Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå en fallstudie

Opettajan antamalla palautteella on keskeinen rooli opetuksessa, sillä sen avulla oppilas saa tietää, miten hän etenee omassa oppimisprosessissansa. Lisäksi palautteella on vaikutus oppilaan motivaatioon ja itsetuntoon. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukiolaiset haluavat saada s...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Mäkipää, Toni
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:swe
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49003
_version_ 1828193103955099648
author Mäkipää, Toni
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Mäkipää, Toni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Mäkipää, Toni Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Mäkipää, Toni
datasource_str_mv jyx
description Opettajan antamalla palautteella on keskeinen rooli opetuksessa, sillä sen avulla oppilas saa tietää, miten hän etenee omassa oppimisprosessissansa. Lisäksi palautteella on vaikutus oppilaan motivaatioon ja itsetuntoon. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukiolaiset haluavat saada suullista ja kirjallista palautetta ruotsin ja englannin opetuksessa. Tarkastelin myös, miten opettajat antavat palautetta oppilaillensa ja onko kielten välissä havaittavissa mitään eroja. Tutkimusaineistoni muodostui 45 lukiolaisesta ja kahdesta opettajasta. Observoin kolme tuntia ruotsin opetusta ja kolme tuntia englannin opetusta, minkä jälkeen sekä lukiolaiset että opettajat vastasivat kyselyyn. Aineisto on kerätty joulukuussa 2015. Tulosten mukaan oppilaat arvostavat henkilökohtaista palautetta. Esimerkiksi aine voitaisiin käydä suullisesti läpi. Lisäksi oppilaat pyrkivät oikeakielisyyteen opinnoissaan, ja he haluavat saada tietää virheensä palautteen avulla. Täten oppilailla vaikuttaa olevan ulkoinen motivaatio palautteen saamiseen. Suuri enemmistö haluaa myös, että opettaja korjaa virheet sekä suullisissa että kirjallisissa tuotoksissa. Suurin osa opettajien antamasta suullisesta palautteesta koostuu kehuista ja oppilaiden virheiden suorasta korjaamisesta. Kirjallisessa palautteessa puolestaan kiinnitetään huomiota esimerkiksi kielioppiin, sisältöön ja kehitykseen. Kielten välillä oli havaittavissa myös eroja, sillä esimerkiksi englannin opetuksessa annetaan vähemmän suullista ja kirjallista palautetta kuin ruotsin opetuksessa. Tutkimuksen tuloksia ei voida yleistää, sillä kyseessä oli tapaustutkimus. Silti tulokset antavat arvokasta tietoa sekä nykyisille että tuleville kieltenopettajille. Tulevissa tutkimuksissa suullista ja kirjallista palautetta voisi tarkastella laajemmalla osanottajamäärällä. Lisäksi olen keskittynyt tässä tutkimuksessa ainoastaan opettajan antamaan palautteeseen. Täten toinen näkökulma palautteeseen voisi olla oppilaiden toisilleen antama palaute ja sen vaikutus kehitykseen ja oppimiseen.
first_indexed 2023-03-22T09:59:46Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ylikiiskil\u00e4, Antti", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "M\u00e4ntyl\u00e4, Katja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "M\u00e4kip\u00e4\u00e4, Toni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-02T14:19:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-02T14:19:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1523587", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49003", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Opettajan antamalla palautteella on keskeinen rooli opetuksessa, sill\u00e4 sen avulla oppilas saa tiet\u00e4\u00e4, miten h\u00e4n etenee omassa oppimisprosessissansa. Lis\u00e4ksi palautteella on vaikutus oppilaan motivaatioon ja itsetuntoon. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena oli\r\nselvitt\u00e4\u00e4, miten lukiolaiset haluavat saada suullista ja kirjallista palautetta ruotsin ja englannin opetuksessa. Tarkastelin my\u00f6s, miten opettajat antavat palautetta oppilaillensa ja onko kielten v\u00e4liss\u00e4 havaittavissa mit\u00e4\u00e4n eroja. Tutkimusaineistoni muodostui 45 lukiolaisesta ja kahdesta opettajasta. Observoin kolme tuntia ruotsin opetusta ja kolme tuntia englannin opetusta, mink\u00e4 j\u00e4lkeen sek\u00e4 lukiolaiset ett\u00e4 opettajat vastasivat kyselyyn. Aineisto on ker\u00e4tty joulukuussa 2015.\r\n\r\nTulosten mukaan oppilaat arvostavat henkil\u00f6kohtaista palautetta. Esimerkiksi aine\r\nvoitaisiin k\u00e4yd\u00e4 suullisesti l\u00e4pi. Lis\u00e4ksi oppilaat pyrkiv\u00e4t oikeakielisyyteen opinnoissaan, ja he haluavat saada tiet\u00e4\u00e4 virheens\u00e4 palautteen avulla. T\u00e4ten oppilailla vaikuttaa olevan ulkoinen motivaatio palautteen saamiseen. Suuri enemmist\u00f6 haluaa my\u00f6s, ett\u00e4 opettaja korjaa virheet sek\u00e4 suullisissa ett\u00e4 kirjallisissa tuotoksissa. Suurin osa opettajien antamasta suullisesta palautteesta koostuu kehuista ja oppilaiden virheiden suorasta korjaamisesta. Kirjallisessa palautteessa puolestaan kiinnitet\u00e4\u00e4n huomiota esimerkiksi kielioppiin, sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n ja kehitykseen. Kielten v\u00e4lill\u00e4 oli havaittavissa my\u00f6s eroja, sill\u00e4 esimerkiksi englannin opetuksessa annetaan v\u00e4hemm\u00e4n suullista ja kirjallista palautetta kuin ruotsin opetuksessa.