Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista

Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen miten opettajan pedagogisissa opinnoissa olevat kokevat uuden ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman: Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto vaikuttavat liikuntaan kasvattamiseen ammatillisessa o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Heikkilä, Anne
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49116
_version_ 1826225775848718336
author Heikkilä, Anne
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Heikkilä, Anne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Heikkilä, Anne Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Heikkilä, Anne
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen miten opettajan pedagogisissa opinnoissa olevat kokevat uuden ammatillisen peruskoulutuksen opetussuunnitelman: Työkyvyn ylläpitäminen, liikunta ja terveystieto vaikuttavat liikuntaan kasvattamiseen ammatillisessa oppilaitoksessa ja opiskelijoiden liikunnallisen elämäntavan edistämiseen. Miten osallistujat kokivat kouluttajan suunnitteleman liikuntakasvatuksen soveltuvan pedagogisiin opintoihin sekä miten he voivat hyödyntää toiminnallisuuden onnistumista omalla alalla? Tutkimuksen kohteena olivat Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun oppijat. Aineisto kerättiin kesällä 2015 ja se sisältää kahdeksan oppijan teemahaastattelut. Tutkimus ilmaisi liikunnan ja terveystiedon tärkeyden opetussuunnitelmissa. Koulussa tulee opettaa työssä tarvittavia taitoja kuten itsestä huolehtimista liikunnan ja terveystiedon keinoin sekä lisätä liikuntatunteja, opastaa oikeisiin työasentoihin ja edistää terveyskäyttäytymistä. Haastatellut opettajat katsoivat, että tulevaisuudessa liikuntatuntien supistus vaikuttaisi koko yhteiskuntaan. Koulussa järjestettävällä liikunnalla koettiin olevan merkitystä liikunnallisen elämäntavan edistämiseen, jolloin liikunnan vähentäminen opetussuunnitelmatasolla huonontaisi yleisesti liikunnallisen elämäntavan edistämistä. Liikunnan integrointi muihin aineisiin voi edistää yleisesti liikkumista. Kouluttajan pitämän koulutuksen koettiin tuovan uusia opetusmetodivaihtoehtoja oppitunteihin sekä soveltuvan ja monipuolistavan teoriapainotteisia opettajan pedagogisia opintoja. Haastatellut opettajat kokivat, että toiminnallisia liikuntaharjoitteita voi hyödyntää omassa työssä oikein käytettynä ja hyvin suunniteltuna sellaisenaan. Niiden avulla voidaan välttää opetuksen kaavamaisuutta ja lisäämään opetuksen mielenkiintoisuutta. Harjoitteiden koettiin herättelevän, pitäen keskittymistä ja mielenkiintoa yllä oppiaineissa, katkaisevan pitkiä luentopätkiä ja ryhmäyttävän opiskelijoita. Avoimien oppimisympäristöjen ja erilaisten apuvälineiden käytön koettiin tuovan mahdollisuuksia oppituntirakenteen uudistamiseen. Lisähuomioina toiminnallisten harjoitteiden koettiin tuovan opettajalle jaksamista omaan työhön, soveltuvan opettajan pedagogisiin opintoihin opetettavien aineiden opetusmetodina ja siihen, ettei itse tarvitse kaikkea keksiä. The purpose of the research was to examine how teachers in their pedagogical studies feel about the reformed teaching curriculum by using a qualitative research method. Maintaining work ability, exercising as well as sports and health education affect sports education and introducing a sporty lifestyle in universities of applied science. How did the participants experience the sports education planned by the educator suited the pedagogical studies? Could they use the functional training methods in their own field of profession? The objects of the research were students in the Oulu University of Applied Sciences Teacher Education. The material was collected in the summer of 2015 and it contains theme interviews of eight students. The research showed the importance of sports and health education in the teaching curriculum. It is important to teach sports and health education skills needed in work at learning institutions and to increase the amount of sports lessons, to guide into right ergonomics and to promote healthy behavior. The interviewed teachers expressed concerns that the possible decrease of sports lessons would affect the whole society. The sports organized at schools are seen to have significant effect on promoting a sporty lifestyle. Thus decreasing sports in the teaching curriculum would generally weaken the efforts to advance a sporty lifestyle. Integrating sports to other areas of study may generally support exercising. The interviewees felt the training lessons by the educator brought new choices of teaching methods to lessons and diversified the theory focused pedagogical studies of a teacher. They thought that wellprepared and rightly used, the functional exercises can be utilized in one's teaching as such, to avoid teaching to become monotonous and help make lessons more interesting. The exercises were felt to help revive, increase concentration and stir up interest in different teaching subjects, helping interrupt too long lectures and to help group development. Open learning environments and use of different aiding equipment were felt to increase opportunities to renew the lessons structure. As additional remarks, the functional exercises were estimated to increase teachers' management of work-wellbeing, to suit the pedagogic studies of different subjects as a teaching method and to reduce teachers' pressures to invent new methods by themselves.
