan sekä lastensa että omien oike-uksiensa puolesta, mikä uuvutti ja raskautti vanhempia. Tulokset peräänkuuluttavat koulujen ADHD-tiedon lisäämisen lisäksi vanhem-mat kohtaavaa vuorovaikutusta sekä taitoa keskustella erilaisista näkemyksistä mo-lempia osapuolia kuulevasti ja kunnioittavasti. Sekä lapsen että kodin ja koulun eduksi koettiin se, että opettajat ja vanhemmat vetivät yhtä köyttä lapsen kasvuun ja oppimi-seen liittyvissä kysymyksissä.
first_indexed 2024-09-11T08:51:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Sikala, Tiina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-21T11:32:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-21T11:32:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49136", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemuksia koulun kanssa teht\u00e4v\u00e4st\u00e4 yhteisty\u00f6st\u00e4. Tutkimuksen kohteena oli van-hempien kokema vuorovaikutus opettajien kanssa sek\u00e4 vanhempien tapa asemoida itsens\u00e4 yhteisty\u00f6ss\u00e4. Tutkimuksen avulla pyrittiin saamaan tietoa siit\u00e4, miten koulu voisi paremmin tukea ADHD-diagnoosin saaneita ja ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n tukea tarvitsevia oppi-laita yhteisty\u00f6ss\u00e4 vanhempien kanssa. Tutkimuksen aineistona oli 13 ADHD-diagnoosin saaneen lapsen vanhemman teemahaastettelua, joita tarkasteltiin laadulli-sen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin keinoin.\nTutkimus osoitti vanhempien kokemusten kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4 olevan p\u00e4\u00e4osin kielteisi\u00e4. Kasvatuskumppanuuden n\u00e4k\u00f6kulmasta ihanteellista aitoa kump-panuutta kyll\u00e4 koettiin, mutta sen toteutuminen oli sattumanvaraista ja monilta osin puutteellista. Suurimmat esteet kumppanuuden kokemiselle muodostuivat kodin ja koulun erilaisista tavoista n\u00e4hd\u00e4 lapsi ja lapsen tarpeet sek\u00e4 opettajien haluttomuudes-ta tai kyvytt\u00f6myydest\u00e4 n\u00e4hd\u00e4 vanhemmat kumppaneina ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Koetut yhteisty\u00f6n haasteet saivat vanhemmat aktiivisesti kamppailemaan sek\u00e4 lastensa ett\u00e4 omien oike-uksiensa puolesta, mik\u00e4 uuvutti ja raskautti vanhempia.\nTulokset per\u00e4\u00e4nkuuluttavat koulujen ADHD-tiedon lis\u00e4\u00e4misen lis\u00e4ksi vanhem-mat kohtaavaa vuorovaikutusta sek\u00e4 taitoa keskustella erilaisista n\u00e4kemyksist\u00e4 mo-lempia osapuolia kuulevasti ja kunnioittavasti. Sek\u00e4 lapsen ett\u00e4 kodin ja koulun eduksi koettiin se, ett\u00e4 opettajat ja vanhemmat vetiv\u00e4t yht\u00e4 k\u00f6ytt\u00e4 lapsen kasvuun ja oppimi-seen liittyviss\u00e4 kysymyksiss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tiina Sikala (tiansika) on 2016-03-21 11:32:07.754958. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-21T11:32:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603211905.pdf: 489833 bytes, checksum: 0ad65e324f5de69cffd8c7df2b01ac74 (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: ae72b243e7e1a66a419bf03f4436818f (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-21T11:32:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603211905.pdf: 489833 bytes, checksum: 0ad65e324f5de69cffd8c7df2b01ac74 (MD5)\nlicense.html: 4839 bytes, checksum: ae72b243e7e1a66a419bf03f4436818f (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (79 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD-diagnoosi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettaja", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteisty\u00f6st\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603211905", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-21T11:32:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diagnoosi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteisty\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatuskumppanuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49136
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:42Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/55317194-f89d-414a-96ce-b3b63fa34654\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603211905.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Sikala, Tiina ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä ADHD-diagnoosi vanhempi opettaja yhteistyö kasvatuskumppanuus Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD diagnoosi vanhemmat opettajat koulu
title ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
title_full ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
title_fullStr ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
title_full_unstemmed ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
title_short ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
title_sort adhd diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
title_txtP ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien kokemukset kodin ja koulun yhteistyöstä
topic ADHD-diagnoosi vanhempi opettaja yhteistyö kasvatuskumppanuus Erityispedagogiikka Special Education 101 ADHD diagnoosi vanhemmat opettajat koulu
topic_facet 101 ADHD ADHD-diagnoosi Erityispedagogiikka Special Education diagnoosi kasvatuskumppanuus koulu opettaja opettajat vanhemmat vanhempi yhteistyö
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49136 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603211905
work_keys_str_mv AT sikalatiina adhddiagnoosinsaaneidenlastenvanhempienkokemuksetkodinjakoulunyhteistyöstä