\r\n\r\nTutkimuksen tuloksia ei voida yleist\u00e4\u00e4, sill\u00e4 kyseess\u00e4 oli tapaustutkimus. Silti tulokset antavat arvokasta tietoa sek\u00e4 nykyisille ett\u00e4 tuleville kieltenopettajille. Tulevissa tutkimuksissa suullista ja kirjallista palautetta voisi tarkastella laajemmalla osanottajam\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4. Lis\u00e4ksi olen keskittynyt t\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa ainoastaan opettajan antamaan palautteeseen. T\u00e4ten toinen n\u00e4k\u00f6kulma palautteeseen voisi olla oppilaiden toisilleen antama palaute ja sen vaikutus kehitykseen ja oppimiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Toni M\u00e4kip\u00e4\u00e4 (tokamaki) on 2016-03-02 14:19:36.835466. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-02T14:19:37Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603021758.pdf: 363463 bytes, checksum: a4643e60d86b4a7646049d505bccf0df (MD5)\r\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: 7707a33db98edb8d8db2f1b5b2f3121e (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-02T14:19:37Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201603021758.pdf: 363463 bytes, checksum: a4643e60d86b4a7646049d505bccf0df (MD5)\r\nlicense.html: 4825 bytes, checksum: 7707a33db98edb8d8db2f1b5b2f3121e (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (127 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "muntlig feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "skriftlig feedback", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "\u00e5terkoppling", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "svenska", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "engelska", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gymnasium", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "spr\u00e5kundervisning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fallstudie", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kvantitativ unders\u00f6kning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kvalitativ unders\u00f6kning", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "enk\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "observation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Muntlig och skriftlig feedback p\u00e5 gymnasieniv\u00e5 : en fallstudie", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603021758", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Tapaustutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-02T14:19:37Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49003
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:18Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bbdb42d7-62e6-4b74-ac40-9945989c97e6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201603021758.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Mäkipää, Toni Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie muntlig feedback skriftlig feedback återkoppling svenska engelska gymnasium språkundervisning fallstudie kvantitativ undersökning kvalitativ undersökning enkät observation Ruotsin kieli Swedish Tapaustutkimus 306 palaute lukio lukiolaiset ruotsin kieli englannin kieli
title Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie
title_full Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie
title_fullStr Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie
title_full_unstemmed Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie
title_short Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå
title_sort muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå en fallstudie
title_sub en fallstudie
title_txtP Muntlig och skriftlig feedback på gymnasienivå : en fallstudie
topic muntlig feedback skriftlig feedback återkoppling svenska engelska gymnasium språkundervisning fallstudie kvantitativ undersökning kvalitativ undersökning enkät observation Ruotsin kieli Swedish Tapaustutkimus 306 palaute lukio lukiolaiset ruotsin kieli englannin kieli
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish Tapaustutkimus engelska englannin kieli enkät fallstudie gymnasium kvalitativ undersökning kvantitativ undersökning lukio lukiolaiset muntlig feedback observation palaute ruotsin kieli skriftlig feedback språkundervisning svenska återkoppling
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49003 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603021758
work_keys_str_mv AT mäkipäätoni muntligochskriftligfeedbackpågymnasienivåenfallstudie