Lasten käsityksiä lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta

Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti alusta alkaen. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millais...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marttila, Juho Salomoni
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48923
Description
Summary:Lukeminen on ihmisen sosiaalisen toiminnan perustaito, jota sekä opitaan että opetetaan. Lukutaidon saavuttamisessa lukijalla itsellään on merkittävä rooli ja aloittelevan lukijan lukumotivaatiota on kannustettava heti alusta alkaen. Tämän laadullisen tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä Niilo Mäki Instituutin Lukumummi ja -vaari –toimintaan osallistuneilla lapsilla oli lukemisen merkityksestä ja lukemaan oppimisesta. Tutkimuksen aineisto kerättiin yksilö- ja parihaastatteluina ja se analysoitiin fenomenografisesti. Lasten käsitykset lukemisen merkityksestä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukeminen mahdollisuutena, lukeminen vaatimuksena ja lukeminen itseisarvona. Lapsilla oli selkeä käsitys lukemisen välttämättömyydestä ihmisen elämässä ja he suhtautuivat hyvin vakavasti lukemiseen, lukutaitoon ja sen riittävän hyvään oppimiseen. Lasten käsitykset lukemaan oppimisen edellytyksistä jakautuivat seuraaviin kategorioihin: lukemisen määrä ja jatkuvuus, oikea oppimisen tyyli, tuen saaminen, luettavan mielekkyys sekä lapsen oma rooli aktiivisena oppijana. Lasten käsitysten mukaan hyvä lukutaito saavutetaan ennen kaikkea lukemalla. Lapset kokivat lukemisen erittäin tärkeäksi osaksi ihmisen elämää. Lapsilla oli myös kollektiivisesti jaettu näkemys siitä, että lukemisen taito on taito, joka on opittava, jota on ylläpidettävä jatkuvasti ja jolla on koko elämän mittaiset vaikutukset.