Kenen koulu? koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa

Honkala, P. 2016. KENEN KOULU? Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 66 sivua. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten alakoulukokemuksia kautta aiko...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Honkala, Petra
Muut tekijät: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48951
_version_ 1828193103949856768
author Honkala, Petra
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Honkala, Petra Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Honkala, Petra Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Honkala, Petra
datasource_str_mv jyx
description Honkala, P. 2016. KENEN KOULU? Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. 66 sivua. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten alakoulukokemuksia kautta aikojen. Tarkemmin tutkimuksessa huomioidaan koulussa esiintyvää henkilökohtaisesti koettua sisäistä turvallisuutta ja turvattomuutta, sekä henkilökohtaisesti koettua ulkoista turvallisuutta ja turvattomuutta. Tässä tutkimuksessa esiintyvät turvallisuus ja turvattomuus muodostetaan tutkielmassa käsitteiksi reflektoiden Paulo Freiren ajattelua ja Abraham Maslow’n sekä Edward Decin ja Richard Ryanin motivaatioteorioita. Tutkimus on laadullinen. Aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa Suomessa alakoulua käynyttä, eri ikäistä henkilöä. Tutkimusote ja tutkimuksen taustafilosofia on fenomenologis-hermeneuttinen. Tuloksista ilmenee, että kaikkein motivoivin kokemus on kokemus sisäisestä turvallisuudesta. Tätä esiintyi tuloksissa jonkin verran. Myös muilta nelikentän osa-alueilta saatujen tulosten perusteella voidaan nähdä, että suomalainen koulu koetaan sitä monista heikentävistä tekijöistä huolimatta myös ulkoisesti turvalliseksi. Voidaan tehdä pohdinnallinen johtopäätös, että suomalaisella koululla on edelleen kaikki mahdollisuudet luoda osaltaan parempaa tulevaisuutta. Avainsanat: koettu turvallisuus, koettu turvattomuus, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote, pedagogiikka
first_indexed 2023-03-22T09:56:49Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Hakala, Juha", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Valli, Raine", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Honkala, Petra", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-02-26T16:28:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-02-26T16:28:14Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1523286", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48951", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Honkala, P. 2016. KENEN KOULU? Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa. Kokkolan yliopistokeskus Chydenius. Kasvatustieteen pro gradu \u2013tutkielma. 66 sivua.\r\n\r\nTutkimuksen tavoitteena on tarkastella suomalaisten alakoulukokemuksia kautta aikojen. Tarkemmin tutkimuksessa huomioidaan koulussa esiintyv\u00e4\u00e4 henkil\u00f6kohtaisesti koettua sis\u00e4ist\u00e4 turvallisuutta ja turvattomuutta, sek\u00e4 henkil\u00f6kohtaisesti koettua ulkoista turvallisuutta ja turvattomuutta. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa esiintyv\u00e4t turvallisuus ja turvattomuus muodostetaan tutkielmassa k\u00e4sitteiksi reflektoiden Paulo Freiren ajattelua ja Abraham Maslow\u2019n sek\u00e4 Edward Decin ja Richard Ryanin motivaatioteorioita.\r\n\r\nTutkimus on laadullinen. Aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kahdeksaa Suomessa alakoulua k\u00e4ynytt\u00e4, eri ik\u00e4ist\u00e4 henkil\u00f6\u00e4. Tutkimusote ja tutkimuksen taustafilosofia on fenomenologis-hermeneuttinen. \r\n\r\nTuloksista ilmenee, ett\u00e4 kaikkein motivoivin kokemus on kokemus sis\u00e4isest\u00e4 turvallisuudesta. T\u00e4t\u00e4 esiintyi tuloksissa jonkin verran. My\u00f6s muilta nelikent\u00e4n osa-alueilta saatujen tulosten perusteella voidaan n\u00e4hd\u00e4, ett\u00e4 suomalainen koulu koetaan sit\u00e4 monista heikent\u00e4vist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 huolimatta my\u00f6s ulkoisesti turvalliseksi. Voidaan tehd\u00e4 pohdinnallinen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6s, ett\u00e4 suomalaisella koululla on edelleen kaikki mahdollisuudet luoda osaltaan parempaa tulevaisuutta.\r\n\r\n\r\nAvainsanat: koettu turvallisuus, koettu turvattomuus, fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote, pedagogiikka", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Petra Honkala (pemaviho) on 2016-02-26 16:28:14.257869. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-02-26T16:28:14Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602261713.pdf: 772818 bytes, checksum: 27ac806d121e75d2e823cd6e29db2c3b (MD5)\r\nlicense.html: 1181 bytes, checksum: 5da4358fad2848e49820399f46148227 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-02-26T16:28:14Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602261713.pdf: 772818 bytes, checksum: 27ac806d121e75d2e823cd6e29db2c3b (MD5)\r\nlicense.html: 1181 bytes, checksum: 5da4358fad2848e49820399f46148227 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (66 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu turvallisuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "koettu turvattomuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pedagogiikka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201602261713", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-02-26T16:28:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "turvattomuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pedagogiikka", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kokemukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Aineistoon p\u00e4\u00e4sy\u00e4 on rajoitettu tekij\u00e4noikeussyist\u00e4. Aineisto on luettavissa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6asemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48951
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:00:52Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Honkala, Petra Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa koettu turvallisuus koettu turvattomuus fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motivaatio koulu turvallisuus turvattomuus kokemukset
title Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
title_alt Koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
title_full Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
title_fullStr Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
title_full_unstemmed Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
title_short Kenen koulu?
title_sort kenen koulu koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja paulo freiren ajattelun valossa
title_sub koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
title_txtP Kenen koulu? : koulussa koetun turvallisuuden tarkastelua motivaatioteorioiden ja Paulo Freiren ajattelun valossa
topic koettu turvallisuus koettu turvattomuus fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote pedagogiikka Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 motivaatio koulu turvallisuus turvattomuus kokemukset
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education fenomenologis-hermeneuttinen tutkimusote koettu turvallisuus koettu turvattomuus kokemukset koulu motivaatio pedagogiikka turvallisuus turvattomuus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48951 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602261713
work_keys_str_mv AT honkalapetra kenenkoulukoulussakoetunturvallisuudentarkasteluamotivaatioteorioidenjapaulofreiren