Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua

Lukuvuonna 2016 / 2017 käyttöön otettavan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden myötä kemian opetuksen tulee muuttua tutkimuksellisemmaksi ja toiminnalliseksi. Eräs avain tämän tavoitteen saavuttamiseen on tutkivan oppimisen menetelmä. Tässä tutkielmassa selvitettiin tutkivan oppimisen mahdo...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Salo, Sakari
Muut tekijät: Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta, Faculty of Sciences, Kemian laitos, Department of Chemistry, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49007
_version_ 1828193103961391104
author Salo, Sakari
author2 Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Salo, Sakari Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Salo, Sakari Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta Faculty of Sciences Kemian laitos Department of Chemistry University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Salo, Sakari
datasource_str_mv jyx
description Lukuvuonna 2016 / 2017 käyttöön otettavan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden myötä kemian opetuksen tulee muuttua tutkimuksellisemmaksi ja toiminnalliseksi. Eräs avain tämän tavoitteen saavuttamiseen on tutkivan oppimisen menetelmä. Tässä tutkielmassa selvitettiin tutkivan oppimisen mahdollisuuksia tukea oppilaan oppimista ja opiskelua kemian opetuksessa. Menetelmään perehdyttiin myös käytännössä sen soveltamisessa koettujen haasteiden ja arvioinnin näkökulmista. Tutkiva oppiminen jaetaan yleisesti neljään tasoon (vahvistaminen, jäsennelty, ohjattu ja avoin tutkiva oppiminen) sen mukaan miten paljon opetuksessa sovelletaan tutkimuksellisuutta osana perinteisempiä metodeja. Kirjallisuudesta kävi ilmi, että erityisesti tutkivan oppimisen ylemmät tasot (ohjattu ja avoin tutkiva oppiminen) olivat potentiaalisempia kehittämään oppilasta oppijana sekä motivoimaan opiskeluun. Lisäksi havaittiin, että kaikilla tasoilla oppilaiden viihtyminen opetuksessa paranee merkittävästi. Tutkielman osana toteutettiin haastattelututkimus kuudelle yläkoulun oppilaalle ja yhdelle opettajalle. Tutkimuksen tarkoituksena oli edelleen kartoittaa tutkivan oppimisen mahdollisuuksia kehittää oppilasta oppijana sekä kohottaa oppilaan motivaatiota ja viihtymistä opetuksessa. Lisäksi haettiin lisää näkemyksiä menetelmän käytännön soveltamiseen. Tässä osassa etsittiin myös eroja tutkivan oppimisen eri tasojen välillä. Tehtyjen havaintojen perusteella oppilaat kokivat viihtyvänsä opetuksessa hyvin kaikilla tutkivan oppimisen tasoilla. Muuten alempien tasojen (vahvistamien ja jäsennelty tutkiva oppiminen) mahdollisuudet oppilaan oppimisen ja opiskelun tukemisessa olivat rajalliset verrattuna ylempiin tasoihin. Tutkimuksen aineistoon pohjaten ohjattu ja avoin tutkiva oppiminen onnistui erityisesti kehittämään oppilaita opitun ymmärtämisessä ja kohottamaan heidän motivaatiotaan. Menetelmän käytännön soveltaminen osoittautui haastavaksi, etenkin ylemmillä tasoilla, joilla haasteita kohdattiin enemmän verrattuna alempiin tasoihin. Kuitenkin jo olemassa olevat opetuksen arviointikriteerit sopivat tutkivan oppimisen arviointiin painottamalla oppilaan tuotosten arviointia ja jatkuvaa havainnointia, mikä voi puolestaan helpottaa menetelmän soveltamista käytännössä.
