Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla

Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista työssä oppimista ja erityisesti ammatillista toimijuutta edistävää työssä oppimista IT-alan organisaatiossa esiintyy. Tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen kohteita ja tapoja. Tämän lisäksi tavoitteena oli tunnistaa tekijöitä, jotka ma...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Vilkki, Iida-Lotta
Other Authors: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49117
_version_ 1826225723412578304
author Vilkki, Iida-Lotta
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vilkki, Iida-Lotta Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vilkki, Iida-Lotta Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vilkki, Iida-Lotta
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista työssä oppimista ja erityisesti ammatillista toimijuutta edistävää työssä oppimista IT-alan organisaatiossa esiintyy. Tutkimuksessa tarkasteltiin työssä oppimisen kohteita ja tapoja. Tämän lisäksi tavoitteena oli tunnistaa tekijöitä, jotka mahdollistavat tai estävät työssä oppimista. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli ammatillista toimijuutta edistävän työssä oppimisen kvantitatiivisen mittarin kehittely. Tutkimusaineisto kerättiin kuuden fokusryhmähaastattelun avulla. Haastattelua täydensivät lyhyet lomakepohjaiset kyselyt. Haastatteluihin osallistui yhteensä 21 työntekijää, jotka edustivat yrityksen seuraavia työntekijäryhmiä: testaajat, myyjät, hallinto- ja tukifunktioiden työntekijät, graafikot, ohjelmistonkehittäjät sekä asennus- ja installaatioasiantuntijat. Aineisto analysoitiin temaattisella sisällönanalyysilla. Tutkimustulokset osoittavat, että IT-alan organisaatiossa tapahtui jatkuvaa oppimista ja kehittymistä esimerkiksi omassa työn sisällöllisessä osaamisessa, työkäytänteissä sekä yleisissä työelämätaidoissa, kuten vuorovaikutustaidoissa. Oppiminen tapahtui eniten työnteon lomassa ja työtä tekemällä. Oppimista tapahtui myös sosiaalisessa kanssakäymisessä. Ammatillista toimijuutta edistävän työssä oppimisen eri komponentit toteutuivat osittain tutkimuksen kohteena olleessa IT-alan organisaatiossa. Parhaiten toteutuivat vaikutusmahdollisuudet työssä ja heikoimmin identiteettitoimijuus. Tärkeimpinä työssä oppimista edistävinä tekijöinä työntekijät pitivät vaikutusmahdollisuuksia, yksilön halua oppia ja innostusta työstään sekä avointa ja oppimismyönteistä ilmapiiriä. Tärkeimpinä työssä oppimista estävinä tekijöinä pidettiin ajan puutetta, laskutettavan työn priorisointia sekä jossain määrin myös ammatillisen kehittymisen tuen vähäisyyttä ja johtajuutta asiakasprojektityöskentelyssä. Jatkossa olisi tarvetta tutkia ammatillista toimijuutta edistävää työssä oppimista määrällisin tutkimusmenetelmin eri aloilla sekä määritellä käsite laajemmin.
first_indexed 2023-03-22T09:58:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Vilkki, Iida-Lotta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-18T15:05:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-18T15:05:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524732", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49117", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista ty\u00f6ss\u00e4 oppimista ja erityisesti ammatillista\r\ntoimijuutta edist\u00e4v\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimista IT-alan organisaatiossa esiintyy. Tutkimuksessa\r\ntarkasteltiin ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen kohteita ja tapoja. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tavoitteena oli\r\ntunnistaa tekij\u00f6it\u00e4, jotka mahdollistavat tai est\u00e4v\u00e4t ty\u00f6ss\u00e4 oppimista. T\u00e4m\u00e4n laadullisen\r\ntutkimuksen tarkoituksena oli ammatillista toimijuutta edist\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen\r\nkvantitatiivisen mittarin kehittely. