Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks

Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta opetetaan viimeistään toisen asteen opetuksessa, esimerkiksi lukiossa. Täs...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Myyry, Antti
Other Authors: Humanistinen tiedekunta, Faculty of Humanities, Kielten laitos, Department of Languages, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:eng
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48839
_version_ 1826225732186013696
author Myyry, Antti
author2 Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Myyry, Antti Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Myyry, Antti Humanistinen tiedekunta Faculty of Humanities Kielten laitos Department of Languages University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Myyry, Antti
datasource_str_mv jyx
description Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, myös edistää oppijan lukutaitoa vieraskielistä tekstiä lukiessa. Tästä syystä on tärkeää tarkastella, kuinka sananmuodostusta opetetaan viimeistään toisen asteen opetuksessa, esimerkiksi lukiossa. Tässä tutkimuksessa tarkastelukeinoksi valikoitui lukiotason oppikirjojen tutkiminen, koska erityisesti kielten opetuksessa oppikirjoilla on todella suuri rooli opetuksen sisältöjä ja muotoa koskevia valintoja tehtäessä. Tavoitteena oli selvittää, kuinka lukiotason oppikirjoissa opetetaan sananmuodostamisen tuottoisinta osa-aluetta, sananjohtamista, ja erityisesti millaisia sitä käsitteleviä harjoituksia kirjoissa on. Tutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan kaikkia pakollisille kursseille tarkoitettuja kirjoja, yhteensä 12:aa oppikirjaa. Analyysimenetelmänä käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Kaikki oppikirjat luettiin läpi useampaan kertaan, ja kaikki löydetyt relevantit harjoitukset ja informaatio-elementit luokiteltiin induktiivisesti niistä itsestään löytyvien, toistuvien piirteiden perusteella. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppikirjoissa sananjohtamisesta oli verrattain vähän kirjallista informaatiota, mutta suhteessa tähän harjoitukset olivat hyvinkin monipuolisia. Yleisimmin harjoituksissa oppilaita pyydettiin johtamaan uusia sanoja affikseja käyttämällä. Oppikirjasarjojen välillä oli suuria eroja paitsi harjoituksien ja kirjallisen informaation määrässä, myös niiden tyypeissä. Lisäksi huomattavassa osassa muutoin relevanteista harjoituksista ilmeni piirteitä, joiden vuoksi käytetyllä analyysimenetelmällä oli vaikea sanoa tarkasti, kuinka suuressa määrin harjoitus käsitteli nimenomaan sananjohtamista. Sananjohtaminen oli esimerkiksi joissain tapauksissa yhdistetty taivutukseen, nimenomaan affiksien käyttöä koskien. Tulevaisuuden oppikirjoihin kannattaisi sisällyttää enemmän harjoituksia sananjohtamista koskien, ja erityisesti lisätä kirjallisen ohjeistuksen ja esimerkkien määrää sekä oppimisen varmistamiseksi että itseoppimisen tukemiseksi. Tulevat tutkimukset voisivat selvittää sananjohtamisen opettamista muunkin tason oppikirjoissa, sekä sananmuodostamisen opettamista laajemminkin, jolloin tuloksille saataisiin enemmän vertailukohtia.
