Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että formatiivisella arvioinnilla on positiivisia vaikutuksia opettamiseen ja oppimiseen. Myös tutkiva oppiminen kasvattaa suosiotaan tieteen opetuksessa. Tässä Pro Gradu –tutkielmassa selvitettiin, kuinka informaali ”on-the-fly” formatiivinen arviointi va...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laajala, Ilari
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49109
_version_ 1826225710982758400
author Laajala, Ilari
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Laajala, Ilari Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Laajala, Ilari Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Fysiikan laitos Department of Physics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Laajala, Ilari
datasource_str_mv jyx
description Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että formatiivisella arvioinnilla on positiivisia vaikutuksia opettamiseen ja oppimiseen. Myös tutkiva oppiminen kasvattaa suosiotaan tieteen opetuksessa. Tässä Pro Gradu –tutkielmassa selvitettiin, kuinka informaali ”on-the-fly” formatiivinen arviointi vaihtelee fysiikan eri oppitunnin vaiheissa: opettajajohtoisessa ja tutkivassa oppimisessa. Tutkimuksessa analysoitiin kahden yläkoulun opettajan ja heidän 8. luokkalaisten fysiikan oppitunneilla esiintyneitä ”on-the-fly” (OTF) keskusteluja. Tutkimuksessa esitettiin kolme tutkimuskysymystä: 1) Kuinka OTF-keskustelujen määrä vaihtelee oppitunnin eri vaiheissa, 2) muuttuuko OTF-arviointi laadullisesti oppitunnin eri vaiheissa ja 3) muuttuuko opettajien kysymystyypit OTF-arviointia sisältävissä keskusteluissa oppitunnin eri vaiheissa? ESRU-syklit (Elicit, Student response, Regocnize, Use) ovat opettajien ja oppilaiden keskusteluissa esiintyviä rakenteita ja tällaisten rakenteiden on osoitettu parantavan oppimista. ESRU-syklit toimivat tutkimuksessa formatiivisen arvioinnin laadun mittarina. Opettajien esittämät kysymykset kategorisoitiin suljetuiksi ja avoimiksi. Tutkivan oppimisen tuntivaihe kasvatti OTF-formatiivista arviointia sisältäneiden keskusteluiden määrää, mutta arvioinnin laadun muutoksille ei löydetty yhteisiä tekijöitä eri tuntivaiheissa. Toisella opettajalla havaittiin selkeä muutos kysymyksissä siirryttäessä tutkivan oppimisen tuntivaiheeseen. Tutkiva oppiminen kasvatti suljettujen kysymysten määrää avointen kysymysten kustannuksella.
first_indexed 2024-09-11T08:51:25Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pasi Nieminen", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jouni Viiri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laajala, Ilari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-18T11:11:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-18T11:11:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524741", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49109", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, ett\u00e4 formatiivisella arvioinnilla on positiivisia vaikutuksia opettamiseen ja oppimiseen. My\u00f6s tutkiva oppiminen kasvattaa suosiotaan tieteen opetuksessa. T\u00e4ss\u00e4 Pro Gradu \u2013tutkielmassa selvitettiin, kuinka informaali \u201don-the-fly\u201d formatiivinen arviointi vaihtelee fysiikan eri oppitunnin vaiheissa: opettajajohtoisessa ja tutkivassa oppimisessa. Tutkimuksessa analysoitiin kahden yl\u00e4koulun opettajan ja heid\u00e4n 8. luokkalaisten fysiikan oppitunneilla esiintyneit\u00e4 \u201don-the-fly\u201d (OTF) keskusteluja. Tutkimuksessa esitettiin kolme tutkimuskysymyst\u00e4: 1) Kuinka OTF-keskustelujen m\u00e4\u00e4r\u00e4 vaihtelee oppitunnin eri vaiheissa, 2) muuttuuko OTF-arviointi laadullisesti oppitunnin eri vaiheissa ja 3) muuttuuko opettajien kysymystyypit OTF-arviointia sis\u00e4lt\u00e4viss\u00e4 keskusteluissa oppitunnin eri vaiheissa? ESRU-syklit (Elicit, Student response, Regocnize, Use) ovat opettajien ja oppilaiden keskusteluissa esiintyvi\u00e4 rakenteita ja t\u00e4llaisten rakenteiden on osoitettu parantavan oppimista. ESRU-syklit toimivat tutkimuksessa formatiivisen arvioinnin laadun mittarina. Opettajien esitt\u00e4m\u00e4t kysymykset kategorisoitiin suljetuiksi ja avoimiksi. Tutkivan oppimisen tuntivaihe kasvatti OTF-formatiivista arviointia sis\u00e4lt\u00e4neiden keskusteluiden m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4, mutta arvioinnin laadun muutoksille ei l\u00f6ydetty yhteisi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 eri tuntivaiheissa. Toisella opettajalla havaittiin selke\u00e4 muutos kysymyksiss\u00e4 siirrytt\u00e4ess\u00e4 tutkivan oppimisen tuntivaiheeseen. Tutkiva oppiminen kasvatti suljettujen kysymysten m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 avointen kysymysten kustannuksella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Ilari Laajala (ilhaaala) on 2016-03-18 11:11:52.854331. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-18T11:11:53Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603181885.pdf: 1186011 bytes, checksum: 1462864624043e0e2f4f04cd8a67f955 (MD5)\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: d8634092210f60e9f13b351fd256f8c5 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-18T11:11:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603181885.pdf: 1186011 bytes, checksum: 1462864624043e0e2f4f04cd8a67f955 (MD5)\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: d8634092210f60e9f13b351fd256f8c5 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (57 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "formatiivinen arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ESRU-sykli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603181885", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Fysiikan laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Physics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physics", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-18T11:11:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4021", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fysiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49109
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:39Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c82a7616-a6b9-4877-b041-c8fe67dff67c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603181885.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laajala, Ilari Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa formatiivinen arviointi ESRU-sykli Fysiikka Physics 4021 fysiikka opetus oppitunnit arviointi
title Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa
title_full Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa
title_fullStr Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa
title_full_unstemmed Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa
title_short Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa
title_sort informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa
title_txtP Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa
topic formatiivinen arviointi ESRU-sykli Fysiikka Physics 4021 fysiikka opetus oppitunnit arviointi
topic_facet 4021 ESRU-sykli Fysiikka Physics arviointi formatiivinen arviointi fysiikka opetus oppitunnit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49109 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603181885
work_keys_str_mv AT laajalailari informaaliformatiivinenarviointifysiikanoppituntienerivaiheissa