Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?

Tutkimus käsittelee asiakasymmärryksen rakentumista innovaatioprosessin alkupäässä palvelujen kehittämisen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on: Millaisen prosessin avulla asiakasymmärrystä voidaan kehittää innovaatioprosessin alkupäässä. Tarkastelun kohteena on ollut asiakkaan osallistuminen ja roo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Huusko, Juhamatti, Kuronen, Lauri
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2013
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48786
_version_ 1826225764709695488
author Huusko, Juhamatti Kuronen, Lauri
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Huusko, Juhamatti Kuronen, Lauri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Huusko, Juhamatti Kuronen, Lauri Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Huusko, Juhamatti
datasource_str_mv jyx
description Tutkimus käsittelee asiakasymmärryksen rakentumista innovaatioprosessin alkupäässä palvelujen kehittämisen näkökulmasta. Tutkimuskysymyksenä on: Millaisen prosessin avulla asiakasymmärrystä voidaan kehittää innovaatioprosessin alkupäässä. Tarkastelun kohteena on ollut asiakkaan osallistuminen ja rooli palveluiden kehityksessä innovaatioprosessin alkupäässä. Tutkimuksessa on selvitetty konkreettisia keinoja asiakastiedon keräämiseen ja kuinka ymmärrys sitä kautta asiakkaista rakentuu. Tutkimuksen kohteena oli terveydenhuoltoalalla toimiva uusi yritys ja tutkimus toteutettiin yhdessä yrityksen kanssa käyttäen konstruktiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla kohdeyrityksen neljää osakasta ja yhtä ulkopuolista konsulttia. Haastattelumuotona oli avoin haastattelu ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysiä käyttäen. Tulosten perusteella asiakkaat eivät osallistu suoraan palvelujen kehitykseen, joka viittaa siihen, että yritys kehittää palveluitaan suljetussa tilassa. Yritys on siirtymässä kohti ehdollisesti avointa tilaa, josta selkeänä osoituksena on asiakkaiden sekundaarinen rooli. Yrityksessä tiedostetaan asiakkaan mukanaolon merkitys innovaation menestymiselle, mutta keskittyminen eri teknologioiden tuottaman tiedon integraatioon ei mahdollista asiakkaiden osallistamista nykyisellään. Palveluiden kehittämisessä käytetään organisaation sisäisiä ja ulkoisia asiantuntijoita, jotka samaistuvat asiakkaiden rooliin ja tuovat oman substanssiosaamisensa yrityksen käyttöön. Tutkimuksessa on tunnistettu keräysmenetelmä, johon aiempi kirjallisuus ei ole tiettävästi ottanut kantaa. Asiakastiedon keräämiseen käytettävä kilometriryhmä -menetelmä on innovatiivinen tapa lisätä ymmärrystä asiakkaista. Tutkimuksen viitekehyksenä toimivaa prosessiehdotusta on koeteltu ja parannettu empirian avulla ja tulosten perusteella tutkimuksessa on muodostettu uusi malli asiakasymmärryksen rakentumisesta innovaatioprosessin alkupäässä. Mallin tarkoituksena on selventää asiakasymmärryksen rakentumiseen kuuluvia vaiheita ja niiden sisältöä. Mallin avulla yrittäjän on helpompi ymmärtää ja hallita asiakasymmärryksen rakentumisprosessia. Tulokset osoittavat myös akateemisesti, kuinka vaikea, monivaiheinen ja heikosti ymmärretty prosessi asiakasymmärryksen rakentaminen on. The topic of this research is how to build customer understanding at the Front End of innovation process from the service development viewpoint and the research question is: What kind of process is used to develop customer understanding at Front End of innovation process. Subject of review has been customer participation and role at Front End of innovation process and service development with customers. In addition research has examined concrete ways of collecting customer information and how understanding of customers is built through this. The research was conducted with start-up company working in the healthcare sector and the research was implemented with constructive research method. Empirical data was collected by interviewing the subject company’s four shareholders and one an external consultant. Open ended interview was used and the data was analysed by using content analysis. Based on results customers are not directly involved into the Front End of innovation process of service development, which refers that the company is developing services in closed space. The company is moving towards the conditionally open space which is a clear indication of customer’s secondary role. At this stage of service development company’s internal and external experts identify themselves to the role of customer. Reflecting the results with the previous research, we have identified a collection method that previous literature has not known to have addressed. The kilometre group method which is used for collecting customer information is an innovative way to work and increase the understanding of customer. Research framework for an effective process model has been tested and improved through empirical. As a result the research has established a new model of building the customer understanding at Front End of innovation process. The purpose of the model is to clarify the different stages and their content when building customer understanding. The model suggests an easier way for an entrepreneur to understand and control customer understanding constructive process. The results show academically how multi-step and poorly understood the process of building customer understanding is.
