Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko vapaa-ajan harrastamisella, harrastusten määrällä, tai erityisesti liikunta- tai musiikkiharrastuksella yhteyttä ensimmäisen luokan oppilaiden lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuviin. Lisäksi haluttiin selvittää ovatko mahdolliset yhteydet eril...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Loukkaanhuhta, Ulla
Other Authors: Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Social Sciences, Psykologian laitos, Department of Psychology, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2014
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48968
_version_ 1826225684649869312
author Loukkaanhuhta, Ulla
author2 Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Loukkaanhuhta, Ulla Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Loukkaanhuhta, Ulla Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Social Sciences Psykologian laitos Department of Psychology University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Loukkaanhuhta, Ulla
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää onko vapaa-ajan harrastamisella, harrastusten määrällä, tai erityisesti liikunta- tai musiikkiharrastuksella yhteyttä ensimmäisen luokan oppilaiden lukemisen ja matematiikan oppijaminäkuviin. Lisäksi haluttiin selvittää ovatko mahdolliset yhteydet erilaisia tytöillä ja pojilla. Tutkimus toteutettiin osana Jyväskylän yliopiston Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimusta. Tutkimuksessa oli mukana 150 ensimmäisen luokan oppilasta. Lasten oppijaminäkuvat kartoitettiin ensimmäisen luokan syksyllä ja keväällä. Samoina ajankohtina testattiin lasten taidot matematiikassa ja lukemisessa. Harrastustiedot kerättiin vanhemmilta. Tilastollisina analyysimenetelminä käytettiin kovarianssianalyysia ja toistettujen mittausten varianssianalyysia. Tulokset osoittavat, että koulunkäynnin alussa harrastaminen on yhteydessä poikien lukemisen oppijaminäkuvaan. Ensimmäisen luokan syksyllä oppijaminäkuva oli parempi pojilla, joilla ei ollut harrastuksia. Kouluvuoden aikana harrastuksissa käyvien poikien lukemisen oppijaminäkuva parani saavuttaen kevääseen mennessä toisten tason. Liikuntaa harrastavilla pojilla lukemisen oppijaminäkuva parani kouluvuoden aikana liikuntaa harrastamattomiin poikiin verrattuna. Liikuntaa harrastavien tyttöjen lukemisen oppijaminäkuva oli syksyllä parempi kuin tytöillä, jotka eivät harrastaneet liikuntaa. Ensimmäisen kouluvuoden aikana matematiikan oppijaminäkuva laski oppilailla, joilla oli harrastus (vs. ei harrastuksia), kaksi tai useampia harrastuksia, liikuntaharrastus tai joilla ei ollut musiikkiharrastusta. Musiikkia harrastavien oppilaiden matematiikan oppijaminäkuvassa ei tapahtunut muutosta. Oppijaminäkuvan laskusta huolimatta harrastavien oppilaiden matematiikan oppijaminäkuva oli keväällä parempi kuin oppilailla, joilla ei ollut harrastuksia. Harrastukset näyttäisivät suojaavan jossain määrin matematiikan oppijaminäkuvan laskulta. Yksittäiselläkin harrastuksella voi tukea lapsen oppijaminäkuvaa ja auttaa lasta ylläpitämään positiivisempaa käsitystä itsestään oppijana myös tehtävien vaikeutuessa.
