Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä

Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirrytt...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ylinen, Karoliina
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49000
_version_ 1826225725665968128
author Ylinen, Karoliina
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ylinen, Karoliina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ylinen, Karoliina Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ylinen, Karoliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, lämpimyyden, vanhempien tietämyksen, nuoren kanssa keskustelemisen sekä kotitehtävissä auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksiä nuorten sisään- ja ulospäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen alakoulusta yläkouluun siirryttäessä. Tutkimus on osa laajempaa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa oppilaita on tutkittu esikoulusta yhdeksännelle luokalle. Aineisto on kerätty keväällä 2013 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla, jolloin kyselyihin vastasi 922 oppilasta ja 508 vanhempaa, ja keväällä 2014 oppilaiden ollessa seitsemännellä luokalla, jolloin 860 oppilasta ja 428 vanhempaa antoivat vastauksensa. Vanhemmat arvioivat tukeaan ja nuoret omaa sisään- ja ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistään itsearviointilomakkeita täyttämällä. Parittaisten t-testien tuloksista vanhempien tuen havaittiin vähentyvän ja nuorten ongelmakäyttäytymisen lisääntyvän yläkouluun siirryttäessä. Hierarkkisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, että vanhempien tuella oli merkitystä erityisesti nuorten ulospäinsuuntautuvan ongelmakäyttäytymisen kannalta. Tuen osa-alueista lämpimyys, vanhempien tietämys ja nuoren kanssa keskusteleminen ennustivat vähäisempää ulospäinsuuntautuvaa ongelmakäyttäytymistä seitsemännellä luokalla, ja autonomian tukeminen kotitehtävissä seitsemännellä luokalla välitti tätä yhteyttä. Lisäksi vanhempien tuki oli yhteydessä tyttöjen vähäisempään sisäänpäinsuuntautuvaan ongelmakäyttäytymiseen seitsemännellä luokalla. Tulokset viittaavat siihen, että vanhemmilla saattaa olla mahdollisuus tukea nuortaan koulusiirtymässä siten, että tämän ongelmakäyttäytyminen vähenee. Erityisesti autonomian tukeminen voi olla hyödyllistä tässä siirtymävaiheessa. The current study examined the associations between different forms of parental support – affectivity, parental knowledge, parental solicitation as well as homework-related help, monitoring, and autonomy support – and adolescent problem behaviour during the transition from primary to lower secondary school. This study is a part of the extensive longitudinal study Alkuportaat that has been following children from preschool to the end of lower secondary school. The data was collected with two questionnaires, the first one handed out in spring 2013, while the adolescents were on sixth grade, producing 922 responses from adolescents and 508 responses from parents, and the second one in spring 2014, while the adolescents were on seventh grade, producing 860 responses from adolescents and 428 responses from parents. The parents assessed their supporting behaviours and the adolescents assessed their internalising and externalising problem behaviour by filling out self-report questionnaires. The results of dependent samples t-tests showed that, during the transition from primary to lower secondary school, parental support decreased and adolescent problem behaviour increased. The results of the hierarchical regression analyses indicated that parental support was connected particularly with externalising problem behaviour. Out of the different forms of parental support, affectivity, parental knowledge, and parental solicitation predicted lesser externalising problem behaviour on seventh grade, and homework-related autonomy support on seventh grade mediated this connection. In addition, parental support was related to lesser internalising problem behaviour in girls on seventh grade. The results suggest that parents might be able to support their adolescent during the school transition in order to decrease the adolescent problem behaviour. The support of autonomy could be particularly beneficial during this transition stage.