first_indexed 2024-09-11T08:50:23Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Huusko, Juhamatti", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kuronen, Lauri", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-02-15T13:25:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-02-15T13:25:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2013", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1522345", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48786", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimus k\u00e4sittelee asiakasymm\u00e4rryksen rakentumista innovaatioprosessin alkup\u00e4\u00e4ss\u00e4\npalvelujen kehitt\u00e4misen n\u00e4k\u00f6kulmasta. Tutkimuskysymyksen\u00e4 on: Millaisen prosessin\navulla asiakasymm\u00e4rryst\u00e4 voidaan kehitt\u00e4\u00e4 innovaatioprosessin alkup\u00e4\u00e4ss\u00e4. Tarkastelun\nkohteena on ollut asiakkaan osallistuminen ja rooli palveluiden kehityksess\u00e4 innovaatioprosessin\nalkup\u00e4\u00e4ss\u00e4. Tutkimuksessa on selvitetty konkreettisia keinoja asiakastiedon\nker\u00e4\u00e4miseen ja kuinka ymm\u00e4rrys sit\u00e4 kautta asiakkaista rakentuu.\nTutkimuksen kohteena oli terveydenhuoltoalalla toimiva uusi yritys ja tutkimus toteutettiin\nyhdess\u00e4 yrityksen kanssa k\u00e4ytt\u00e4en konstruktiivista tutkimusmenetelm\u00e4\u00e4. Tutkimuksen\naineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla kohdeyrityksen nelj\u00e4\u00e4 osakasta ja yht\u00e4 ulkopuolista\nkonsulttia. Haastattelumuotona oli avoin haastattelu ja aineisto analysoitiin\nsis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4en.\nTulosten perusteella asiakkaat eiv\u00e4t osallistu suoraan palvelujen kehitykseen, joka\nviittaa siihen, ett\u00e4 yritys kehitt\u00e4\u00e4 palveluitaan suljetussa tilassa. Yritys on siirtym\u00e4ss\u00e4\nkohti ehdollisesti avointa tilaa, josta selke\u00e4n\u00e4 osoituksena on asiakkaiden sekundaarinen\nrooli. Yrityksess\u00e4 tiedostetaan asiakkaan mukanaolon merkitys innovaation menestymiselle,\nmutta keskittyminen eri teknologioiden tuottaman tiedon integraatioon ei mahdollista\nasiakkaiden osallistamista nykyisell\u00e4\u00e4n.\nPalveluiden kehitt\u00e4misess\u00e4 k\u00e4ytet\u00e4\u00e4n organisaation sis\u00e4isi\u00e4 ja ulkoisia asiantuntijoita,\njotka samaistuvat asiakkaiden rooliin ja tuovat oman substanssiosaamisensa yrityksen\nk\u00e4ytt\u00f6\u00f6n. Tutkimuksessa on tunnistettu ker\u00e4ysmenetelm\u00e4, johon aiempi kirjallisuus\nei ole tiett\u00e4v\u00e4sti ottanut kantaa. Asiakastiedon ker\u00e4\u00e4miseen k\u00e4ytett\u00e4v\u00e4 kilometriryhm\u00e4\n-menetelm\u00e4 on innovatiivinen tapa lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 asiakkaista.\nTutkimuksen viitekehyksen\u00e4 toimivaa prosessiehdotusta on koeteltu ja parannettu\nempirian avulla ja tulosten perusteella tutkimuksessa on muodostettu uusi malli asiakasymm\u00e4rryksen\nrakentumisesta innovaatioprosessin alkup\u00e4\u00e4ss\u00e4. Mallin tarkoituksena\non selvent\u00e4\u00e4 asiakasymm\u00e4rryksen rakentumiseen kuuluvia vaiheita ja niiden sis\u00e4lt\u00f6\u00e4.\nMallin avulla yritt\u00e4j\u00e4n on helpompi ymm\u00e4rt\u00e4\u00e4 ja hallita asiakasymm\u00e4rryksen rakentumisprosessia.\nTulokset osoittavat my\u00f6s akateemisesti, kuinka vaikea, monivaiheinen\nja heikosti ymm\u00e4rretty prosessi asiakasymm\u00e4rryksen rakentaminen on.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The topic of this research is how to build customer understanding at the Front End of\ninnovation process from the service development viewpoint and the research question\nis: What kind of process is used to develop customer understanding at Front End of innovation\nprocess. Subject of review has been customer participation and role at Front\nEnd of innovation process and service development with customers. In addition research\nhas examined concrete ways of collecting customer information and how understanding\nof customers is built through this.\nThe research was conducted with start-up company working in the healthcare sector\nand the research was implemented with constructive research method. Empirical\ndata was collected by interviewing the subject company\u2019s four shareholders and one an\nexternal consultant. Open ended interview was used and the data was analysed by using\ncontent analysis.\nBased on results customers are not directly involved into the Front End of innovation\nprocess of service development, which refers that the company is developing services\nin closed space. The company is moving towards the conditionally open space\nwhich is a clear indication of customer\u2019s secondary role. At this stage of service development\ncompany\u2019s internal and external experts identify themselves to the role of customer.