first_indexed 2023-03-22T09:59:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jouni V\u00e4lisaari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Salo, Sakari", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-02T20:27:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-02T20:27:51Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1523589", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49007", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukuvuonna 2016 / 2017 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6n otettavan perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden my\u00f6t\u00e4 kemian opetuksen tulee muuttua tutkimuksellisemmaksi ja toiminnalliseksi. Er\u00e4s avain t\u00e4m\u00e4n tavoitteen saavuttamiseen on tutkivan oppimisen menetelm\u00e4. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitettiin tutkivan oppimisen mahdollisuuksia tukea oppilaan oppimista ja opiskelua kemian opetuksessa. Menetelm\u00e4\u00e4n perehdyttiin my\u00f6s k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4 sen soveltamisessa koettujen haasteiden ja arvioinnin n\u00e4k\u00f6kulmista.\r\n\r\nTutkiva oppiminen jaetaan yleisesti nelj\u00e4\u00e4n tasoon (vahvistaminen, j\u00e4sennelty, ohjattu ja avoin tutkiva oppiminen) sen mukaan miten paljon opetuksessa sovelletaan tutkimuksellisuutta osana perinteisempi\u00e4 metodeja. Kirjallisuudesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 erityisesti tutkivan oppimisen ylemm\u00e4t tasot (ohjattu ja avoin tutkiva oppiminen) olivat potentiaalisempia kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilasta oppijana sek\u00e4 motivoimaan opiskeluun. Lis\u00e4ksi havaittiin, ett\u00e4 kaikilla tasoilla oppilaiden viihtyminen opetuksessa paranee merkitt\u00e4v\u00e4sti.\r\n\r\nTutkielman osana toteutettiin haastattelututkimus kuudelle yl\u00e4koulun oppilaalle ja yhdelle opettajalle. Tutkimuksen tarkoituksena oli edelleen kartoittaa tutkivan oppimisen mahdollisuuksia kehitt\u00e4\u00e4 oppilasta oppijana sek\u00e4 kohottaa oppilaan motivaatiota ja viihtymist\u00e4 opetuksessa. Lis\u00e4ksi haettiin lis\u00e4\u00e4 n\u00e4kemyksi\u00e4 menetelm\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n soveltamiseen. T\u00e4ss\u00e4 osassa etsittiin my\u00f6s eroja tutkivan oppimisen eri tasojen v\u00e4lill\u00e4. \r\n\r\nTehtyjen havaintojen perusteella oppilaat kokivat viihtyv\u00e4ns\u00e4 opetuksessa hyvin kaikilla tutkivan oppimisen tasoilla. Muuten alempien tasojen (vahvistamien ja j\u00e4sennelty tutkiva oppiminen) mahdollisuudet oppilaan oppimisen ja opiskelun tukemisessa olivat rajalliset verrattuna ylempiin tasoihin. Tutkimuksen aineistoon pohjaten ohjattu ja avoin tutkiva oppiminen onnistui erityisesti kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppilaita opitun ymm\u00e4rt\u00e4misess\u00e4 ja kohottamaan heid\u00e4n motivaatiotaan. Menetelm\u00e4n k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n soveltaminen osoittautui haastavaksi, etenkin ylemmill\u00e4 tasoilla, joilla haasteita kohdattiin enemm\u00e4n verrattuna alempiin tasoihin. Kuitenkin jo olemassa olevat opetuksen arviointikriteerit sopivat tutkivan oppimisen arviointiin painottamalla oppilaan tuotosten arviointia ja jatkuvaa havainnointia, mik\u00e4 voi puolestaan helpottaa menetelm\u00e4n soveltamista k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sakari Salo (juhsaksa) on 2016-03-02 20:27:51.008520. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-02T20:27:51Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603021762.pdf: 958615 bytes, checksum: 5799e323f06c18d32d08ab18a6c6e142 (MD5)\r\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: 089ef73105be8ff8910dccbb9f36b88a (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-02T20:27:51Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603021762.pdf: 958615 bytes, checksum: 5799e323f06c18d32d08ab18a6c6e142 (MD5)\r\nlicense.html: 4834 bytes, checksum: 089ef73105be8ff8910dccbb9f36b88a (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (107 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603021762", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Matemaattis-luonnontieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kemian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Chemistry", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kemian opettajankoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher education programme in Chemistry", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-02T20:27:52Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "4034", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tutkiva oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49007
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:02:17Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ec64bcd4-84a3-4f49-8155-fd18aca6e6cf\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603021762.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Salo, Sakari Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 tutkiva oppiminen oppiminen opetusmenetelmät oppilaat
title Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua
title_full Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua
title_fullStr Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua
title_full_unstemmed Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua
title_short Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa
title_sort tutkiva oppiminen kemian opetuksessa mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua
title_sub mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua
title_txtP Tutkiva oppiminen kemian opetuksessa : mahdollisuudet tukea oppimista ja opiskelua
topic Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry 4034 tutkiva oppiminen oppiminen opetusmenetelmät oppilaat
topic_facet 4034 Kemian opettajankoulutus Teacher education programme in Chemistry opetusmenetelmät oppilaat oppiminen tutkiva oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49007 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603021762
work_keys_str_mv AT salosakari tutkivaoppiminenkemianopetuksessamahdollisuudettukeaoppimistajaopiskelua