Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa

Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista päiväkotilasten fyysinen aktiivisuus oli päiväkotipäivän aikana. Tutkimus keskittyi 3- ja 5-vuotiaisiin lapsiin, joiden fyysistä aktiivisuutta seurattiin pitkittäistutkimuksena sekä 2010 että 2012 syksyllä. Tavoitteena oli tarkastella lasten fy...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ketonen, Veera
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikuntakasvatuksen laitos, Department of Sport Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48784
_version_ 1828193103896379392
author Ketonen, Veera
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Ketonen, Veera Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Ketonen, Veera Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikuntakasvatuksen laitos Department of Sport Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Ketonen, Veera
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaista päiväkotilasten fyysinen aktiivisuus oli päiväkotipäivän aikana. Tutkimus keskittyi 3- ja 5-vuotiaisiin lapsiin, joiden fyysistä aktiivisuutta seurattiin pitkittäistutkimuksena sekä 2010 että 2012 syksyllä. Tavoitteena oli tarkastella lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteetiä (kevyt, keskiraskas ja raskas). Lasten välille syntyneitä mahdollisia eroja selvitettiin ja vertailtiin huomioon ottaen ikä, sukupuoli ja päiväkoti. Tutkimuksen aineisto oli osa ”suomalaisten ja hollantilaisten 2-6 –vuotiaiden lasten liikunta-aktiivisuus kotona ja päiväkodissa” –tutkimushanketta, jonka toteuttajana oli Jyväskylän yliopiston terveystieteiden laitos. Koko hankkeen tutkimusaineisto kerättiin syksystä 2010 talveen 2013. Päiväkoteja, jotka vapaaehtoisuuteen perustuen olivat mukana, oli yhteensä neljätoista. Hankkeen al- kaessa lapset olivat 3-vuotiaita ja kun hanke saatiin päätökseen, 6-vuotiaita. Tähän tutkimukseen mukaan valikoitui seitsemän päiväkotia, sillä tutkimushankkeen puolivälissä päiväkodit satunnaistettiin interventio- ja verrokkipäiväkoteihin tarkemman tutkimuksen tekemiseksi. Tämän tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui suoraan havainnointiin perustuvalla OSRAC-P (Observational System for Recording Physical Activity in Children-Preschool Version) –havainnointimenetelmällä. Havainnointilomakkeen ensimmäisen havainnointikategorian, fyysisen aktiivisuustason antamiin tuloksiin syvennyttiin tutkimuksessa. Aineistoa käsiteltiin ja saatu data muutettiin MET-minuuttiarvoiksi, jotta lasten välinen vertailu mahdollistui. Aineiston tilastollinen analyysi tapahtui SPSS-ohjelman avulla. Saatujen tutkimustulosten mukaan lasten fyysinen aktiivisuus vaihteli lasten ollessa eri ikäisiä. Lapset liikkuivat selkeästi vähemmän ollessaan 3-vuotiaita, kun aktiivisuutta verrattiin samoihin lapsiin heidän ollessa 5-vuotiaita. Tyttöjen ja poikien välillä ei ollut tilastollisesti merkitseviä eroja, kun tarkastelun kohteena olivat sekä lasten kokonaisaktiivisuus sekä yksittäiset intensiteettiluokat lasten ollessa 3- ja 5-vuotiaita. Eri päiväkotien välillä havaittiin tilastollisesti merkitseviä eroja lasten fyysisen aktiivisuuden suhteen. Saatujen tutkimustulosten ja pohdintojen valossa olisi tärkeää kiinnittää huomiota siihen, että lapsia tuettaisiin varhaiskasvatuksessa tasapuolisesti huolimatta lasten sukupuolesta, iästä tai päiväkodista. Lasten tulisi saada toteuttaa sisäsyntyistä tarvetta liikkua monipuolisissa liikuntaympäristöissä varhaiskasvattajien kannustamana ja innostamina huomioon ottaen lasten kasvu- ja kehitysvaihe. Lii- kunnan tuominen osaksi varhaiskasvatuksen arkea on erittäin tärkeää ja tarpeellista. The aim of this study was to find out how the children’s physical activity is during a child care day. The research concentrated on 3- and 5-year-old children, whose physical activity was studied using the longitudinal study method in autumn 2010 and 2012. The aim was to investigate children’s physical activity in different intensity levels (light, moderate and vigorous). Possible differences between children were studied and compared in three different variables; age, gender and child care center. This study was part of ”Physical activity of Finnish and Dutch 2-6 -year-old preschool children at home and daycare” research project, which was conducted by the department of Health Sciences at University of Jyväskylä. The whole research project data was collected between autumn 2010 and winter 2013. Altogether there were 14 child care centers that volunteered and were part of the project. When the project started, children were 3-year-olds and when the project finished, they were 6-year-olds. Seven child care centers were selected for this study, because in the middle part of the project child care centers were randomized to intervention- and control groups to make the research more exact. The collection of the data in this study was collected by using the direct observational method, OSCAR-P (Observational System for Recording Physical Activity in Children-Preschool Version). This study concentrated on the first observational category, physical activity level. The data was modified and the results were transformed to the metabolic equivalent minute values (MET) in order to make it possible to compare possible differences between children. The statistical analyses were conducted by using the SPSS program. According to the results, the physical activity of children varied depending on the age of the child. The children were physically less active when they were 3-year-olds compared to the same children at the age of five. In addition this study showed that between boys and girls there was no statistically significant difference, when it was concentrated to the overall activity and physical activity levels separately when children were 3- and 5-year-olds. Closer statistical analysis showed that there were differences in physical activity between children when it was compared to different child care centers. In some child care centers the children were physically more active than in other child care centers. It is very important to highlight that in early childhood education children are supported equally despite their gender, age or child care center. Children should be offered possibilities to be physically active in various surroundings supported by educators considering their stages of growth and development. Bringing the physical activity as part of the early childhood education is highly important and necessary.
