"Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa

Pro Gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhteisöllisyyden toteutumista Suomen ammattikorkeakouluissa fysioterapian koulutusohjelmissa toimivien opettajien keskuudessa. Aihe on ajankohtainen sillä yhdeksi suomalaisen ammattikorkeakouluopettajan työn lähtökohdaksi on asetettu yhteisöllisyys....

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Louhiala-Hänninen, Pauliina
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Terveystieteiden laitos, Department of Health Sciences, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48587
_version_ 1826225746729762816
author Louhiala-Hänninen, Pauliina
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Louhiala-Hänninen, Pauliina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Louhiala-Hänninen, Pauliina Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Terveystieteiden laitos Department of Health Sciences University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Louhiala-Hänninen, Pauliina
datasource_str_mv jyx
description Pro Gradu tutkielman tarkoituksena oli selvittää yhteisöllisyyden toteutumista Suomen ammattikorkeakouluissa fysioterapian koulutusohjelmissa toimivien opettajien keskuudessa. Aihe on ajankohtainen sillä yhdeksi suomalaisen ammattikorkeakouluopettajan työn lähtökohdaksi on asetettu yhteisöllisyys. Yhteisöllisyydellä tarkoitetaan kykyä keskusteluun, ammatilliseen uudistautumiseen sekä ongelmien ratkomiseen kollegoiden kanssa. Yhteistyön merkitystä korostetaan jatkuvasti yhtenä tehokkaan korkeakoulun tunnusmerkkinä. Ammattikorkeakouluopettajien yhteisöllisyyden syventäminen kouluissa on kuitenkin todettu haastavaksi tehtäväksi. Ammatillisen opettajan ammatin lähtökohdaksi on perinteisesti liitetty yksin tekeminen ja itsenäisyys omassa työssään. Kollegiaalinen pohdinta, yhdessä tekeminen ja oman toiminnan arviointi eivät ole kuuluneet perinteiseen opettajakulttuuriin. Vähitellen on kuitenkin alettu havaita, että opettajan ajatteluun ja kehittymiseen vaikuttaa vahvasti se työyhteisö ja konteksti jossa hän toimii. Tutkimus toteutettiin sekä kysely- että haastattelututkimuksena. Kyselytutkimus oli osa laajempaa Jyväskylän yliopiston terveystieteidenlaitoksen tutkimusta ”Opettajuus terveystieteiden ja kuntoutuksen ammatillisessa koulutuksessa”, jonka tarkoituksena oli selvittää nykyajan terveystieteiden opettajan työtä ja siihen yhteydessä olevia tekijöitä suomalaisen terveysalan koulutusjärjestelmän, työelämän ja opettajuuden näkökulmista sekä kehittää terveysalan opettajuutta. Kysely lähetettiin postitse kaikkiin Suomen ammattikorkeakouluihin, joissa oli fysioterapian tutkinnonanto-oikeus syyskuussa 2012. Vastauksia saatiin 33 lomaketta 12 Suomen ammattikorkeakoulusta. Haastattelut toteutettiin ryhmähaastatteluina kolmessa eri puolella Suomea sijaitsevassa ammattikorkeakoulussa fysioterapiaopettajien keskuudessa ajanjaksolla maaliskuu – kesäkuu 2014. Tutkimuksen tuloksissa selvisi, että opettajat pyrkivät yhteisöllisyyden avulla oman työn kehittämiseen ja koko ammattikorkeakoulun kehittämiseen jakamalla asiantuntijuutta yli tutkinto- ja koulutusohjelmien rajojen. Yhteisöllisyys nähtiin kuitenkin usein ”irrallisena” opettajien muusta työstä, mikä tarkoittaa sitä, että toimivaa yhteisöllisyyttä ei ole pystytty kytkemään osaksi opettajan päivittäistä työtä. Opettajat kokivat olevansa usein liian monessa asiassa yhtä aikaa mukana, jolloin aikaa ei riitä yhteiseen työn kehittämiseen. Oman ammatillisen osaamisen kehittäminen tapahtui pääosin yksin eikä yhdessä kollegoiden kanssa. Opettajat kokevat omaavansa liian vähän organisatorista vastuuta omasta toiminnastaan. He kaipasivat koko organisaation toiminnan suuntautumista enemmän kohti oppivaa organisaatiota, jossa opettajatiimillä olisi vastuuta päättää omista asioistaan lähiyhteisön kesken. The purpose of the Master´s Thesis (Pro gradu) was to explore what kind of views physiotherapy teachers have about collaboration in Finnish Universities of Applied Sciences. The topic is current because collaboration is one of the most important requirements in a vocational teacher´s work. The concept of collaboration refers to the ability to discuss, solve problems and innovate together with colleagues. Collaboration is one of the most important elements of effective higher education. However, successful collaboration has been a challenge in vocational teachers’ work. Traditionally, teachers are used to working independently by themselves. Discussion, reflection and evaluation together with colleagues have not been part of a vocational teacher’s work. Recently, it has become obvious that the community where teachers are working, strongly affects their professional development. The research methods were a questionnaire survey and group interviews. The survey is part of a larger research project in the University of Jyväskylä, which explores health care teacher´s work more widely. The survey was posted in September 2012 to all Finnish Universities of Applied Sciences which offer physiotherapy in their teaching program. 33 questionnaires were received from 12 educational institutions. The group interviews were carried out in three Universities of Applied Sciences in different parts of Finland during March to June in 2014. The main findings showed that physiotherapy teachers use collaboration to develop as well their own work as the whole University. Teachers try to share their professional expertise across degree boundaries. It is noteworthy, that teachers feel that collaboration is disconnected from their normal, daily working. They have not been able to connect successful collaboration to their daily working. Teachers feel that they are involved in too many things, so there is no time to reflect and develop their work collaboratively. Professional development happens mostly alone and not together with colleagues. Teachers feel that they have too little responsibility for their own work. They hope that the entire University organization were more like a ”learning organization” where teachers had more responsibility to decide about their own work affairs, together with the physiotherapy teacher team.
