Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä

Tutkimuksessa tarkastellaan opettajan ja ohjaajan pedagogista ajattelua. Pedagogista ajattelua pidetään opettajan ajattelun ja toiminnan tutkimuksen yhtenä keskeisenä käsitteenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajan pedagoginen ajattelu ja ohjaajan pedagoginen ajattelu rakentuvat...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49085
_version_ 1826225703088029696
author Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan opettajan ja ohjaajan pedagogista ajattelua. Pedagogista ajattelua pidetään opettajan ajattelun ja toiminnan tutkimuksen yhtenä keskeisenä käsitteenä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten opettajan pedagoginen ajattelu ja ohjaajan pedagoginen ajattelu rakentuvat kolmen suomalaisen väitöstutkimuksen pohjalta. Lähtökohtana oli näkemys opettajan ja ohjaajan pedagogisen ajattelun yhteisestä kentästä counpeda-mallin (counselling, pedagogics) pohjalta. Tutkimusaineisto koostuu kolmesta suomalaisesta väitöstutkimuksesta, jotka valittiin harkinnanvaraisella otannalla. Näissä tutkimuksissa on selvitetty toisen asteen ammatillisen koulutuksen eri alojen opettajien pedagogista ajattelua sekä luokanopettajakoulutuksen ohjatussa harjoittelussa olevien opiskelijoiden ja heidän harjoittelun ohjaajiensa ammatillista kehittymistä, johon keskeisesti liittyy pedagoginen ajattelu. Tutkimusmenetelmänä käytettiin teorialähtöistä sisällönanalyysiä ja lähtökohtana oli hermeneuttinen lähestymistapa. Aineisto luokiteltiin tutkimuskysymysten pohjalta. Luokittelun pohjalta aineistosta koottiin tulokset referoiden tutkimuslähteitä. Tulokset jaettiin analyysin pohjalta neljään kokonaisuuteen: 1) ohjauksen ja opetuksen käyttöteoreettinen taso, 2) ohjaus- ja opetusfilosofinen taso, 3) ammatillisen kompetenssin taso sekä 4) kulttuurinen ja yhteiskunnallinen taso. Opettajan ja ohjaajan ammatillinen kehittyminen näyttää nousevan keskeiseksi käsitteeksi näiden neljän kokonaisuuden pohjalta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Laine, Timo.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Taajamo, Matti.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Saarinen, Jaana.", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-16T14:51:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-16T14:51:23Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524508", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49085", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan opettajan ja ohjaajan pedagogista ajattelua. Pedagogista ajattelua pidet\u00e4\u00e4n opettajan ajattelun ja toiminnan tutkimuksen yhten\u00e4 keskeisen\u00e4 k\u00e4sitteen\u00e4. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten opettajan pedagoginen ajattelu ja ohjaajan pedagoginen ajattelu rakentuvat kolmen suomalaisen v\u00e4it\u00f6stutkimuksen pohjalta. L\u00e4ht\u00f6kohtana oli n\u00e4kemys opettajan ja ohjaajan pedagogisen ajattelun yhteisest\u00e4 kent\u00e4st\u00e4 counpeda-mallin (counselling, pedagogics) pohjalta. \nTutkimusaineisto koostuu kolmesta suomalaisesta v\u00e4it\u00f6stutkimuksesta, jotka valittiin harkinnanvaraisella otannalla. N\u00e4iss\u00e4 tutkimuksissa on selvitetty toisen asteen ammatillisen koulutuksen eri alojen opettajien pedagogista ajattelua sek\u00e4 luokanopettajakoulutuksen ohjatussa harjoittelussa olevien opiskelijoiden ja heid\u00e4n harjoittelun ohjaajiensa ammatillista kehittymist\u00e4, johon keskeisesti liittyy pedagoginen ajattelu. Tutkimusmenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 ja l\u00e4ht\u00f6kohtana oli hermeneuttinen l\u00e4hestymistapa. Aineisto luokiteltiin tutkimuskysymysten pohjalta. Luokittelun pohjalta aineistosta koottiin tulokset referoiden tutkimusl\u00e4hteit\u00e4.\nTulokset jaettiin analyysin pohjalta nelj\u00e4\u00e4n kokonaisuuteen: 1) ohjauksen ja opetuksen k\u00e4ytt\u00f6teoreettinen taso, 2) ohjaus- ja opetusfilosofinen taso, 3) ammatillisen kompetenssin taso sek\u00e4 4) kulttuurinen ja yhteiskunnallinen taso. Opettajan ja ohjaajan ammatillinen kehittyminen n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 nousevan keskeiseksi k\u00e4sitteeksi n\u00e4iden nelj\u00e4n kokonaisuuden pohjalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Hanna-Reetta Ranta-Nilkku (haranta) on 2016-03-16 14:51:23.527807. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-16T14:51:23Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603161866.docx: 151882 bytes, checksum: cba8b082761f25b4696d2ac76f2ac007 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 3ae33a47693bbfba9c7632a3e61d68ac (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-16T14:51:23Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603161866.docx: 151882 bytes, checksum: cba8b082761f25b4696d2ac76f2ac007 (MD5)\nlicense.html: 4855 bytes, checksum: 3ae33a47693bbfba9c7632a3e61d68ac (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (64 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagoginen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajan ajattelun tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammatillinen kehittyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymist\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603161866", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-16T14:51:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagoginen ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ajattelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49085
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e7d3f913-048b-4c1b-bf42-e12a91f21dff\/download","text":"URN-NBN-fi-jyu-201603161866.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ranta-Nilkku, Hanna-Reetta Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä pedagoginen ajattelu opettajan ajattelun tutkimus pedagogiikka ohjaus ammatillinen kehittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat ajattelu ammatillinen kehitys
title Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
title_full Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
title_fullStr Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
title_full_unstemmed Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
title_short Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
title_sort opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
title_txtP Opettajan ja ohjaajan pedagoginen ajattelu osana ammatillista kehittymistä
topic pedagoginen ajattelu opettajan ajattelun tutkimus pedagogiikka ohjaus ammatillinen kehittyminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat ajattelu ammatillinen kehitys
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education ajattelu ammatillinen kehittyminen ammatillinen kehitys ohjaus opettajan ajattelun tutkimus opettajat pedagogiikka pedagoginen ajattelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49085 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603161866
work_keys_str_mv AT rantanilkkuhannareetta opettajanjaohjaajanpedagoginenajatteluosanaammatillistakehittymistä