Summary: | TIIVISTELMÄ
Lamminen, Anu. ”NINJAKIRPPAREITA JA MURKKUKAUPUNKII…” Fenomenologinen tutkimus 6-vuotiaiden lasten kokemuksista esiopetuksesta, esiopetuksen sisältöalueista ja koulusta. Kasvatustieteen pro gradu –tutkielma. Jyväskylän yliopiston kasvatustieteiden laitos, 2016. 86 sivua, 2 liitettä. Julkaisematon.
Esiopetus on aiheena ajankohtainen. Esiopetuksen opetussuunnitelmaa uudistetaan siten, että uusi opetussuunnitelma on käytössä vuoden 2016 alusta. Vuoden 2015 alusta astui voimaan myös laki esiopetuksen velvoittavuudesta. Aikuiset rakentavat vahvasti esiopetuksen puitteita ja samanaikaisesti esiopetuksen ja varhaiskasvatuksen kentällä puhutaan paljon lasten omasta osallisuudesta sekä toimijuudesta. Tämän tutkielman tarkoituksena on tuoda lapsen ääni kuuluviin. Tarkastelun ja tutkimuksen kohteena ovat lasten kokemukset esiopetuksesta, esiopetuksen sisällöistä sekä koulusta opin paikkana. Tutkimus on toteutettu haastattelemalla yhdeksää esiopetusikäistä lasta Itä-Uudellamaalla koulun yhteydessä toimivassa esiopetusryhmässä. Tutkimus on fenomenologinen ja teoreettinen viitekehys on rakentunut vasta haastattelujen ja niistä tehtyjen tulkintojen jälkeen. Tutkimuksessa on pyritty poissulkemaan tutkijan esiymmärrys tutkittavasta asiasta. Haastateltujen lasten kokemusmaailmassa keskeiseen asemaan esiopetuksessa nousivat leikki, liikunta sekä esiopetuksen tehtäväkirjahetket. Lasten puhetta värittivät aikuisten rakentama kulttuuri ja aikuisjohtoisuus. Leikin massiivinen esiintyminen lasten puheessa kertoo kuitenkin siitä, että leikki ja leikinomainen työskentelytapa ovat, ainakin tässä tutkimukseen osallistuneessa esiopetusryhmässä, keskeisellä sijalla toiminnassa. Aikuisjohtoisuuden rinnalla on tässä tutkimuksessa kuultavissa lasten oma toimijuus ja osallisuus aikuisjohtoisuuden rinnalla . Koulu oli haastatelluille lapsille selkeästi opin ja opiskelun paikka. Tämä saattaa johtua siitä, että esiopetusryhmä toimi koulun yhteydessä ja lapset mm. ruokailivat koulun ruokalassa. Koulumainen työskentelytapa (tehtäväkirjahetket) oli haastatelluille lapsille myös mieluisampaa kuin mitä aiemmat tutkimukset aiheesta osoittavat. Lasten haastatteluissa oli myös kuultavissa Esiopetuksen opetussuunnitelman perusteiden (2010) henki ja sisältöalueet.
Avainsanat: esiopetus, fenomenologinen tutkimusote, lapsi haastattelun kohteena, leikki, osallisuus
|