first_indexed 2023-03-22T09:59:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liukkonen, Jarmo", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ketonen, Veera", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-02-15T10:36:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-02-15T10:36:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1522349", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48784", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista p\u00e4iv\u00e4kotilasten fyysinen aktiivisuus oli p\u00e4iv\u00e4kotip\u00e4iv\u00e4n aikana. Tutkimus keskittyi 3- ja 5-vuotiaisiin lapsiin, joiden fyysist\u00e4 aktiivisuutta seurattiin pitkitt\u00e4istutkimuksena sek\u00e4 2010 ett\u00e4 2012 syksyll\u00e4. Tavoitteena oli tarkastella lasten fyysisen aktiivisuuden intensiteeti\u00e4 (kevyt, keskiraskas ja raskas). Lasten v\u00e4lille syntyneit\u00e4 mahdollisia eroja selvitettiin ja vertailtiin huomioon ottaen ik\u00e4, sukupuoli ja p\u00e4iv\u00e4koti. \n\nTutkimuksen aineisto oli osa \u201dsuomalaisten ja hollantilaisten 2-6 \u2013vuotiaiden lasten liikunta-aktiivisuus kotona ja p\u00e4iv\u00e4kodissa\u201d \u2013tutkimushanketta, jonka toteuttajana oli Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston \nterveystieteiden laitos. Koko hankkeen tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin syksyst\u00e4 2010 talveen 2013. P\u00e4iv\u00e4koteja, jotka vapaaehtoisuuteen perustuen olivat mukana, oli yhteens\u00e4 nelj\u00e4toista. Hankkeen al-\nkaessa lapset olivat 3-vuotiaita ja kun hanke saatiin p\u00e4\u00e4t\u00f6kseen, 6-vuotiaita. T\u00e4h\u00e4n tutkimukseen mukaan valikoitui seitsem\u00e4n p\u00e4iv\u00e4kotia, sill\u00e4 tutkimushankkeen puoliv\u00e4liss\u00e4 p\u00e4iv\u00e4kodit satunnaistettiin interventio- ja verrokkip\u00e4iv\u00e4koteihin tarkemman tutkimuksen tekemiseksi. \n\nT\u00e4m\u00e4n tutkimuksen aineistonkeruu tapahtui suoraan havainnointiin perustuvalla OSRAC-P (Observational System for Recording Physical Activity in Children-Preschool Version) \u2013havainnointimenetelm\u00e4ll\u00e4. Havainnointilomakkeen ensimm\u00e4isen havainnointikategorian, fyysisen \naktiivisuustason antamiin tuloksiin syvennyttiin tutkimuksessa. Aineistoa k\u00e4siteltiin ja saatu data muutettiin MET-minuuttiarvoiksi, jotta lasten v\u00e4linen vertailu mahdollistui. Aineiston tilastollinen analyysi tapahtui SPSS-ohjelman avulla. \n\nSaatujen tutkimustulosten mukaan lasten fyysinen aktiivisuus vaihteli lasten ollessa eri ik\u00e4isi\u00e4. Lapset liikkuivat selke\u00e4sti v\u00e4hemm\u00e4n ollessaan 3-vuotiaita, kun aktiivisuutta verrattiin samoihin lapsiin heid\u00e4n ollessa 5-vuotiaita. Tytt\u00f6jen ja poikien v\u00e4lill\u00e4 ei ollut tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja, kun \ntarkastelun kohteena olivat sek\u00e4 lasten kokonaisaktiivisuus sek\u00e4 yksitt\u00e4iset intensiteettiluokat lasten ollessa 3- ja 5-vuotiaita. Eri p\u00e4iv\u00e4kotien v\u00e4lill\u00e4 havaittiin tilastollisesti merkitsevi\u00e4 eroja lasten fyysisen aktiivisuuden suhteen. \n\nSaatujen tutkimustulosten ja pohdintojen valossa olisi t\u00e4rke\u00e4\u00e4 kiinnitt\u00e4\u00e4 huomiota siihen, ett\u00e4 lapsia tuettaisiin varhaiskasvatuksessa tasapuolisesti huolimatta lasten sukupuolesta, i\u00e4st\u00e4 tai p\u00e4iv\u00e4kodista. Lasten tulisi saada toteuttaa sis\u00e4syntyist\u00e4 tarvetta liikkua monipuolisissa liikuntaymp\u00e4rist\u00f6iss\u00e4 varhaiskasvattajien kannustamana ja innostamina huomioon ottaen lasten kasvu- ja kehitysvaihe. Lii-\nkunnan tuominen osaksi varhaiskasvatuksen arkea on eritt\u00e4in t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja tarpeellista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of this study was to find out how the children\u2019s physical activity is during a child care day. The research concentrated on 3- and 5-year-old children, whose physical activity was studied using the longitudinal study method in autumn 2010 and 2012. The aim was to investigate children\u2019s physical activity in different intensity levels (light, moderate and vigorous). Possible differences between children were studied and compared in three different variables; age, gender and child care center. \n\n\nThis study was part of \u201dPhysical activity of Finnish and Dutch 2-6 -year-old preschool children at home and daycare\u201d research project, which was conducted by the department of Health Sciences at University of Jyv\u00e4skyl\u00e4. The whole research project data was collected between autumn 2010 and winter 2013. Altogether there