first_indexed 2023-03-22T09:58:21Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aunola, Kaisa", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Loukkaanhuhta, Ulla", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-02-29T10:47:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-02-29T10:47:44Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2014", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1523727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48968", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 onko vapaa-ajan harrastamisella, harrastusten m\u00e4\u00e4r\u00e4ll\u00e4, tai erityisesti liikunta- tai musiikkiharrastuksella yhteytt\u00e4 ensimm\u00e4isen luokan oppilaiden lukemisen ja matematiikan oppijamin\u00e4kuviin. Lis\u00e4ksi haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 ovatko mahdolliset yhteydet erilaisia tyt\u00f6ill\u00e4 ja pojilla. Tutkimus toteutettiin osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Vanhemmat, opettajat ja lapsen oppiminen -tutkimusta. Tutkimuksessa oli mukana 150 ensimm\u00e4isen luokan oppilasta. Lasten oppijamin\u00e4kuvat kartoitettiin ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4 ja kev\u00e4\u00e4ll\u00e4. Samoina ajankohtina testattiin lasten taidot matematiikassa ja lukemisessa. Harrastustiedot ker\u00e4ttiin vanhemmilta. Tilastollisina analyysimenetelmin\u00e4 k\u00e4ytettiin kovarianssianalyysia ja toistettujen mittausten varianssianalyysia. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 koulunk\u00e4ynnin alussa harrastaminen on yhteydess\u00e4 poikien lukemisen oppijamin\u00e4kuvaan. Ensimm\u00e4isen luokan syksyll\u00e4 oppijamin\u00e4kuva oli parempi pojilla, joilla ei ollut harrastuksia. Kouluvuoden aikana harrastuksissa k\u00e4yvien poikien lukemisen oppijamin\u00e4kuva parani saavuttaen kev\u00e4\u00e4seen menness\u00e4 toisten tason. Liikuntaa harrastavilla pojilla lukemisen oppijamin\u00e4kuva parani kouluvuoden aikana liikuntaa harrastamattomiin poikiin verrattuna. Liikuntaa harrastavien tytt\u00f6jen lukemisen oppijamin\u00e4kuva oli syksyll\u00e4 parempi kuin tyt\u00f6ill\u00e4, jotka eiv\u00e4t harrastaneet liikuntaa. Ensimm\u00e4isen kouluvuoden aikana matematiikan oppijamin\u00e4kuva laski oppilailla, joilla oli harrastus (vs. ei harrastuksia), kaksi tai useampia harrastuksia, liikuntaharrastus tai joilla ei ollut musiikkiharrastusta. Musiikkia harrastavien oppilaiden matematiikan oppijamin\u00e4kuvassa ei tapahtunut muutosta. Oppijamin\u00e4kuvan laskusta huolimatta harrastavien oppilaiden matematiikan oppijamin\u00e4kuva oli kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 parempi kuin oppilailla, joilla ei ollut harrastuksia. Harrastukset n\u00e4ytt\u00e4isiv\u00e4t suojaavan jossain m\u00e4\u00e4rin matematiikan oppijamin\u00e4kuvan laskulta. Yksitt\u00e4isell\u00e4kin harrastuksella voi tukea lapsen oppijamin\u00e4kuvaa ja auttaa lasta yll\u00e4pit\u00e4m\u00e4\u00e4n positiivisempaa k\u00e4sityst\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n oppijana my\u00f6s teht\u00e4vien vaikeutuessa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2016-02-29 10:47:44.067062. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-02-29T10:47:44Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201602291723.pdf: 238288 bytes, checksum: 08af797e4938604c386c9d399d4640e7 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-02-29T10:47:44Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201602291723.pdf: 238288 bytes, checksum: 08af797e4938604c386c9d399d4640e7 (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2014", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (35 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppijamin\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "harrastaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "musiikkiharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ensimm\u00e4inen kouluvuosi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Harrastamisen yhteys ensimm\u00e4isen luokan oppilaiden oppijamin\u00e4kuvaan", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201602291723", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Psykologian laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psykologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Psychology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-02-29T10:47:45Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "202", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "min\u00e4kuva", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "harrastukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikuntaharrastus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "musiikki", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48968
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:56Z
main_date 2014-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2014
publishDate 2014
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Loukkaanhuhta, Ulla Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan oppijaminäkuva harrastaminen liikuntaharrastus musiikkiharrastus ensimmäinen kouluvuosi Psykologia Psychology 202 minäkuva oppilaat harrastukset musiikki
title Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
title_full Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
title_fullStr Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
title_full_unstemmed Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
title_short Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
title_sort harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
title_txtP Harrastamisen yhteys ensimmäisen luokan oppilaiden oppijaminäkuvaan
topic oppijaminäkuva harrastaminen liikuntaharrastus musiikkiharrastus ensimmäinen kouluvuosi Psykologia Psychology 202 minäkuva oppilaat harrastukset musiikki
topic_facet 202 Psychology Psykologia ensimmäinen kouluvuosi harrastaminen harrastukset liikuntaharrastus minäkuva musiikki musiikkiharrastus oppijaminäkuva oppilaat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48968 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602291723
work_keys_str_mv AT loukkaanhuhtaulla harrastamisenyhteysensimmäisenluokanoppilaidenoppijaminäkuvaan