Vanhemmat kiusaajina opettajien subjektiivisia kokemuksia kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteista ja verkkokiusaamisesta

Tutkimus käsittelee kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita ja opettajien subjektiivisia kokemuksia verkkokiusaamisesta vanhempien taholta. Verkkokiusaaminen on sähköisten viestimien välityksellä tapahtuvaa kiusantekoa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaista verkkokiusaamista opettaja...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rytkönen, Hanna-Riina, Viljakainen, Riikka
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49110
Description
Summary:Tutkimus käsittelee kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita ja opettajien subjektiivisia kokemuksia verkkokiusaamisesta vanhempien taholta. Verkkokiusaaminen on sähköisten viestimien välityksellä tapahtuvaa kiusantekoa. Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaista verkkokiusaamista opettajat ovat kokeneet ja mistä kiusaaminen on saanut alkunsa. Aihetta ei ole tutkittu paljon tästä näkökulmasta, mutta se on noussut hyvin ajankohtaiseksi mediassa. Tutkimus toteutettiin laadullisella menetelmällä haastattelemalla kuutta peruskoulun opettajaa pääkaupunkiseudulta, Keski-Suomesta ja Pohjois-Savosta. Tutkimuksen analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi. Tutkimuksen mukaan opettajat kokivat verkkokiusaamista asiattomien Wilma-viestien ja puhelinsoittojen välityksellä. Verkkokiusaaminen esiintyi henkisenä kiusaamisena ja sen muotoja olivat loukkaaminen, syyttely, opettajan ammattitaidon kyseenalaistaminen ja uhkailu. Pienen tutkimusjoukon ja opettajien subjektiivisten kokemuksien tutkimisen myötä emme voi yleistää näitä tuloksia. Ilmiön esiintuonti ja tutkiminen voivat kuitenkin auttaa erityisesti uraansa aloittelevia opettajia. Asiasanat: yhteistyön haasteet, verkkokiusaaminen, perusopetus, opettaja