were 14 child care centers that volunteered and were part of the project. When the project started, children were 3-year-olds and when the project finished, they were 6-year-olds. Seven child care centers were selected for this study, because in the middle part of the project child care centers were randomized to intervention- and control groups to make the research more exact. \n\nThe collection of the data in this study was collected by using the direct observational method, OSCAR-P (Observational System for Recording Physical Activity in Children-Preschool Version). This study concentrated on the first observational category, physical activity level. The data was modified and the results were transformed to the metabolic equivalent minute values (MET) in order to make it possible to compare possible differences between children. The statistical analyses \nwere conducted by using the SPSS program. \n\nAccording to the results, the physical activity of children varied depending on the age of the child. The children were physically less active when they were 3-year-olds compared to the same children at the age of five. In addition this study showed that between boys and girls there was no statistically significant difference, when it was concentrated to the overall activity and physical activity levels separately when children were 3- and 5-year-olds. Closer statistical analysis showed that there \nwere differences in physical activity between children when it was compared to different child care centers. In some child care centers the children were physically more active than in other child care centers. \n\nIt is very important to highlight that in early childhood education children are supported equally despite their gender, age or child care center. Children should be offered possibilities to be physically active in various surroundings supported by educators considering their stages of growth and development. Bringing the physical activity as part of the early childhood education is highly important and necessary.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Veera Ketonen (veamketo) on 2016-02-15 10:36:07.736251. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-02-15T10:36:08Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201602151573.pdf: 914747 bytes, checksum: 459f0c6da07860f90396a9e7a579a16f (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: e9bb6cac48dde6ddf34b3ef8852a16ac (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-02-15T10:36:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201602151573.pdf: 914747 bytes, checksum: 459f0c6da07860f90396a9e7a579a16f (MD5)\nlicense.html: 4826 bytes, checksum: e9bb6cac48dde6ddf34b3ef8852a16ac (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (65 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201602151573", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikuntakasvatuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Sport Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-02-15T10:36:08Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ik\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sukupuoli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48784
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:55Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/da187a32-4740-4d5a-b802-b89edc1f5e5e\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201602151573.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ketonen, Veera Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa fyysinen aktiivisuus varhaiskasvatus ikä sukupuoli Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset
title Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa
title_full Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa
title_fullStr Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa
title_full_unstemmed Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa
title_short Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa
title_sort lasten fyysinen aktiivisuus met arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa
title_txtP Lasten fyysinen aktiivisuus met-arvoina mitattuna varhaiskasvatuksessa
topic fyysinen aktiivisuus varhaiskasvatus ikä sukupuoli Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 lapset
topic_facet 502 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus ikä lapset sukupuoli varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48784 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602151573
work_keys_str_mv AT ketonenveera lastenfyysinenaktiivisuusmetarvoinamitattunavarhaiskasvatuksessa