Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi

Tässä tutkimuksessa selvitettiin yhdessä peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden kanssa sitä, mikä koulussa tuottaa heille iloa ja hyvinvointia. Lisäksi tutkittiin, mitä oppilaat haluaisivat yläkoulussa muuttaa ja mihin suuntaan sitä kehittää, jotta kouluhyvinvointi – ilo ja innostus – vahvistu...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Vaara, Tuija
Muut tekijät: Faculty of Education, Kasvatustieteiden tiedekunta, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, University of Jyväskylä, Jyväskylän yliopisto
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2016
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48539
_version_ 1826225723406286848
author Vaara, Tuija
author2 Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_facet Vaara, Tuija Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto Vaara, Tuija Faculty of Education Kasvatustieteiden tiedekunta Kasvatustieteiden laitos Department of Education University of Jyväskylä Jyväskylän yliopisto
author_sort Vaara, Tuija
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa selvitettiin yhdessä peruskoulun yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden kanssa sitä, mikä koulussa tuottaa heille iloa ja hyvinvointia. Lisäksi tutkittiin, mitä oppilaat haluaisivat yläkoulussa muuttaa ja mihin suuntaan sitä kehittää, jotta kouluhyvinvointi – ilo ja innostus – vahvistuisi. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, osallistava toimintatutkimus. Edellä kuvatun lisäksi tavoitteena oli edistää oppilaiden hyvinvointia positiivisen tutkimusnäkökulman ja osallistavien menetelmien avulla. Tutkimukseen osallistui yhden yläkoulun kaksi yhdeksättä luokkaa, yhteensä 31 oppilasta. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden yhdessä tuottamista aikajanoista ja osallistavista miellekartoista, henkilökohtaisista kirjoitelmista sekä alku- ja loppukyselystä. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sisällönanalyysillä. Aineistossa oppilaiden kertomukset kouluilosta ja koulun kehittämisestä yhdistyivät kertomuksiin nuoruudesta. Nuoruuden kehitysvaiheen ymmärtäminen ja tukeminen vahvisti oppilaiden hyvinvoinnin, ilon ja innostuksen kokemusta. Kouluilon kokemuksia vahvisti tunne yhteisöön kuulumisesta sekä mahdollisuus yhdessä tekemiseen; toiminnan merkitys ja kouluelämän kokonaisvaltainen kokemus korostuivat. Aineistossa tuli vahvasti ilmi oppilaiden tarve rakentaa turvallisesti omaa identiteettiään koulussa. Kouluilon kokemuksessa mahdollisuus sekä aitoon yhteisöllisyyteen että yksilöllisyyteen olivat oppilaiden näkemyksissä tärkeitä. Oppilaiden kuvailemassa tulevaisuuden koulussa staattisuus ja tylsyys olivat kauas jäänyttä. Koulu näyttäytyi monitoimikeskuksena, jossa oppiminen ja iloinen yhdessä tekeminen yhdistyivät. Tulevaisuuden koulussa oppilaiden asema oli vahvistunut. Heillä oli vaikutusmahdollisuuksia monella tasolla ja heidän näkemyksillään oli myös merkitystä. Tutkimuksen tulokset auttavat tarkastelemaan kouluelämän laatua oppilaiden näkökulmasta ja muistuttavat siitä, ettei oppilasnäkökulmaista hyvinvointitietoa pidä unohtaa aina ajankohtaisessa ja tärkeässä koulun kehittämistyössä.
first_indexed 2023-03-22T09:57:12Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "R\u00f6nk\u00e4, Anna", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Sevon, Eija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Vaara, Tuija", "language": null, "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2016-01-31T10:14:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2016-01-31T10:14:20Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2016", "language": null, "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.other", "value": "oai:jykdok.linneanet.fi:1521707", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48539", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa selvitettiin yhdess\u00e4 peruskoulun yhdeks\u00e4sluokkalaisten oppilaiden kanssa sit\u00e4, mik\u00e4 koulussa tuottaa heille iloa ja hyvinvointia. Lis\u00e4ksi tutkittiin, mit\u00e4 oppilaat haluaisivat yl\u00e4koulussa muuttaa ja mihin suuntaan sit\u00e4 kehitt\u00e4\u00e4, jotta kouluhyvinvointi \u2013 ilo ja innostus \u2013 vahvistuisi. Tutkimus oli luonteeltaan laadullinen, osallistava toimintatutkimus. Edell\u00e4 kuvatun lis\u00e4ksi tavoitteena oli edist\u00e4\u00e4 oppilaiden hyvinvointia positiivisen tutkimusn\u00e4k\u00f6kulman ja osallistavien menetelmien avulla. \n Tutkimukseen osallistui yhden yl\u00e4koulun kaksi yhdeks\u00e4tt\u00e4 luokkaa, yhteens\u00e4 31 oppilasta. Tutkimusaineisto koostui oppilaiden yhdess\u00e4 tuottamista aikajanoista ja osallistavista miellekartoista, henkil\u00f6kohtaisista kirjoitelmista sek\u00e4 alku- ja loppukyselyst\u00e4. Aineisto analysoitiin teoriaohjaavalla sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. \n Aineistossa oppilaiden kertomukset kouluilosta ja koulun kehitt\u00e4misest\u00e4 yhdistyiv\u00e4t kertomuksiin