ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat selittävät ADHD:n syitä. Tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kalliomäki, Sarianna
Other Authors: Kasvatustieteiden tiedekunta, Faculty of Education, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2016
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48542
_version_ 1826225705913942016
author Kalliomäki, Sarianna
author2 Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Kalliomäki, Sarianna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Kalliomäki, Sarianna Kasvatustieteiden tiedekunta Faculty of Education Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Kalliomäki, Sarianna
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia merkityksiä vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sekä miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksissä. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten vanhemmat selittävät ADHD:n syitä. Tutkimuksen analyyttisena viitekehyksenä oli diskurssianalyysi ja aineisto koostui 13 vanhempien haastattelusta. Analyysia ohjasi sosio-konstruktionistinen ajattelu ADHD:n sosiaalisesta rakentumisesta kielenkäytössä. Tulokset osoittivat vanhempien merkityksellistävän ADHD-diagnoosia monin eri tavoin. Vanhempien puheesta tunnistettiin kolme ADHD-diagnoosiin tukeutuvaa merkitystä: ADHD selittäjänä, ADHD pelastusrenkaana ja ADHD välttämättömyytenä. Lisäksi tunnistettiin kolme ADHD-diagnoosista irtautuvaa merkitystä: ADHD normaalina ominaisuutena, ADHD leimana ja ADHD kulttuurisesti tuotettuna muoti-ilmiönä. ADHD-diagnoosin saaneelle lapselle rakennettiin potilaan, huolen aiheuttajan, uhrin, normaalin, leimatun ja satunnaisen kohteen subjektipositiot. Tutkimus osoitti vanhempien rakentavan ADHD-diagnoosista moninaista ja ristiriitaista kuvaa. Huomionarvoisena tuloksena voidaan pitää vanhempien ADHD-diagnoosille rakentamaa pelastajan merkitystä, jota ei aiemmissa tutkimuksissa ole havaittu ADHD:lle annettavan. Lisäksi tulokset osoittivat vanhempien selittävän ADHD:n alkuperää useilla tavoilla niin neurobiologisten, psykososiaalisten kuin sosiologistenkin selitysmallien pohjalta.
first_indexed 2023-03-22T09:59:28Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Vehkakoski, Tanja", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kalliom\u00e4ki, Sarianna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-31T17:24:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-31T17:24:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1521705", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48542", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia merkityksi\u00e4 vanhemmat rakentavat lapsensa ADHD-diagnoosille sek\u00e4 miten ADHD-diagnoosin saanut lapsi asemoidaan diagnoosille annetuissa merkityksiss\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, miten vanhemmat selitt\u00e4v\u00e4t ADHD:n syit\u00e4. Tutkimuksen analyyttisena viitekehyksen\u00e4 oli diskurssianalyysi ja aineisto koostui 13 vanhempien haastattelusta. Analyysia ohjasi sosio-konstruktionistinen ajattelu ADHD:n sosiaalisesta rakentumisesta kielenk\u00e4yt\u00f6ss\u00e4.\nTulokset osoittivat vanhempien merkityksellist\u00e4v\u00e4n ADHD-diagnoosia monin eri tavoin. Vanhempien puheesta tunnistettiin kolme ADHD-diagnoosiin tukeutuvaa merkityst\u00e4: ADHD selitt\u00e4j\u00e4n\u00e4, ADHD pelastusrenkaana ja ADHD v\u00e4ltt\u00e4m\u00e4tt\u00f6myyten\u00e4. Lis\u00e4ksi tunnistettiin kolme ADHD-diagnoosista irtautuvaa merkityst\u00e4: ADHD normaalina ominaisuutena, ADHD leimana ja ADHD kulttuurisesti tuotettuna muoti-ilmi\u00f6n\u00e4. ADHD-diagnoosin saaneelle lapselle rakennettiin potilaan, huolen aiheuttajan, uhrin, normaalin, leimatun ja satunnaisen kohteen subjektipositiot.\nTutkimus osoitti vanhempien rakentavan ADHD-diagnoosista moninaista ja ristiriitaista kuvaa. Huomionarvoisena tuloksena voidaan pit\u00e4\u00e4 vanhempien ADHD-diagnoosille rakentamaa pelastajan merkityst\u00e4, jota ei aiemmissa tutkimuksissa ole havaittu ADHD:lle annettavan. Lis\u00e4ksi tulokset osoittivat vanhempien selitt\u00e4v\u00e4n ADHD:n alkuper\u00e4\u00e4 useilla tavoilla niin neurobiologisten, psykososiaalisten kuin sosiologistenkin selitysmallien pohjalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Sarianna Kalliom\u00e4ki (saemkall) on 2016-01-31 17:24:27.622166. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-31T17:24:27Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601311357.pdf: 442302 bytes, checksum: f715e2480add1ce1182fb94002155743 (MD5)\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: 87e45d9ed900d099113f4a9e37ab0dd1 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-31T17:24:28Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601311357.pdf: 442302 bytes, checksum: f715e2480add1ce1182fb94002155743 (MD5)\nlicense.html: 4849 bytes, checksum: 87e45d9ed900d099113f4a9e37ab0dd1 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (68 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ADHD-diagnoosi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "merkitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601311357", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.method", "value": "Diskurssianalyysi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "method", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-31T17:24:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ADHD", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vanhemmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "merkitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "diagnoosi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48542
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:33Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a2835c60-0c74-4f72-801f-908ded6ff3b9\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601311357.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kalliomäki, Sarianna ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset ADHD-diagnoosi vanhemmat merkitykset diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 ADHD diagnoosi
title ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
title_full ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
title_fullStr ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
title_full_unstemmed ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
title_short ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
title_sort adhd diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
title_txtP ADHD-diagnoosin saaneiden lasten vanhempien diagnoosille rakentamat merkitykset
topic ADHD-diagnoosi vanhemmat merkitykset diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education Diskurssianalyysi 101 ADHD diagnoosi
topic_facet 101 ADHD ADHD-diagnoosi Diskurssianalyysi Erityispedagogiikka Special Education diagnoosi diskurssianalyysi merkitykset vanhemmat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48542 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601311357
work_keys_str_mv AT kalliomäkisarianna adhddiagnoosinsaaneidenlastenvanhempiendiagnoosillerakentamatmerkitykset