Data-interface productization in SaaS-environment, Case study

Asiakasprojektien tehokas läpivienti on huomattavan tärkeää ohjelmistoliiketoiminnassa, joten myös kaikkien ohjelmistotuotteen osa-alueiden tulisi olla toteutettavissa toistettavilla prosesseilla ja niitä tulisi voida lähestyä samasta näkökulmasta projektista riippumatta. Tämän työn tarkoitus oli ke...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Lehtonen, Sami
Muut tekijät: Faculty of Information Technology, Informaatioteknologian tiedekunta, Tietojenkäsittelytieteiden laitos, Department of Computer Science and Information Systems, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2015
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49039
Kuvaus
Yhteenveto:Asiakasprojektien tehokas läpivienti on huomattavan tärkeää ohjelmistoliiketoiminnassa, joten myös kaikkien ohjelmistotuotteen osa-alueiden tulisi olla toteutettavissa toistettavilla prosesseilla ja niitä tulisi voida lähestyä samasta näkökulmasta projektista riippumatta. Tämän työn tarkoitus oli kerätä tietoa aikaisempien tutkimusten avulla tuotteistamisesta ja data-liittymistä, erityisesti SaaS-mallin kontekstissa. Tiedonkeruun lisäksi tutkittiin data-liittymien tuotteistamista konstruktiivisen tapaustutkimuksen avulla. Kirjallisuuskatsauksessa aiheen pääteemat käytiin läpi selittäen käsitteistöä ja antamalla käytännönläheisempiä esimerkkejä käsitteiden tiimoilta. Data-liittymille annettiin sopiva määritelmä yhdistelemällä aikaisempaa tutkimusta ja tämän tutkimuksen erityispiirteitä. Kolmesta pääteemasta tuotteistamista käsiteltiin läpikotaisimmin, antaen esimerkkejä tuotteistamisen prosessin mahdollisista haasteista ja käymällä tuotteistamisen mittauksen keinoja läpi. SaaS-mallin määritelmä käytiin lyhyesti läpi, minkä yhteydessä esiteltiin myös mahdollisia mallin erityispiirteitä jotka voivat vaikuttaa tuotteistamiseen verrattuna perinteisempiin ohjelmistoratkaisuihin. Kävi ilmi että niin tuotteistuksen, kuin myös data-liittymien kohdalla, termien määrittely on tiukasti sidoksissa kulloiseenkin kontekstiin ja organisaation piirteisiin. Kirjallisuuteen peilaten toteutettiin konstruktiivinen tapaustutkimus, jossa arvioitiin kohdeorganisaation ohjelmistotuotteen data-liittymiä tuotteistuksen käsitteen tiimoilta. Suurimmat ongelmat tuotteistamisessa löydettiin dataliittymien implementoinnista ja siihen liittyvien prosessien määrittelystä organisaation sisältä, sekä kuinka eri vastuut ja toiminnot tulisi priorisoida ja jakaa projektitekemisen aikana. Tämän tueksi tutkimuksen tuloksena luotiin malli jonka tarkoituksena on tukea päätöksentekoa implementointiprosessin aikana. Malli keskittyy ETL – metodologian mukaiseen vastuujaotteluun ja niihin liittyvien toimintojen jakamiseen asiakasprojektin osapuolten kesken. Efficient execution of customer projects is important in software business, thus making it necessary that all the sections of a software product can be produced with repeatable processes and approached similarly from project to another. The purpose of this study was to derive information from previous research literature on the subject of productization of data interfaces, especially in SaaSenvironment. Additionally the productization of data interfaces was investigated through a case study. In the literature review all the major themes were discussed, explaining the terms and giving a bit more insight on the theoretical background. Data interfaces was given the fitting definition according to the previous research and by combining the literature with the context of this study. Out of the three main themes, productization was investigated more thoroughly with some challenges and means for measuring the productization process presented. The definition of SaaS –model was briefly introduced and the special characteristics compared to more traditional software product identified. It was found out that both the definitions for data interfaces, as well as productization, can be debatable and seem to rely firmly on the context and domain in which they are used. Reflecting on the literature, a constructive case study was conducted, where the productization of the case company’s data interfaces was investigated. The major problems related to productization were found from the implementation of data interfaces and processes related inside the organization, along with how different responsibilities and functions should be prioritized and distributed during project work. In order to support this process a model was created in the research to support the decision making in the process of implementation. The model is focused on the distribution of responsibilities according to the ETL –methodology, along with the distribution of varying functions between different parties contributing to the customer project.