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kuuden fokusryhm\u00e4haastattelun\r\navulla. Haastattelua t\u00e4ydensiv\u00e4t lyhyet lomakepohjaiset kyselyt. Haastatteluihin\r\nosallistui yhteens\u00e4 21 ty\u00f6ntekij\u00e4\u00e4, jotka edustivat yrityksen seuraavia ty\u00f6ntekij\u00e4ryhmi\u00e4:\r\ntestaajat, myyj\u00e4t, hallinto- ja tukifunktioiden ty\u00f6ntekij\u00e4t, graafikot, ohjelmistonkehitt\u00e4j\u00e4t\r\nsek\u00e4 asennus- ja installaatioasiantuntijat. Aineisto analysoitiin temaattisella sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\r\n\r\nTutkimustulokset osoittavat, ett\u00e4 IT-alan organisaatiossa tapahtui jatkuvaa\r\noppimista ja kehittymist\u00e4 esimerkiksi omassa ty\u00f6n sis\u00e4ll\u00f6llisess\u00e4 osaamisessa, ty\u00f6k\u00e4yt\u00e4nteiss\u00e4\r\nsek\u00e4 yleisiss\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taidoissa, kuten vuorovaikutustaidoissa. Oppiminen tapahtui\r\neniten ty\u00f6nteon lomassa ja ty\u00f6t\u00e4 tekem\u00e4ll\u00e4. Oppimista tapahtui my\u00f6s sosiaalisessa\r\nkanssak\u00e4ymisess\u00e4. Ammatillista toimijuutta edist\u00e4v\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimisen eri komponentit\r\ntoteutuivat osittain tutkimuksen kohteena olleessa IT-alan organisaatiossa. Parhaiten\r\ntoteutuivat vaikutusmahdollisuudet ty\u00f6ss\u00e4 ja heikoimmin identiteettitoimijuus.\r\nT\u00e4rkeimpin\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimista edist\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 ty\u00f6ntekij\u00e4t pitiv\u00e4t vaikutusmahdollisuuksia,\r\nyksil\u00f6n halua oppia ja innostusta ty\u00f6st\u00e4\u00e4n sek\u00e4 avointa ja oppimismy\u00f6nteist\u00e4\r\nilmapiiri\u00e4. T\u00e4rkeimpin\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimista est\u00e4vin\u00e4 tekij\u00f6in\u00e4 pidettiin ajan puutetta, laskutettavan\r\nty\u00f6n priorisointia sek\u00e4 jossain m\u00e4\u00e4rin my\u00f6s ammatillisen kehittymisen tuen\r\nv\u00e4h\u00e4isyytt\u00e4 ja johtajuutta asiakasprojektity\u00f6skentelyss\u00e4.\r\nJatkossa olisi tarvetta tutkia ammatillista toimijuutta edist\u00e4v\u00e4\u00e4 ty\u00f6ss\u00e4 oppimista\r\nm\u00e4\u00e4r\u00e4llisin tutkimusmenetelmin eri aloilla sek\u00e4 m\u00e4\u00e4ritell\u00e4 k\u00e4site laajemmin.", "language": "", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Iida-Lotta Vilkki (iivivilk) on 2016-03-18 15:05:49.860825. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-18T15:05:50Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603181894.pdf: 919322 bytes, checksum: d67025654f03dc831cc129df3bffd2b2 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 215829f94c06f52352e6fcf3cdaa3518 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-18T15:05:50Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603181894.pdf: 919322 bytes, checksum: d67025654f03dc831cc129df3bffd2b2 (MD5)\nlicense.html: 4832 bytes, checksum: 215829f94c06f52352e6fcf3cdaa3518 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (86 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ammatillista toimijuutta edist\u00e4v\u00e4\u00e4n ty\u00f6ss\u00e4 oppimiseen IT-alalla", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603181894", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-18T15:05:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.collaborator", "value": "business", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "collaborator", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "yvv.contractresearch.initiative", "value": "university", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "initiative", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6ss\u00e4oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietotekniikka-ala", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "professionalismi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49117
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:57Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/62c9a332-eb35-42d6-a4be-38fdad199ef8\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603181894.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vilkki, Iida-Lotta Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla Adult Education Aikuiskasvatus 102 työssäoppiminen tietotekniikka-ala professionalismi toimijuus
title Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla
title_full Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla
title_fullStr Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla
title_full_unstemmed Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla
title_short Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla
title_sort ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen it alalla
title_txtP Ammatillista toimijuutta edistävään työssä oppimiseen IT-alalla
topic Adult Education Aikuiskasvatus 102 työssäoppiminen tietotekniikka-ala professionalismi toimijuus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus professionalismi tietotekniikka-ala toimijuus työssäoppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49117 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603181894
work_keys_str_mv AT vilkkiiidalotta ammatillistatoimijuuttaedistävääntyössäoppimiseenitalalla