Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta

Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti alusta alkaen. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marttila, Juho Salomoni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48923
_version_ 1826225714481856512
author Marttila, Juho Salomoni
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Marttila, Juho Salomoni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Marttila, Juho Salomoni Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Marttila, Juho Salomoni
datasource_str_mv jyx
description Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti alusta alkaen. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toimintaan osallistuneilla lapsilla oli lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluina ja se analysoitiin fenomenografisesti. Lasten käsitykset lukemisen merkityksestä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukeminen mahdollisuutena, lukeminen vaatimuksena ja lukeminen itseisarvona. Lapsilla oli selkeä käsitys lukemisen välttämättömyydestä ihmisen elämässä ja he suhtautuivat hyvin vakavasti lukemiseen, lukutaitoon ja sen riittävän hyvään oppimiseen. Lasten käsitykset lukemaan oppimisen edellytyksistä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukemisen määrä ja jatkuvuus, oikea oppimisen tyyli, tuen saaminen, luettavan mielekkyys sekä lapsen oma rooli aktiivisena oppijana. Lasten käsitysten mukaan hyvä lukutaito saavutetaan ennen kaikkea lukemalla. Lapset kokivat lukemisen erittäin tärkeäksi osaksi ihmisen elämää. Lapsilla oli myös kollektiivisesti jaettu näkemys siitä, että lukemisen taito on taito, joka on opittava, jota on ylläpidettävä jatkuvasti ja jolla on koko elämän mittaiset vaikutukset.
first_indexed 2024-09-11T08:51:38Z
format Pro gradu
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Marttila, Juho Salomoni", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-02-24T11:09:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-02-24T11:09:15Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1523171", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48923", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sek\u00e4 opitaan ett\u00e4 opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsell\u00e4\u00e4n on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti alusta alkaen. T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 Niilo M\u00e4ki Instituutin Lukumummi ja -vaari \u2013toimintaan osallistuneilla lapsilla oli lukemisen merkityksest\u00e4 ja lukemaan oppimisesta. Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6- ja parihaastatteluina ja se analysoitiin fenomenografisesti. Lasten k\u00e4sitykset lukemisen merkityksest\u00e4 jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukeminen mahdollisuutena, lukeminen vaatimuksena ja lukeminen itseisarvona. Lapsilla oli selke\u00e4 k\u00e4sitys lukemisen v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myydest\u00e4 ihmisen el\u00e4m\u00e4ss\u00e4 ja he suhtautuivat hyvin vakavasti lukemiseen, lukutaitoon ja sen riitt\u00e4v\u00e4n hyv\u00e4\u00e4n oppimiseen. Lasten k\u00e4sitykset lukemaan oppimisen edellytyksist\u00e4 jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukemisen m\u00e4\u00e4r\u00e4 ja jatkuvuus, oikea oppimisen tyyli, tuen saaminen, luettavan mielekkyys sek\u00e4 lapsen oma rooli aktiivisena oppijana. Lasten k\u00e4sitysten mukaan hyv\u00e4 lukutaito saavutetaan ennen kaikkea lukemalla. Lapset kokivat lukemisen eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4ksi osaksi ihmisen el\u00e4m\u00e4\u00e4. Lapsilla oli my\u00f6s kollektiivisesti jaettu n\u00e4kemys siit\u00e4, ett\u00e4 lukemisen taito on taito, joka on opittava, jota on yll\u00e4pidett\u00e4v\u00e4 jatkuvasti ja jolla on koko el\u00e4m\u00e4n mittaiset vaikutukset.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2016-02-24 11:09:15.132845. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =False]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-02-24T11:09:15Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602241679.pdf: 235186 bytes, checksum: 967ab54612e44c277dd38e3752d63274 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-02-24T11:09:15Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602241679.pdf: 235186 bytes, checksum: 967ab54612e44c277dd38e3752d63274 (MD5)\r\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (41 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemisen merkitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukemaan oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lasten k\u00e4sitykset", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "lukusujuvuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten k\u00e4sityksi\u00e4 lukemisen merkityksest\u00e4 ja lukemaan oppimisesta", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201602241679", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Fenomenografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-02-24T11:09:16Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48923
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marttila, Juho Salomoni Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta lukemisen merkitys lukemaan oppiminen lasten käsitykset lukusujuvuus fenomenografia Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 lukutaito lukeminen oppiminen lapset käsitykset
title Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
title_full Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
title_fullStr Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
title_full_unstemmed Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
title_short Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
title_sort lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
title_txtP Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta
topic lukemisen merkitys lukemaan oppiminen lasten käsitykset lukusujuvuus fenomenografia Erityispedagogiikka Special Education Fenomenografia 101 lukutaito lukeminen oppiminen lapset käsitykset
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Fenomenografia Special Education fenomenografia käsitykset lapset lasten käsitykset lukemaan oppiminen lukeminen lukemisen merkitys lukusujuvuus lukutaito oppiminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48923 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602241679
work_keys_str_mv AT marttilajuhosalomoni lastenkäsityksiälukemisenmerkityksestäjalukemaanoppimisesta