Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet

Matematiikan taitojen, matemaattisen tehtäväorientaation ja matemaattisen mi- näkäsityksen välisiä yhteyksiä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimmäkseen yläkouluikäisiin tai vanhempiin opiskelijoihin. Siksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmasluokkalaisten matematiikan...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Koistinen, Sanna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49023
_version_ 1828193103964536832
author Koistinen, Sanna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Koistinen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Koistinen, Sanna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Koistinen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Matematiikan taitojen, matemaattisen tehtäväorientaation ja matemaattisen mi- näkäsityksen välisiä yhteyksiä on tutkittu vähän ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimmäkseen yläkouluikäisiin tai vanhempiin opiskelijoihin. Siksi tässä tutkimuksessa tarkasteltiin kolmasluokkalaisten matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen välisiä yhteyksiä. Myös sukupuolten vä- liset erot otettiin huomioon. Tutkimuksessa 144 kolmasluokkalaisen oppilaan normiperustaisella testillä mitattuja matematiikan taitoja sekä itsearvioinneilla arvioituja tehtäväorientaatiota ja minäkäsitystä analysoitiin yksisuuntaisen va- rianssianalyysin, korrelaatiokertoimien, riippumattomien otosten t-testin ja hie- rarkkisen regressioanalyysin avulla. Tulokset osoittivat, että matematiikan taidoiltaan hyvät oppilaat olivat tehtäväorientoituneempia kuin matematiikan taidoiltaan heikot oppilaat. Vah- va matemaattinen tehtäväorientaatio selitti heikkoa matemaattista minäkäsitys- tä ja toisaalta vahva matemaattinen minäkäsitys heikkoa matemaattista tehtä- väorientaatiota. Kolmasluokkalaisten tyttöjen ja poikien matematiikan taidoissa ja matemaattisessa tehtäväorientaatiossa ei ollut eroja, mutta tytöillä oli vah- vempi matemaattinen minäkäsitys kuin pojilla. Sukupuoli ei ollut yhteydessä matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen välisiin yhteyk- siin. Tulosten perusteella opettajia voidaan suositella ohjaamaan oppilaitaan tehtäväorientoituneisuuteen, koska vahva tehtäväorientoituneisuus on yhtey- dessä hyviin matematiikan taitoihin. Toisaalta vahva tehtäväorientoituneisuus näyttäisi heikentävän oppilaan matemaattista minäkäsitystä, mikä saattaa selit- tyä sosiaalisella vertailulla. Jatkossa sosiaalisen vertailun välillistä vaikutusta onkin syytä edelleen tutkia myös tämän tutkimuksen kaltaisilla asetelmilla.
first_indexed 2023-03-22T09:57:29Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Bj\u00f6rn, Piia", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koistinen, Sanna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-07T11:06:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-07T11:06:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524274", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49023", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Matematiikan taitojen, matemaattisen teht\u00e4v\u00e4orientaation ja matemaattisen mi- n\u00e4k\u00e4sityksen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4 on tutkittu v\u00e4h\u00e4n ja aiemmat tutkimukset ovat keskittyneet enimm\u00e4kseen yl\u00e4kouluik\u00e4isiin tai vanhempiin opiskelijoihin. Siksi t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin kolmasluokkalaisten matematiikan taitojen, teht\u00e4v\u00e4orientaation ja min\u00e4k\u00e4sityksen v\u00e4lisi\u00e4 yhteyksi\u00e4. My\u00f6s sukupuolten v\u00e4- liset erot otettiin huomioon. Tutkimuksessa 144 kolmasluokkalaisen oppilaan normiperustaisella testill\u00e4 mitattuja matematiikan taitoja sek\u00e4 itsearvioinneilla arvioituja teht\u00e4v\u00e4orientaatiota ja min\u00e4k\u00e4sityst\u00e4 analysoitiin yksisuuntaisen va- rianssianalyysin, korrelaatiokertoimien, riippumattomien otosten t-testin ja hie- rarkkisen regressioanalyysin avulla.