\n\nReflecting the results with the previous research, we have identified a collection\nmethod that previous literature has not known to have addressed. The kilometre group\nmethod which is used for collecting customer information is an innovative way to work\nand increase the understanding of customer. Research framework for an effective process\nmodel has been tested and improved through empirical. As a result the research has\nestablished a new model of building the customer understanding at Front End of innovation\nprocess. The purpose of the model is to clarify the different stages and their content\nwhen building customer understanding.\nThe model suggests an easier way for an entrepreneur to understand and control\ncustomer understanding constructive process. The results show academically how multi-step\nand poorly understood the process of building customer understanding is.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Miia Hakanen (mihakane) on 2016-02-15 13:25:30.782590. Form: Admin-lomake opinn\u00e4ytteiden julkaisuun (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/admin-lomake-opinnaytteet). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-02-15T13:25:31Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201602151575.pdf: 989912 bytes, checksum: dbeac7af6a5539aad2c3b905decffd5c (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-02-15T13:25:31Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201602151575.pdf: 989912 bytes, checksum: dbeac7af6a5539aad2c3b905decffd5c (MD5)\nlicense.html: 107 bytes, checksum: a7d86e598caa500b1b433bbb9dc8ef1c (MD5)\n Previous issue date: 2013", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (106 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakasymm\u00e4rrys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "innovaatioprosessin alkup\u00e4\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "palveluiden kehitt\u00e4minen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "konstruktiivinen tutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakasymm\u00e4rryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkup\u00e4\u00e4ss\u00e4 : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymm\u00e4rryst\u00e4 voidaan rakentaa?", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Kuinka aloittavan yrityksen asiakasymm\u00e4rryst\u00e4 voidaan rakentaa?", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201602151575", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Yritt\u00e4jyys", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Entrepreneurship", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-02-15T13:25:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20422", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kilpailukyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arvonluonti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palvelut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48786
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:27Z
main_date 2013-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2013
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/704cc157-00c0-4bbc-b008-cb6619bc9775\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201602151575.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2013
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Huusko, Juhamatti Kuronen, Lauri Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa? asiakasymmärrys innovaatioprosessin alkupää palveluiden kehittäminen konstruktiivinen tutkimus Yrittäjyys Entrepreneurship 20422 asiakkaat innovaatiot kilpailukyky arvonluonti palvelut
title Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?
title_alt Kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?
title_full Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?
title_fullStr Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa? Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?
title_full_unstemmed Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa? Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?
title_short Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä
title_sort asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa
title_sub kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?
title_txtP Asiakasymmärryksen rakentuminen innovaatioprosessin alkupäässä : kuinka aloittavan yrityksen asiakasymmärrystä voidaan rakentaa?
topic asiakasymmärrys innovaatioprosessin alkupää palveluiden kehittäminen konstruktiivinen tutkimus Yrittäjyys Entrepreneurship 20422 asiakkaat innovaatiot kilpailukyky arvonluonti palvelut
topic_facet 20422 Entrepreneurship Yrittäjyys arvonluonti asiakasymmärrys asiakkaat innovaatioprosessin alkupää innovaatiot kilpailukyky konstruktiivinen tutkimus palveluiden kehittäminen palvelut
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48786 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602151575
work_keys_str_mv AT huuskojuhamatti asiakasymmärryksenrakentumineninnovaatioprosessinalkupäässäkuinkaaloittavanyrity