first_indexed 2023-03-22T10:00:38Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Heikkil\u00e4, Anne", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-18T13:07:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-18T13:07:55Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524755", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49116", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella laadullista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en miten\r\nopettajan pedagogisissa opinnoissa olevat kokevat uuden ammatillisen peruskoulutuksen\r\nopetussuunnitelman: Ty\u00f6kyvyn yll\u00e4pit\u00e4minen, liikunta ja terveystieto vaikuttavat liikuntaan\r\nkasvattamiseen ammatillisessa oppilaitoksessa ja opiskelijoiden liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan\r\nedist\u00e4miseen. Miten osallistujat kokivat kouluttajan suunnitteleman liikuntakasvatuksen\r\nsoveltuvan pedagogisiin opintoihin sek\u00e4 miten he voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 toiminnallisuuden\r\nonnistumista omalla alalla? Tutkimuksen kohteena olivat Oulun ammatillisen\r\nopettajakorkeakoulun oppijat. Aineisto ker\u00e4ttiin kes\u00e4ll\u00e4 2015 ja se sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 kahdeksan oppijan\r\nteemahaastattelut.\r\nTutkimus ilmaisi liikunnan ja terveystiedon t\u00e4rkeyden opetussuunnitelmissa. Koulussa tulee\r\nopettaa ty\u00f6ss\u00e4 tarvittavia taitoja kuten itsest\u00e4 huolehtimista liikunnan ja terveystiedon keinoin\r\nsek\u00e4 lis\u00e4t\u00e4 liikuntatunteja, opastaa oikeisiin ty\u00f6asentoihin ja edist\u00e4\u00e4 terveysk\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4.\r\nHaastatellut opettajat katsoivat, ett\u00e4 tulevaisuudessa liikuntatuntien supistus vaikuttaisi koko\r\nyhteiskuntaan. Koulussa j\u00e4rjestett\u00e4v\u00e4ll\u00e4 liikunnalla koettiin olevan merkityst\u00e4 liikunnallisen\r\nel\u00e4m\u00e4ntavan edist\u00e4miseen, jolloin liikunnan v\u00e4hent\u00e4minen opetussuunnitelmatasolla\r\nhuonontaisi yleisesti liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan edist\u00e4mist\u00e4.\r\nLiikunnan integrointi muihin aineisiin voi edist\u00e4\u00e4 yleisesti liikkumista. Kouluttajan pit\u00e4m\u00e4n\r\nkoulutuksen koettiin tuovan uusia opetusmetodivaihtoehtoja oppitunteihin sek\u00e4 soveltuvan ja\r\nmonipuolistavan teoriapainotteisia opettajan pedagogisia opintoja. Haastatellut opettajat\r\nkokivat, ett\u00e4 toiminnallisia liikuntaharjoitteita voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 omassa ty\u00f6ss\u00e4 oikein k\u00e4ytettyn\u00e4\r\nja hyvin suunniteltuna sellaisenaan. Niiden avulla voidaan v\u00e4ltt\u00e4\u00e4 opetuksen kaavamaisuutta ja\r\nlis\u00e4\u00e4m\u00e4\u00e4n opetuksen mielenkiintoisuutta. Harjoitteiden koettiin her\u00e4ttelev\u00e4n, pit\u00e4en\r\nkeskittymist\u00e4 ja mielenkiintoa yll\u00e4 oppiaineissa, katkaisevan pitki\u00e4 luentop\u00e4tki\u00e4 ja\r\nryhm\u00e4ytt\u00e4v\u00e4n opiskelijoita. Avoimien oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen ja erilaisten apuv\u00e4lineiden k\u00e4yt\u00f6n\r\nkoettiin tuovan mahdollisuuksia oppituntirakenteen uudistamiseen. Lis\u00e4huomioina\r\ntoiminnallisten harjoitteiden koettiin tuovan opettajalle jaksamista omaan ty\u00f6h\u00f6n, soveltuvan\r\nopettajan pedagogisiin opintoihin opetettavien aineiden opetusmetodina ja siihen, ettei itse\r\ntarvitse kaikkea keksi\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the research was to examine how teachers in their pedagogical studies feel about\r\nthe reformed teaching curriculum by using a qualitative research method. Maintaining work\r\nability, exercising as well as sports and health education affect sports education and introducing\r\na sporty lifestyle in universities of applied science. How did the participants experience the\r\nsports education planned by the educator suited the pedagogical studies? Could they use the\r\nfunctional training methods in their own field of profession? The objects of the research were\r\nstudents in the Oulu University of Applied Sciences Teacher Education. The material was\r\ncollected in the summer of 2015 and it contains theme interviews of eight students.\r\nThe research showed the importance of sports and health education in the teaching curriculum.