Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena

Tässä tutkimuksessa tutkitaan opettajien käsityksiä teknologian ja oppijalähtöisen verkko-oppimisympäristön käytöstä opetuksen ja oppimisen tukena. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten käsitykset oppimisesta ja oppimisympäristöstä ilmenevät siirryttäessä uuden teknologian ja uusien oppimisympä...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Henttonen, Pekka, Hoikkala, Jorma
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2015
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48905
_version_ 1826225714992513024
author Henttonen, Pekka Hoikkala, Jorma
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Henttonen, Pekka Hoikkala, Jorma Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Henttonen, Pekka Hoikkala, Jorma Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Henttonen, Pekka
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tutkitaan opettajien käsityksiä teknologian ja oppijalähtöisen verkko-oppimisympäristön käytöstä opetuksen ja oppimisen tukena. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää, miten käsitykset oppimisesta ja oppimisympäristöstä ilmenevät siirryttäessä uuden teknologian ja uusien oppimisympäristöjen värittämään oppimiskontekstiin. Tämän lisäksi tarkoitus oli selvittää, miten käsitykset heijastavat siirtymisen mukanaan tuomia haasteita ja muutosta. Tietoa ihmisten käsityksistä saa kysymällä niistä ihmisiltä itseltään. Siksi tämä tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on kerätty haastattelemalla mOppijat- hankkeeseen osallistuvia opettajia Jyväskylässä ja Kuopiossa. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sisäl-lönanalyysin menetelmin. Käsityksiin oppimisesta voi tehdä jaon perinteisen ja uuden oppimisen sekä opetuksen välille, jossa perinteinen opetus heijastaa behaviorismiin perustuvia käytänteitä ja uusi opetus konstruktivistista tietoteoriaa. Opettajien käsitykset ovat pääosin uuden oppimisen mukaisia, mutta perinteinen opetus on edelleen läsnä opettajien arjessa (Norrena, 2013). Perinteinen opetus ei kuitenkaan pysty vastaamaan nyky-yhteiskunnan haasteisiin. Oppimisympäristön osalta teknologian käyttö opetuksen tukena koetaan hyväksi oppimisen laajentamisessa luokkahuoneen ulkopuolelle ja informaalin oppimisen hyödyntämi-sessä formaalissa oppimisessa. Tutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan teknologiasta ei ilman tarkoituksenmukaista ja oppimista palvelevaa käyttöä ole juurikaan lisäarvoa oppimiselle. Opettajien käsitysten mukaisesti oppimisympäristöön tuodaan oppimista palvelevaa teknologiaa perinteisempien välineiden rinnalle, oppimista ei olla kokonaisuudessaan siirtämässä verkkoon. Tämä tutkimus tuo esille opettajien näkökulmaa oppimisen haasteisiin vastaamisessa lisääntyvän teknologian sävyttämässä oppimisympäristössä.
first_indexed 2024-09-11T08:52:48Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Henttonen, Pekka", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hoikkala, Jorma", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-02-23T11:07:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-02-23T11:07:56Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2015", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1522865", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48905", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkitaan opettajien k\u00e4sityksi\u00e4 teknologian ja oppijal\u00e4ht\u00f6isen verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6n k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 opetuksen ja oppimisen tukena. Tutkimuksen tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten k\u00e4sitykset oppimisesta ja oppimisymp\u00e4rist\u00f6st\u00e4 ilmenev\u00e4t siirrytt\u00e4ess\u00e4 uuden teknologian ja uusien oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen v\u00e4ritt\u00e4m\u00e4\u00e4n oppimiskontekstiin. T\u00e4m\u00e4n lis\u00e4ksi tarkoitus oli selvitt\u00e4\u00e4, miten k\u00e4sitykset heijastavat siirtymisen mukanaan tuomia haasteita ja muutosta. \r\nTietoa ihmisten k\u00e4sityksist\u00e4 saa kysym\u00e4ll\u00e4 niist\u00e4 ihmisilt\u00e4 itselt\u00e4\u00e4n. Siksi t\u00e4m\u00e4 tutkimus on toteutettu laadullisena tutkimuksena. Aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla mOppijat- hankkeeseen osallistuvia opettajia Jyv\u00e4skyl\u00e4ss\u00e4 ja Kuopiossa. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriasidonnaisen sis\u00e4l-l\u00f6nanalyysin menetelmin.