first_indexed 2024-09-11T08:49:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Myyry, Antti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-02-19T06:25:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-02-19T06:25:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1522627", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48839", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sananmuodostus on keskeinen taito kielten oppijalle; se auttaa paitsi sanavaraston laajentamisessa, my\u00f6s edist\u00e4\u00e4 oppijan lukutaitoa vieraskielist\u00e4 teksti\u00e4 lukiessa. T\u00e4st\u00e4 syyst\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tarkastella, kuinka sananmuodostusta opetetaan viimeist\u00e4\u00e4n toisen asteen opetuksessa, esimerkiksi lukiossa. T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkastelukeinoksi valikoitui lukiotason oppikirjojen tutkiminen, koska erityisesti kielten opetuksessa oppikirjoilla on todella suuri rooli opetuksen sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 ja muotoa koskevia valintoja teht\u00e4ess\u00e4. Tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, kuinka lukiotason oppikirjoissa opetetaan sananmuodostamisen tuottoisinta osa-aluetta, sananjohtamista, ja erityisesti millaisia sit\u00e4 k\u00e4sittelevi\u00e4 harjoituksia kirjoissa on.\r\n\r\nTutkimuksessa analysoitiin kahden englannin oppikirjasarjan kaikkia pakollisille kursseille tarkoitettuja kirjoja, yhteens\u00e4 12:aa oppikirjaa. Analyysimenetelm\u00e4n\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysia. Kaikki oppikirjat luettiin l\u00e4pi useampaan kertaan, ja kaikki l\u00f6ydetyt relevantit harjoitukset ja informaatio-elementit luokiteltiin induktiivisesti niist\u00e4 itsest\u00e4\u00e4n l\u00f6ytyvien, toistuvien piirteiden perusteella.\r\n\r\nTutkimuksen tulokset osoittavat, ett\u00e4 oppikirjoissa sananjohtamisesta oli verrattain v\u00e4h\u00e4n kirjallista informaatiota, mutta suhteessa t\u00e4h\u00e4n harjoitukset olivat hyvinkin monipuolisia. Yleisimmin harjoituksissa oppilaita pyydettiin johtamaan uusia sanoja affikseja k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4ll\u00e4. Oppikirjasarjojen v\u00e4lill\u00e4 oli suuria eroja paitsi harjoituksien ja kirjallisen informaation m\u00e4\u00e4r\u00e4ss\u00e4, my\u00f6s niiden tyypeiss\u00e4. Lis\u00e4ksi huomattavassa osassa muutoin relevanteista harjoituksista ilmeni piirteit\u00e4, joiden vuoksi k\u00e4ytetyll\u00e4 analyysimenetelm\u00e4ll\u00e4 oli vaikea sanoa tarkasti, kuinka suuressa m\u00e4\u00e4rin harjoitus k\u00e4sitteli nimenomaan sananjohtamista. Sananjohtaminen oli esimerkiksi joissain tapauksissa yhdistetty taivutukseen, nimenomaan affiksien k\u00e4ytt\u00f6\u00e4 koskien. Tulevaisuuden oppikirjoihin kannattaisi sis\u00e4llytt\u00e4\u00e4 enemm\u00e4n harjoituksia sananjohtamista koskien, ja erityisesti lis\u00e4t\u00e4 kirjallisen ohjeistuksen ja esimerkkien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4 sek\u00e4 oppimisen varmistamiseksi ett\u00e4 itseoppimisen tukemiseksi. Tulevat tutkimukset voisivat selvitt\u00e4\u00e4 sananjohtamisen opettamista muunkin tason oppikirjoissa, sek\u00e4 sananmuodostamisen opettamista laajemminkin, jolloin tuloksille saataisiin enemm\u00e4n vertailukohtia.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Antti Myyry (anilmyyr) on 2016-02-19 06:25:29.399319. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-02-19T06:25:30Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602191617.pdf: 2257150 bytes, checksum: a0d9718e6cb745d0fcbeaa23cef94f47 (MD5)\r\nlicense.html: 4817 bytes, checksum: 7d3c3aa413ab486b10697ce0312e9033 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-02-19T06:25:30Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602191617.pdf: 2257150 bytes, checksum: a0d9718e6cb745d0fcbeaa23cef94f47 (MD5)\r\nlicense.html: 4817 bytes, checksum: 7d3c3aa413ab486b10697ce0312e9033 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (82 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "textbooks", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "content analysis", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "derivation", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sananmuodostus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppikirjat", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201602191617", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kielten laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Languages", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-02-19T06:25:30Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppikirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sananmuodostus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48839
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:17Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c9118ccb-1f23-4409-95f8-9fb31221d4b6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201602191617.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Myyry, Antti Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks textbooks content analysis derivation sananmuodostus oppikirjat sisällönanalyysi Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 lukio englannin kieli kielen oppiminen
title Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
title_full Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
title_fullStr Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
title_full_unstemmed Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
title_short Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
title_sort derivation in finnish upper secondary school english l2 textbooks
title_txtP Derivation in Finnish upper secondary school English L2 textbooks
topic textbooks content analysis derivation sananmuodostus oppikirjat sisällönanalyysi Englannin kieli English Sisällönanalyysi 301 lukio englannin kieli kielen oppiminen
topic_facet 301 Englannin kieli English Sisällönanalyysi content analysis derivation englannin kieli kielen oppiminen lukio oppikirjat sananmuodostus sisällönanalyysi textbooks
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48839 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602191617
work_keys_str_mv AT myyryantti derivationinfinnishuppersecondaryschoolenglishl2textbooks