first_indexed 2023-03-22T09:59:39Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kiuru, Noona", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ylinen, Karoliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-03-02T10:50:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-03-02T10:50:52Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1524436", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49000", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa selvitettiin vanhempien tuen eri osa-alueiden, l\u00e4mpimyyden, vanhempien tiet\u00e4myksen, nuoren kanssa keskustelemisen sek\u00e4 kotiteht\u00e4viss\u00e4 auttamisen, ohjaamisen ja autonomian tukemisen yhteyksi\u00e4 nuorten sis\u00e4\u00e4n- ja ulosp\u00e4insuuntautuvaan ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen alakoulusta yl\u00e4kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4. Tutkimus on osa laajempaa Alkuportaat-seurantatutkimusta, jossa oppilaita on tutkittu esikoulusta yhdeks\u00e4nnelle luokalle. Aineisto on ker\u00e4tty kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2013 oppilaiden ollessa kuudennella luokalla, jolloin kyselyihin vastasi 922 oppilasta ja 508 vanhempaa, ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2014 oppilaiden ollessa seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla, jolloin 860 oppilasta ja 428 vanhempaa antoivat vastauksensa. Vanhemmat arvioivat tukeaan ja nuoret omaa sis\u00e4\u00e4n- ja ulosp\u00e4insuuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4\u00e4n itsearviointilomakkeita t\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Parittaisten t-testien tuloksista vanhempien tuen havaittiin v\u00e4hentyv\u00e4n ja nuorten ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymisen lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n yl\u00e4kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4. Hierarkkisen regressioanalyysin tulokset osoittivat, ett\u00e4 vanhempien tuella oli merkityst\u00e4 erityisesti nuorten ulosp\u00e4insuuntautuvan ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymisen kannalta. Tuen osa-alueista l\u00e4mpimyys, vanhempien tiet\u00e4mys ja nuoren kanssa keskusteleminen ennustivat v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4 ulosp\u00e4insuuntautuvaa ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla, ja autonomian tukeminen kotiteht\u00e4viss\u00e4 seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla v\u00e4litti t\u00e4t\u00e4 yhteytt\u00e4. Lis\u00e4ksi vanhempien tuki oli yhteydess\u00e4 tytt\u00f6jen v\u00e4h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n sis\u00e4\u00e4np\u00e4insuuntautuvaan ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymiseen seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Tulokset viittaavat siihen, ett\u00e4 vanhemmilla saattaa olla mahdollisuus tukea nuortaan koulusiirtym\u00e4ss\u00e4 siten, ett\u00e4 t\u00e4m\u00e4n ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen v\u00e4henee. Erityisesti autonomian tukeminen voi olla hy\u00f6dyllist\u00e4 t\u00e4ss\u00e4 siirtym\u00e4vaiheessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The current study examined the associations between different forms of parental support \u2013 affectivity, parental knowledge, parental solicitation as well as homework-related help, monitoring, and autonomy support \u2013 and adolescent problem behaviour during the transition from primary to lower secondary school. This study is a part of the extensive longitudinal study Alkuportaat that has been following children from preschool to the end of lower secondary school. The data was collected with two questionnaires, the first one handed out in spring 2013, while the adolescents were on sixth grade, producing 922 responses from adolescents and 508 responses from parents, and the second one in spring 2014, while the adolescents were on seventh grade, producing 860 responses from adolescents and 428 responses from parents. The parents assessed their supporting behaviours and the adolescents assessed their internalising and externalising problem behaviour by filling out self-report questionnaires. The results of dependent samples t-tests showed that, during the transition from primary to lower secondary school, parental support decreased and adolescent problem behaviour increased. The results of the hierarchical regression analyses indicated that parental support was connected particularly with externalising problem behaviour. Out of the different forms of parental support, affectivity, parental knowledge, and parental solicitation predicted lesser externalising problem behaviour on seventh grade, and homework-related autonomy support on seventh grade mediated this connection. In addition, parental support was related to lesser internalising problem behaviour in girls on seventh grade. The results suggest that parents might be able to support their adolescent during the school transition in order to decrease the adolescent problem behaviour. The support of autonomy could be particularly beneficial during this transition stage.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2016-03-02 10:50:52.483690. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-03-02T10:50:52Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603021754.pdf: 513254 bytes, checksum: 21c6d1f68cdcaa5d3f42bad009ef1c35 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-03-02T10:50:52Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201603021754.pdf: 513254 bytes, checksum: 21c6d1f68cdcaa5d3f42bad009ef1c35 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (41 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhempien tuki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4\u00e4np\u00e4insuuntautuva ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ulosp\u00e4insuuntautuva ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koulusiirtym\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytymiselle alakoulusta yl\u00e4kouluun siirrytt\u00e4ess\u00e4", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201603021754", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-03-02T10:50:53Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "siirtym\u00e4vaihe", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_49000
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:38Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ylinen, Karoliina Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä vanhempien tuki varhaisnuoret sisäänpäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulusiirtymä alakoulu yläkoulu Psykologia Psychology 202 vanhemmat käyttäytymishäiriöt siirtymävaihe
title Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_full Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_fullStr Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_full_unstemmed Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_short Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_sort vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
title_txtP Vanhempien tuen merkitys nuorten ongelmakäyttäytymiselle alakoulusta yläkouluun siirryttäessä
topic vanhempien tuki varhaisnuoret sisäänpäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen koulusiirtymä alakoulu yläkoulu Psykologia Psychology 202 vanhemmat käyttäytymishäiriöt siirtymävaihe
topic_facet 202 Psychology Psykologia alakoulu koulusiirtymä käyttäytymishäiriöt siirtymävaihe sisäänpäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen ulospäinsuuntautuva ongelmakäyttäytyminen vanhemmat vanhempien tuki varhaisnuoret yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/49000 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201603021754
work_keys_str_mv AT ylinenkaroliina vanhempientuenmerkitysnuortenongelmakäyttäytymisellealakoulustayläkouluunsiirryt