Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus

Saviluoto, Annika. 2015. Kolmiportainen tuki ja opettajien työuupumus. Eri-tyispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 44 s. Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien työuupumuksessa tapahtuvia muutok-sia aikana, jolloin tutkituissa kouluissa siirryttiin kol...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Saviluoto, Annika
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49053
_version_ 1826225718724395008
author Saviluoto, Annika
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Saviluoto, Annika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Saviluoto, Annika Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Saviluoto, Annika
datasource_str_mv jyx
description Saviluoto, Annika. 2015. Kolmiportainen tuki ja opettajien työuupumus. Eri-tyispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyväskylän yliopisto. 44 s. Tässä tutkielmassa tutkittiin opettajien työuupumuksessa tapahtuvia muutok-sia aikana, jolloin tutkituissa kouluissa siirryttiin kolmiportaiseen tukeen. Li-säksi tutkittiin, onko työuupumuksen kehitys erilaista eri sukupuolilla ja opet-tajaryhmillä. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita myös siitä, onko opettajien työuupumuksella yhteyttä siihen, että luokassa on oppilaita, joilla on selvä eri-tyisen tuen tarve. Tutkimusaineisto kerättiin osana ISKE -hanketta. Kyselyyn vastasi perus-koulun opetushenkilöstö. Työuupumusta mitattiin kolmella eri mittauskerralla; vuosina 2010, 2011 ja 2012. Aineisto analysoitiin toistomittausten monimuuttu-jaisen varianssianalyysin avulla. Tulosten perusteella voidaan todeta, ettei kolmiportaiseen tukeen siirty-misellä näytä olevan yhteyttä opettajien työuupumuksen lisääntymiseen. Vuo-sien 2010 ja 2011 välillä työuupumuksen tasossa ei tapahtunut muutosta. Sen sijaan vuosien 2010 ja 2012 välillä työuupumuksen tasossa tapahtui muutosta siten, että työuupumuksen muutoksen suunta oli laskeva. Vuosien 2010 ja 2012 välillä miehet ja naiset erosivat työuupumuksen kes-kimääräisessä tasossa siten, että naisten työuupumus näyttää laskeneen. Vuo-sien 2010 ja 2011 välillä aineenopettajien työuupumus kasvoi ja erityisopettajien laski. Vuosien 2010–2012 välillä kaikkien opettajien työuupumus näytti kuiten-kin kääntyneen laskuun. Työuupumuksessa ei tapahdu erilaista kehitystä myöskään niillä opettajilla, joiden luokassa on oppilaita, joilla on erityisen tuen tarve.
first_indexed 2023-03-22T09:59:51Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Saviluoto, Annika", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-15T13:09:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-15T13:09:41Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524447", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49053", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Saviluoto, Annika. 2015. Kolmiportainen tuki ja opettajien ty\u00f6uupumus. Eri-tyispedagogiikan pro gradu -tutkielma. Kasvatustieteiden laitos. Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto. 44 s.\nT\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa tutkittiin opettajien ty\u00f6uupumuksessa tapahtuvia muutok-sia aikana, jolloin tutkituissa kouluissa siirryttiin kolmiportaiseen tukeen. Li-s\u00e4ksi tutkittiin, onko ty\u00f6uupumuksen kehitys erilaista eri sukupuolilla ja opet-tajaryhmill\u00e4. Tutkimuksessa oltiin kiinnostuneita my\u00f6s siit\u00e4, onko opettajien ty\u00f6uupumuksella yhteytt\u00e4 siihen, ett\u00e4 luokassa on oppilaita, joilla on selv\u00e4 eri-tyisen tuen tarve.\nTutkimusaineisto ker\u00e4ttiin osana ISKE -hanketta. Kyselyyn vastasi perus-koulun opetushenkil\u00f6st\u00f6. Ty\u00f6uupumusta mitattiin kolmella eri mittauskerralla; vuosina 2010, 2011 ja 2012. Aineisto analysoitiin toistomittausten monimuuttu-jaisen varianssianalyysin avulla.\nTulosten perusteella voidaan todeta, ettei kolmiportaiseen tukeen siirty-misell\u00e4 n\u00e4yt\u00e4 olevan yhteytt\u00e4 opettajien ty\u00f6uupumuksen lis\u00e4\u00e4ntymiseen. Vuo-sien 2010 ja 2011 v\u00e4lill\u00e4 ty\u00f6uupumuksen tasossa ei tapahtunut muutosta. Sen sijaan vuosien 2010 ja 2012 v\u00e4lill\u00e4 ty\u00f6uupumuksen tasossa tapahtui muutosta siten, ett\u00e4 ty\u00f6uupumuksen muutoksen suunta oli laskeva.\nVuosien 2010 ja 2012 v\u00e4lill\u00e4 miehet ja naiset erosivat ty\u00f6uupumuksen kes-kim\u00e4\u00e4r\u00e4isess\u00e4 tasossa siten, ett\u00e4 naisten ty\u00f6uupumus n\u00e4ytt\u00e4\u00e4 laskeneen. Vuo-sien 2010 ja 2011 v\u00e4lill\u00e4 aineenopettajien ty\u00f6uupumus kasvoi ja erityisopettajien laski. Vuosien 2010\u20132012 v\u00e4lill\u00e4 kaikkien opettajien ty\u00f6uupumus n\u00e4ytti kuiten-kin k\u00e4\u00e4ntyneen laskuun. Ty\u00f6uupumuksessa ei tapahdu erilaista kehityst\u00e4 my\u00f6sk\u00e4\u00e4n niill\u00e4 opettajilla, joiden luokassa on oppilaita, joilla on erityisen tuen tarve.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Annika Saviluoto (anhasavi) on 2016-03-15 13:09:41.317112. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-15T13:09:41Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603151847.pdf: 663347 bytes, checksum: 5a6c7921df6d8cd53847d57655109cf2 (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: c4dd2d75f1913a90c09788cb0b84b510 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-15T13:09:41Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603151847.pdf: 663347 bytes, checksum: 5a6c7921df6d8cd53847d57655109cf2 (MD5)\nlicense.html: 4822 bytes, checksum: c4dd2d75f1913a90c09788cb0b84b510 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (44 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opettajien ty\u00f6uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien ty\u00f6uupumus", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603151847", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-15T13:09:42Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kolmiportainen tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49053
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:44Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e1ce02ec-9a24-4875-8851-4319b6c4745c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603151847.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saviluoto, Annika Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus kolmiportainen tuki opettajien työuupumus Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat uupumus
title Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus
title_full Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus
title_fullStr Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus
title_full_unstemmed Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus
title_short Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus
title_sort kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus
title_txtP Kolmiportaiseen tukeen siirtyminen ja opettajien työuupumus
topic kolmiportainen tuki opettajien työuupumus Erityispedagogiikka Special Education 101 opettajat uupumus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education kolmiportainen tuki opettajat opettajien työuupumus uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49053 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603151847
work_keys_str_mv AT saviluotoannika kolmiportaiseentukeensiirtyminenjaopettajientyöuupumus