Yhteenveto: | Tutkimus käsittelee kodin ja koulun välisen yhteistyön haasteita ja opettajien
subjektiivisia kokemuksia verkkokiusaamisesta vanhempien taholta. Verkkokiusaaminen
on sähköisten viestimien välityksellä tapahtuvaa kiusantekoa.
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, millaista verkkokiusaamista opettajat ovat
kokeneet ja mistä kiusaaminen on saanut alkunsa. Aihetta ei ole tutkittu paljon
tästä näkökulmasta, mutta se on noussut hyvin ajankohtaiseksi mediassa. Tutkimus
toteutettiin laadullisella menetelmällä haastattelemalla kuutta peruskoulun
opettajaa pääkaupunkiseudulta, Keski-Suomesta ja Pohjois-Savosta. Tutkimuksen
analyysimenetelmänä oli aineistolähtöinen sisällönanalyysi.
Tutkimuksen mukaan opettajat kokivat verkkokiusaamista asiattomien
Wilma-viestien ja puhelinsoittojen välityksellä. Verkkokiusaaminen esiintyi
henkisenä kiusaamisena ja sen muotoja olivat loukkaaminen, syyttely, opettajan
ammattitaidon kyseenalaistaminen ja uhkailu. Pienen tutkimusjoukon ja opettajien
subjektiivisten kokemuksien tutkimisen myötä emme voi yleistää näitä tuloksia.
Ilmiön esiintuonti ja tutkiminen voivat kuitenkin auttaa erityisesti
uraansa aloittelevia opettajia.
Asiasanat: yhteistyön haasteet, verkkokiusaaminen, perusopetus, opettaja
|