\r\nK\u00e4sityksiin oppimisesta voi tehd\u00e4 jaon perinteisen ja uuden oppimisen sek\u00e4 opetuksen v\u00e4lille, jossa perinteinen opetus heijastaa behaviorismiin perustuvia k\u00e4yt\u00e4nteit\u00e4 ja uusi opetus konstruktivistista tietoteoriaa. Opettajien k\u00e4sitykset ovat p\u00e4\u00e4osin uuden oppimisen mukaisia, mutta perinteinen opetus on edelleen l\u00e4sn\u00e4 opettajien arjessa (Norrena, 2013). Perinteinen opetus ei kuitenkaan pysty vastaamaan nyky-yhteiskunnan haasteisiin. Oppimisymp\u00e4rist\u00f6n osalta teknologian k\u00e4ytt\u00f6 opetuksen tukena koetaan hyv\u00e4ksi oppimisen laajentamisessa luokkahuoneen ulkopuolelle ja informaalin oppimisen hy\u00f6dynt\u00e4mi-sess\u00e4 formaalissa oppimisessa.\r\nTutkimukseen osallistuneiden opettajien mukaan teknologiasta ei ilman tarkoituksenmukaista ja oppimista palvelevaa k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 ole juurikaan lis\u00e4arvoa oppimiselle. Opettajien k\u00e4sitysten mukaisesti oppimisymp\u00e4rist\u00f6\u00f6n tuodaan oppimista palvelevaa teknologiaa perinteisempien v\u00e4lineiden rinnalle, oppimista ei olla kokonaisuudessaan siirt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 verkkoon. T\u00e4m\u00e4 tutkimus tuo esille opettajien n\u00e4k\u00f6kulmaa oppimisen haasteisiin vastaamisessa lis\u00e4\u00e4ntyv\u00e4n teknologian s\u00e4vytt\u00e4m\u00e4ss\u00e4 oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Jorma Hoikkala (josuanho) on 2016-02-23 11:07:55.981310. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-02-23T11:07:56Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602231662.pdf: 765525 bytes, checksum: 086ed507e6ffd67b63917cd177239c2e (MD5)\r\nlicense.html: 5169 bytes, checksum: d984b9e542e5bdca02031702d6677ec4 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-02-23T11:07:56Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602231662.pdf: 765525 bytes, checksum: 086ed507e6ffd67b63917cd177239c2e (MD5)\r\nlicense.html: 5169 bytes, checksum: d984b9e542e5bdca02031702d6677ec4 (MD5)\r\n Previous issue date: 2015", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (96 s.)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisk\u00e4sitys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuden taidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "informaali oppiminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6jen k\u00e4yt\u00f6st\u00e4 oppimisen tukena", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201602231662", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-02-23T11:07:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisk\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "informaali oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48905
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:52Z
main_date 2015-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2015
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/cf6f8a71-95e9-48a9-9380-885a11cdad15\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201602231662.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2015
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Henttonen, Pekka Hoikkala, Jorma Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena oppimiskäsitys oppimisympäristö tulevaisuuden taidot informaali oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat oppimiskäsitykset oppiminen
title Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena
title_full Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena
title_fullStr Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena
title_full_unstemmed Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena
title_short Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena
title_sort opettajien kokemuksia teknologian ja verkko oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena
title_txtP Opettajien kokemuksia teknologian ja verkko-oppimisympäristöjen käytöstä oppimisen tukena
topic oppimiskäsitys oppimisympäristö tulevaisuuden taidot informaali oppiminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 opettajat oppimiskäsitykset oppiminen
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education informaali oppiminen opettajat oppiminen oppimiskäsitykset oppimiskäsitys oppimisympäristö tulevaisuuden taidot
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48905 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602231662
work_keys_str_mv AT henttonenpekka opettajienkokemuksiateknologianjaverkkooppimisympäristöjenkäytöstäoppimisentukena