first_indexed 2024-09-11T08:50:50Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Arja Piirainen", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Tuulikki Sj\u00f6gren", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Louhiala-H\u00e4nninen, Pauliina", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-02-03T10:13:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-02-03T10:13:57Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1521847", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48587", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro Gradu tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden toteutumista Suomen ammattikorkeakouluissa fysioterapian koulutusohjelmissa toimivien opettajien keskuudessa.\r\nAihe on ajankohtainen sill\u00e4 yhdeksi suomalaisen ammattikorkeakouluopettajan ty\u00f6n l\u00e4ht\u00f6kohdaksi on asetettu yhteis\u00f6llisyys. Yhteis\u00f6llisyydell\u00e4 tarkoitetaan kyky\u00e4 keskusteluun, ammatilliseen uudistautumiseen sek\u00e4 ongelmien ratkomiseen kollegoiden kanssa. Yhteisty\u00f6n merkityst\u00e4 korostetaan jatkuvasti yhten\u00e4 tehokkaan korkeakoulun tunnusmerkkin\u00e4. Ammattikorkeakouluopettajien yhteis\u00f6llisyyden syvent\u00e4minen kouluissa on kuitenkin todettu haastavaksi teht\u00e4v\u00e4ksi. Ammatillisen opettajan ammatin l\u00e4ht\u00f6kohdaksi on perinteisesti liitetty yksin tekeminen ja itsen\u00e4isyys omassa ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n. Kollegiaalinen pohdinta, yhdess\u00e4 tekeminen ja oman toiminnan arviointi eiv\u00e4t ole kuuluneet perinteiseen opettajakulttuuriin. V\u00e4hitellen on kuitenkin alettu havaita, ett\u00e4 opettajan ajatteluun ja kehittymiseen vaikuttaa vahvasti se ty\u00f6yhteis\u00f6 ja konteksti jossa h\u00e4n toimii.\r\n\r\nTutkimus toteutettiin sek\u00e4 kysely- ett\u00e4 haastattelututkimuksena. Kyselytutkimus oli osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston terveystieteidenlaitoksen tutkimusta \u201dOpettajuus terveystieteiden ja kuntoutuksen ammatillisessa koulutuksessa\u201d, jonka tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 nykyajan terveystieteiden opettajan ty\u00f6t\u00e4 ja siihen yhteydess\u00e4 olevia tekij\u00f6it\u00e4 suomalaisen terveysalan koulutusj\u00e4rjestelm\u00e4n, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n ja opettajuuden n\u00e4k\u00f6kulmista sek\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4 terveysalan opettajuutta. Kysely l\u00e4hetettiin postitse kaikkiin Suomen ammattikorkeakouluihin, joissa oli fysioterapian tutkinnonanto-oikeus syyskuussa 2012. Vastauksia saatiin 33 lomaketta 12 Suomen ammattikorkeakoulusta. Haastattelut toteutettiin ryhm\u00e4haastatteluina kolmessa eri puolella Suomea sijaitsevassa ammattikorkeakoulussa fysioterapiaopettajien keskuudessa ajanjaksolla maaliskuu \u2013 kes\u00e4kuu 2014.\r\n\r\nTutkimuksen tuloksissa selvisi, ett\u00e4 opettajat pyrkiv\u00e4t yhteis\u00f6llisyyden avulla oman ty\u00f6n kehitt\u00e4miseen ja koko ammattikorkeakoulun kehitt\u00e4miseen jakamalla asiantuntijuutta yli tutkinto- ja koulutusohjelmien rajojen. Yhteis\u00f6llisyys n\u00e4htiin kuitenkin usein \u201dirrallisena\u201d opettajien muusta ty\u00f6st\u00e4, mik\u00e4 tarkoittaa sit\u00e4, ett\u00e4 toimivaa yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ei ole pystytty kytkem\u00e4\u00e4n osaksi opettajan p\u00e4ivitt\u00e4ist\u00e4 ty\u00f6t\u00e4. Opettajat kokivat olevansa usein liian monessa asiassa yht\u00e4 aikaa mukana, jolloin aikaa ei riit\u00e4 yhteiseen ty\u00f6n kehitt\u00e4miseen. Oman ammatillisen osaamisen kehitt\u00e4minen tapahtui p\u00e4\u00e4osin yksin eik\u00e4 yhdess\u00e4 kollegoiden kanssa. Opettajat kokevat omaavansa liian v\u00e4h\u00e4n organisatorista vastuuta omasta toiminnastaan. He kaipasivat koko organisaation toiminnan suuntautumista enemm\u00e4n kohti oppivaa organisaatiota, jossa opettajatiimill\u00e4 olisi vastuuta p\u00e4\u00e4tt\u00e4\u00e4 omista asioistaan l\u00e4hiyhteis\u00f6n kesken.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of the Master\u00b4s Thesis (Pro gradu) was to explore what kind of views physiotherapy teachers have about collaboration in Finnish Universities of Applied Sciences. The topic is current because collaboration is one of the most important requirements in a vocational teacher\u00b4s work. The concept of collaboration refers to the ability to discuss, solve problems and innovate together with colleagues. Collaboration is one of the most important elements of effective higher education. \r\nHowever, successful collaboration has been a challenge in vocational teachers\u2019 work. Traditionally, teachers are used to working independently by themselves. Discussion, reflection and evaluation together with colleagues have not been part of a vocational teacher\u2019s work. Recently, it has become obvious that the community where teachers are working, strongly affects their professional development. \r\nThe research methods were a questionnaire survey and group interviews. The survey is part of a larger research project in the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4, which explores health care teacher\u00b4s work more widely. The survey was posted in September 2012 to all Finnish Universities of Applied Sciences which offer physiotherapy in their teaching program. 