Informaali formatiivinen arviointi fysiikan oppituntien eri vaiheissa

Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että formatiivisella arvioinnilla on positiivisia vaikutuksia opettamiseen ja oppimiseen. Myös tutkiva oppiminen kasvattaa suosiotaan tieteen opetuksessa. Tässä Pro Gradu –tutkielmassa selvitettiin, kuinka informaali ”on-the-fly” formatiivinen arviointi va...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Laajala, Ilari
Other Authors: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Fysiikan laitos, Department of Physics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49109
Description
Summary:Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että formatiivisella arvioinnilla on positiivisia vaikutuksia opettamiseen ja oppimiseen. Myös tutkiva oppiminen kasvattaa suosiotaan tieteen opetuksessa. Tässä Pro Gradu –tutkielmassa selvitettiin, kuinka informaali ”on-the-fly” formatiivinen arviointi vaihtelee fysiikan eri oppitunnin vaiheissa: opettajajohtoisessa ja tutkivassa oppimisessa. Tutkimuksessa analysoitiin kahden yläkoulun opettajan ja heidän 8. luokkalaisten fysiikan oppitunneilla esiintyneitä ”on-the-fly” (OTF) keskusteluja. Tutkimuksessa esitettiin kolme tutkimuskysymystä: 1) Kuinka OTF-keskustelujen määrä vaihtelee oppitunnin eri vaiheissa, 2) muuttuuko OTF-arviointi laadullisesti oppitunnin eri vaiheissa ja 3) muuttuuko opettajien kysymystyypit OTF-arviointia sisältävissä keskusteluissa oppitunnin eri vaiheissa? ESRU-syklit (Elicit, Student response, Regocnize, Use) ovat opettajien ja oppilaiden keskusteluissa esiintyviä rakenteita ja tällaisten rakenteiden on osoitettu parantavan oppimista. ESRU-syklit toimivat tutkimuksessa formatiivisen arvioinnin laadun mittarina. Opettajien esittämät kysymykset kategorisoitiin suljetuiksi ja avoimiksi. Tutkivan oppimisen tuntivaihe kasvatti OTF-formatiivista arviointia sisältäneiden keskusteluiden määrää, mutta arvioinnin laadun muutoksille ei löydetty yhteisiä tekijöitä eri tuntivaiheissa. Toisella opettajalla havaittiin selkeä muutos kysymyksissä siirryttäessä tutkivan oppimisen tuntivaiheeseen. Tutkiva oppiminen kasvatti suljettujen kysymysten määrää avointen kysymysten kustannuksella.