\r\nIt is important to teach sports and health education skills needed in work at learning institutions\r\nand to increase the amount of sports lessons, to guide into right ergonomics and to promote\r\nhealthy behavior. The interviewed teachers expressed concerns that the possible decrease of\r\nsports lessons would affect the whole society. The sports organized at schools are seen to have\r\nsignificant effect on promoting a sporty lifestyle. Thus decreasing sports in the teaching\r\ncurriculum would generally weaken the efforts to advance a sporty lifestyle.\r\nIntegrating sports to other areas of study may generally support exercising. The interviewees\r\nfelt the training lessons by the educator brought new choices of teaching methods to lessons\r\nand diversified the theory focused pedagogical studies of a teacher. They thought that wellprepared\r\nand rightly used, the functional exercises can be utilized in one's teaching as such, to\r\navoid teaching to become monotonous and help make lessons more interesting. The exercises\r\nwere felt to help revive, increase concentration and stir up interest in different teaching subjects,\r\nhelping interrupt too long lectures and to help group development. Open learning environments\r\nand use of different aiding equipment were felt to increase opportunities to renew the lessons\r\nstructure. As additional remarks, the functional exercises were estimated to increase teachers'\r\nmanagement of work-wellbeing, to suit the pedagogic studies of different subjects as a teaching\r\nmethod and to reduce teachers' pressures to invent new methods by themselves.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Anne Heikkil\u00e4 (heikanma) on 2016-03-18 13:07:55.521178. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-18T13:07:55Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603181888.pdf: 789534 bytes, checksum: 98386ffd027cbb2a503e9cabc9b56b48 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: 8042e5dafb2e0970caf6602c94c0da8c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-18T13:07:55Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603181888.pdf: 789534 bytes, checksum: 98386ffd027cbb2a503e9cabc9b56b48 (MD5)\r\nlicense.html: 4880 bytes, checksum: 8042e5dafb2e0970caf6602c94c0da8c (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (69 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan ty\u00f6ss\u00e4 : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603181888", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-18T13:07:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntakasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatilliset opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49116
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:07Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8a488dca-d287-486c-86dc-1ee7a9778512\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603181888.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Heikkilä, Anne Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta kasvatus liikuntakasvatus toiminnallisuus ammatilliset opettajat opettajat
title Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista
title_alt Tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista
title_full Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista
title_fullStr Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista
title_full_unstemmed Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista
title_short Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä
title_sort liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä tapaustutkimus oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista
title_sub tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista
title_txtP Liikuntakasvatus ammatillisen opettajan työssä : tapaustutkimus Oulun ammatillisen opettajakorkeakoulun opiskelijoista
topic Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liikunta kasvatus liikuntakasvatus toiminnallisuus ammatilliset opettajat opettajat
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education ammatilliset opettajat kasvatus liikunta liikuntakasvatus opettajat toiminnallisuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49116 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603181888
work_keys_str_mv AT heikkiläanne liikuntakasvatusammatillisenopettajantyössätapaustutkimusoulunammatillisenopettajak