nuoruudesta. Nuoruuden kehitysvaiheen ymm\u00e4rt\u00e4minen ja tukeminen vahvisti oppilaiden hyvinvoinnin, ilon ja innostuksen kokemusta. Kouluilon kokemuksia vahvisti tunne yhteis\u00f6\u00f6n kuulumisesta sek\u00e4 mahdollisuus yhdess\u00e4 tekemiseen; toiminnan merkitys ja kouluel\u00e4m\u00e4n kokonaisvaltainen kokemus korostuivat. Aineistossa tuli vahvasti ilmi oppilaiden tarve rakentaa turvallisesti omaa identiteetti\u00e4\u00e4n koulussa. Kouluilon kokemuksessa mahdollisuus sek\u00e4 aitoon yhteis\u00f6llisyyteen ett\u00e4 yksil\u00f6llisyyteen olivat oppilaiden n\u00e4kemyksiss\u00e4 t\u00e4rkeit\u00e4. Oppilaiden kuvailemassa tulevaisuuden koulussa staattisuus ja tylsyys olivat kauas j\u00e4\u00e4nytt\u00e4. Koulu n\u00e4ytt\u00e4ytyi monitoimikeskuksena, jossa oppiminen ja iloinen yhdess\u00e4 tekeminen yhdistyiv\u00e4t. Tulevaisuuden koulussa oppilaiden asema oli vahvistunut. Heill\u00e4 oli vaikutusmahdollisuuksia monella tasolla ja heid\u00e4n n\u00e4kemyksill\u00e4\u00e4n oli my\u00f6s merkityst\u00e4. \n Tutkimuksen tulokset auttavat tarkastelemaan kouluel\u00e4m\u00e4n laatua oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta ja muistuttavat siit\u00e4, ettei oppilasn\u00e4k\u00f6kulmaista hyvinvointitietoa pid\u00e4 unohtaa aina ajankohtaisessa ja t\u00e4rke\u00e4ss\u00e4 koulun kehitt\u00e4misty\u00f6ss\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted using Plone Publishing form by Tuija Vaara (tumavaar) on 2016-01-31 10:14:20.157700. Form: Pro gradu -lomake (https://kirjasto.jyu.fi/julkaisut/julkaisulomakkeet/pro-gradu-lomake). JyX data: [jyx_publishing-allowed (fi) =True]", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by jyx lomake-julkaisija (jyx-julkaisija.group@korppi.jyu.fi) on 2016-01-31T10:14:20Z\nNo. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601311354.pdf: 1617049 bytes, checksum: a3821b63bf7aa0d348571c86b7ae9728 (MD5)\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: f5969f34e8811173b1914a1733262bc2 (MD5)", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2016-01-31T10:14:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2\nURN:NBN:fi:jyu-201601311354.pdf: 1617049 bytes, checksum: a3821b63bf7aa0d348571c86b7ae9728 (MD5)\nlicense.html: 4831 bytes, checksum: f5969f34e8811173b1914a1733262bc2 (MD5)\n Previous issue date: 2016", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "1 verkkoaineisto (116 sivua)", "language": null, "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oppilasn\u00e4k\u00f6kulmaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiivinen hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kouluilo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Oppilasn\u00e4k\u00f6kulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi", "language": null, "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-201601311354", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kasvatustiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.updated", "value": "2016-01-31T10:14:21Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "updated", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": null, "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoruus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yl\u00e4koulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "hyvinvointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ilo", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_48539
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:17Z
main_date 2016-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2016
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/60d7f303-1b9a-4cf0-a0a4-712da084b448\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-201601311354.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2016
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Vaara, Tuija Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi oppilasnäkökulmaisuus positiivinen hyvinvointi kouluilo yläkoulu Education Kasvatustiede 102 oppilaat nuoruus koulu hyvinvointi ilo
title Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi
title_full Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi
title_fullStr Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi
title_full_unstemmed Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi
title_short Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi
title_sort oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi
title_txtP Oppilasnäkökulmaista iloa ja innostusta kouluun hyvinvoinnin vahvistamiseksi
topic oppilasnäkökulmaisuus positiivinen hyvinvointi kouluilo yläkoulu Education Kasvatustiede 102 oppilaat nuoruus koulu hyvinvointi ilo
topic_facet 102 Education Kasvatustiede hyvinvointi ilo koulu kouluilo nuoruus oppilaat oppilasnäkökulmaisuus positiivinen hyvinvointi yläkoulu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/48539 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201601311354
work_keys_str_mv AT vaaratuija oppilasnäkökulmaistailoajainnostustakouluunhyvinvoinninvahvistamiseksi