33 questionnaires were received from 12 educational institutions. The group interviews were carried out in three Universities of Applied Sciences in different parts of Finland during March to June in 2014.\r\nThe main findings showed that physiotherapy teachers use collaboration to develop as well their own work as the whole University. Teachers try to share their professional expertise across degree boundaries.\r\nIt is noteworthy, that teachers feel that collaboration is disconnected from their normal, daily working. They have not been able to connect successful collaboration to their daily working. Teachers feel that they are involved in too many things, so there is no time to reflect and develop their work collaboratively. Professional development happens mostly alone and not together with colleagues. \r\nTeachers feel that they have too little responsibility for their own work. They hope that the entire University organization were more like a \u201dlearning organization\u201d where teachers had more responsibility to decide about their own work affairs, together with the physiotherapy teacher team.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Pauliina Louhiala-H\u00e4nninen (pahesalm) on 2016-02-03 10:13:57.435797. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-02-03T10:13:57Z\r\nNo. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602031411.pdf: 662840 bytes, checksum: bb26b3f128d4624d05ca67434bb86728 (MD5)\r\nlicense.html: 4918 bytes, checksum: 8ac733a66cbe6e2a38cd9125871c3e78 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-02-03T10:13:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2\r\nURN:NBN:fi:jyu-201602031411.pdf: 662840 bytes, checksum: bb26b3f128d4624d05ca67434bb86728 (MD5)\r\nlicense.html: 4918 bytes, checksum: 8ac733a66cbe6e2a38cd9125871c3e78 (MD5)\r\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (59 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppiva organisaatio", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ammattikorkeakouluopettajuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Yhdess\u00e4 tekemisen riemua sen pit\u00e4\u00e4 olla\" : fysioterapiaopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title.alternative", "value": "Fysioterapiaopettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 yhteis\u00f6llisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa", "language": null, "element": "title", "qualifier": "alternative", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201602031411", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Terveystieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Fysioterapia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physiotherapy", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-02-03T10:13:58Z", "language": "", "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "50422", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiva organisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48587
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:32Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/0fb0157b-f817-453c-845d-47fbf5ff4bfc\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201602031411.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Louhiala-Hänninen, Pauliina "Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa yhteisöllisyys oppiva organisaatio ammattikorkeakouluopettajuus Fysioterapia Physiotherapy 50422 ammattikorkeakoulut opettajat opettajuus
title "Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
title_alt Fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
title_full "Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
title_fullStr "Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa "Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
title_full_unstemmed "Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa "Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
title_short "Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla"
title_sort yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
title_sub fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
title_txtP "Yhdessä tekemisen riemua sen pitää olla" : fysioterapiaopettajien näkemyksiä yhteisöllisyyden toteutumisesta ammattikorkeakoulussa
topic yhteisöllisyys oppiva organisaatio ammattikorkeakouluopettajuus Fysioterapia Physiotherapy 50422 ammattikorkeakoulut opettajat opettajuus
topic_facet 50422 Fysioterapia Physiotherapy ammattikorkeakouluopettajuus ammattikorkeakoulut opettajat opettajuus oppiva organisaatio yhteisöllisyys
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48587 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201602031411
work_keys_str_mv AT louhialahänninenpauliina yhdessätekemisenriemuasenpitääollafysioterapiaopettajiennäkemyksiäyhtei