\nTulokset osoittivat, ett\u00e4 matematiikan taidoiltaan hyv\u00e4t oppilaat olivat teht\u00e4v\u00e4orientoituneempia kuin matematiikan taidoiltaan heikot oppilaat. Vah- va matemaattinen teht\u00e4v\u00e4orientaatio selitti heikkoa matemaattista min\u00e4k\u00e4sitys- t\u00e4 ja toisaalta vahva matemaattinen min\u00e4k\u00e4sitys heikkoa matemaattista teht\u00e4- v\u00e4orientaatiota. Kolmasluokkalaisten tytt\u00f6jen ja poikien matematiikan taidoissa ja matemaattisessa teht\u00e4v\u00e4orientaatiossa ei ollut eroja, mutta tyt\u00f6ill\u00e4 oli vah- vempi matemaattinen min\u00e4k\u00e4sitys kuin pojilla. Sukupuoli ei ollut yhteydess\u00e4 matematiikan taitojen, teht\u00e4v\u00e4orientaation ja min\u00e4k\u00e4sityksen v\u00e4lisiin yhteyk- siin.\nTulosten perusteella opettajia voidaan suositella ohjaamaan oppilaitaan teht\u00e4v\u00e4orientoituneisuuteen, koska vahva teht\u00e4v\u00e4orientoituneisuus on yhtey- dess\u00e4 hyviin matematiikan taitoihin. Toisaalta vahva teht\u00e4v\u00e4orientoituneisuus n\u00e4ytt\u00e4isi heikent\u00e4v\u00e4n oppilaan matemaattista min\u00e4k\u00e4sityst\u00e4, mik\u00e4 saattaa selit- ty\u00e4 sosiaalisella vertailulla. Jatkossa sosiaalisen vertailun v\u00e4lillist\u00e4 vaikutusta onkin syyt\u00e4 edelleen tutkia my\u00f6s t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen kaltaisilla asetelmilla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sanna Koistinen (koissann) on 2016-03-07 11:06:19.552875. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-07T11:06:19Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603071781.pdf: 352662 bytes, checksum: 1cce180c7065fa563ba1f168c24a2db8 (MD5)\nlicense.html: 1183 bytes, checksum: dbb84bb3bae90354f1563e23483f4ee0 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-07T11:06:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603071781.pdf: 352662 bytes, checksum: 1cce180c7065fa563ba1f168c24a2db8 (MD5)\nlicense.html: 1183 bytes, checksum: dbb84bb3bae90354f1563e23483f4ee0 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (40 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kolmasluokkalaiset oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattinen teht\u00e4v\u00e4orientaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "matemaattinen min\u00e4k\u00e4sitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "hierarkkinen regressioanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, teht\u00e4v\u00e4orientaation ja min\u00e4k\u00e4sityksen v\u00e4liset yhteydet", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603071781", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-07T11:06:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matematiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "matemaattiset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49023
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:10Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koistinen, Sanna Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet kolmasluokkalaiset oppilaat matematiikka matemaattinen tehtäväorientaatio matemaattinen minäkäsitys hierarkkinen regressioanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat matemaattiset taidot minäkuva
title Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
title_full Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
title_fullStr Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
title_full_unstemmed Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
title_short Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
title_sort kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
title_txtP Kolmasluokkalaisten oppilaiden matematiikan taitojen, tehtäväorientaation ja minäkäsityksen väliset yhteydet
topic kolmasluokkalaiset oppilaat matematiikka matemaattinen tehtäväorientaatio matemaattinen minäkäsitys hierarkkinen regressioanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 oppilaat matemaattiset taidot minäkuva
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education hierarkkinen regressioanalyysi kolmasluokkalaiset oppilaat matemaattinen minäkäsitys matemaattinen tehtäväorientaatio matemaattiset taidot matematiikka minäkuva oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49023 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603071781
work_keys_str_mv AT koistinensanna kolmasluokkalaistenoppilaidenmatematiikantaitojentehtäväorientaationjaminäkäsityk